fredag 1 februari 2013

Födelsedag!

I dag fyller lilla Cassandra 1 år!
Och det är en dag med mycket blandade känslor...
Jag är såååå glad över att det är hennes födelsedag, men samtidigt är jag såååå ledsen över den förra 1-årsdagen vi aldrig fick fira. I stället samlades våra familjer på sjukhuset för att ta farväl av lilla Jonathan.
Igår var nog ännu värre. Klockan 14.25 blev Cassandra exakt så gammal som Jonathan var när han dödförklarades. 1 år minus 1 dygn och 14 minuter.... Och just 14.25 igår så skulle jag gå på utvecklingssamtal med Alexander. Bra planerat. Eller kanske inte. Tur jag har mina lugnande små piller att ta till vid dessa tillfällen!

Återgår till dagen. Lilla snäckan fick av oss två paket idag. En mörk starkt lila MiniKånken som hon ska ha på dagis. Och så fick hon en dragleksak. En fin häst i trä med ett snöre i! Sen fick hon ytterligare ett paket. Ni kommer kanske ihåg den underbart snälla tjej vid namn H som jag skrev om här för ett tag sedan? Hon som skickade ett paket till mig lite efter jul, för att hon visste att vi hade det jobbigt. Hon har skickat ännu ett paket! Denna gången en födelsedagspresent till Cassandra! Kortet läste jag redan häromdagen, när paketet kom. Så fint skrivet, en liten tår rann för min kind! Presenten öppnade Cassandra idag och det var en superfin gose-katt från Bukowski! Härligt att det finns så fina människor, med hjärtat på rätt plats, som har tid och ork över att tänka lite extra på någon annan som har det jobbigt! Trots att snälla fina H också har det jobbigt ibland. Det betyder jättemycket!

Cassandras 1-årspresenter

Mer firande av Cassandra än så blir det inte idag! I morgon (om sjukdomar kan vara så snälla att lämna oss ifred) kommer Cassandras slavar, åh, förlåt, gudföräldrar, och deras två barn hit på eftermiddagen. Då blir det lite mat och lite glass! På söndag kommer mormor & morfar, farfar, morbror med familj och då blir det fika och tårta! Så fullt med lek och bus!

Men det är så jobbigt att inte kunna fokusera på en känsla i taget. Ena sekunden är jag glad och nästa är jag ledsen. Det är ju ännu värre med den biten nu, rena bergochdalbanan för mina känslor! Hade det varit lite tid mellan de olika känslorna så hade jag ju kunnat bearbeta dom lite mer, en i taget. Men som det är nu så skrattar jag och gråter ungefär samtidigt, mest hela tiden.... Nätterna är en ren jävla pina igen! Mardrömmar och otäcka tankar som gör det halvt omöjligt att sova!

I helgen ska vi tända ett ljus på Cassandras tårta. Ett ljus vi aldrig fick tända på Jonathans tårta. I stället tände jag det ljuset på sjukhuset, när vi tog farväl...

Jonathans 1-årsljus

Men i helgen ska jag göra allt jag kan på att fokusera på de fina tankarna, på de glada tankarna. Även om de ledsna och sorgsna tankarna också kommer finnas där. Men jag måste försöka att inte låta de ledsamma få övertaget! För denna helgen är det Cassandra vi ska fira!

Stort grattis till världens finaste lilla tjej, världens finaste dotter, världens finaste lillasyster! Jag älskar dig!

Cassandra, 1 år gammal idag




Älskade lilla fina ängel!
Det har varit ett par riktigt jobbiga dagar nu för mamma, och ett par till återstår. Din lillasyster fyller ett år idag. Och då kan jag ju inte låta bli att tänka på det kalaset vi aldrig fick ha för dig min älskling! Att jag inte fick baka en tårta, ge dig paket och fixa kalas. Ja allt som hör en födelsedag till! Jag var vid din grav idag och tände ljus. Tände ett extra ljus idag, för det kändes som en bra dag att göra det! Ditt ena paket ligger kvar här hemma, oöppnat. Det var fina plastbilar som ser ut som djur, som Alexander skulle ge dig. Kristoffer gav dig en gosehund, och den bäddade vi ner hos dig i kistan så du fick den med dig! Vi skulle gett dig en fin silverask där du skulle lagt dina tänder i när du tappade dom. Men i den asken ligger nu i stället det fina halsband du skulle fått av din morbror med familj. En fin namnbricka där ditt namn och personnummer står skrivet. Likadant som dina bröder har. Nu ska jag gå och tända två ljus för dig här hemma i bokhyllan och försöka att tänka bra tankar! Tänker på dig och på din sista dag, hur roligt du hade det! Hur sur du blev när jag tog på dig pippi-peruken! Hur du skrattade när Kristoffer körde dig i den stora lastbilen på Öppna Förskolan. Hur roligt du hade det i badet med Kristoffer.... Mammas hjärta kommer för alltid vara trasigt. Men jag tror att Cassandra hjälpte till att klistra ihop det lite grann. Men saknaden efter dig kommer alltid finnas. Minnena av dig kommer alltid finnas. Kommer aldrig kunna glömma dig. Kommer aldrig VILJA glömma dig! Du är och förblir en del av mitt hjärta. Mamma älskar dig och mamma saknar dig. För alltid och för evigt.

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Brukar läsa dina inlägg och hoppas ni hade en trevlig födelsedag och ett stort Grattis till lilltösen. Måste också säga att fotot du har på Loppisen på lillan är så fint.
    Mvh Sussi

    SvaraRadera