söndag 24 mars 2013

Arbetsförmedlingen.... bara älskar dom.....

Framförhållning

Det är ett ord jag inte ens tror AF (Arbetsförmedlingen) kan stava till! Ok, är man arbetslös så ska man ju kunna ta ett jobb i princip på direkten. Men när det kommer till deras egna aktiviteter kan de väl ändå tänka efter och ha lite framförhållning? Nej... det kan de verkligen INTE!

I tisdags fick jag ett brev. Jag skulle infinna mig på AF på torsdag, alltså två dagar senare. Ok. Det skulle bli info om lite olika sysselsättningar man kunde välja på när man är inskriven i JOB:en, vilket jag tyvärr är. Så på torsdagen gick jag till AF. Vi samlades alla i ett litet rum och fick info om att där, där och där och lite där och i det rummet....... fanns de olika aktörerna som arrangerar olika aktiviteter för oss. Det var jobbcoach på Lernia, det var nåt som hette MIA det var Samhall och lite andra saker. Förberedande för folkhögskola (man fick gå med på ett par lektioner och se om man kände sig motiverad?!?!?) Sen börjar en person prata, som för det första talar så tyst så att man knappt hör trots att flera ber henne prata högre. "Jag kan tyvärr inte prata högre än så här" säger hon då. Men då kanske någon av de andra FEM handläggarna kunde ha öppnat truten och pratat i stället? För det är ju ganska bra om vi hör vad som sägs? Eller? Nä, tydligen inte.... Sen säger hon att vi nu fritt får gå omkring och prata med de olika aktörerna och ta reda på vad som känns bäst för oss. Sen ska vi, innan vi går därifrån, fylla i ett papper och numrera 1-3 vilket vi vill göra av dessa saker som fanns på listan! Tack, kan vi inte få gå hem och smälta det i alla fall EN dag så att det kan bli ett GENOMTÄNKT beslut? Nej, tyvärr. Det skulle lämnas in innan man gick därifrån. Jaha.... Så jag gick runt och frågade lite. Sen frågade jag en handläggare om ett par tre olika anordnare som fanns med på listan, men som inte fanns där vad man skulle göra där. "Ja de skulle ju ha varit här, men de har inte kommit. De hittade nog ingen parkeringsplats" säger en av hon på fullaste allvar! Men skojar dom!? Hur seriöst kan ett företag vara om de inte kommer som avtalat för att de inte hittar p-ruta?! Var visst heller inte första gången det hände.... Ja, allt kändes helt ogenomtänkt. Fanns ingen planering alls bakom det hela! Inget var förberett.... Och sånt stör jag mig på något fruktansvärt! Jag tycker ju att även som arbetslös så har man ett värde, och det minsta man kan begära är väl att AF gör ett någorlunda bra jobb mot oss eller?!?! Tydligen inte....

Men, men, men jag var en duktig flicka och fyllde i pappret. Fick veta att jag skulle fylla i det och sen kunda jag ju ta upp det med min handläggare nästa gång jag träffade henne, om jag inte var säker på vilken ordning jag skulle skriva sakerna. Jaja, ok, det lät ju ganska bra ändå. Då kunde jag fortfarande tänka lite, få lite mer info från de som inte var där. Trodde jag. Dumt gjort.

På fredagen, alltså dagen efter jag var där, damp ett brev ner i lådan. Jag ska på måndag infinna mig hos nedanstående anordnare kl 8,30. Och till saken hör då att förskolorna i kommunen hade stängningsdag i fredags. Man kan alltså inte komma i kontakt med sina barns förskolor för att säga att barnen måste gå heltid från och med måndag. Det får man ringa om på måndag, samma dag som man ska börja.... Och jovisst. Förskolorna ska vara beredda att ta emot barnen med så kort varsel. Men det ska väl inte behövas när det kommer till aktiviteter?! Är det jobb så är ju läget ett helt annat. Men här var alltså människor som inte gjort ett smack på flera MÅNADER! Och så hux flux ska allt ske på ett par dagar bara! Varför? Varför inte göra saker på ett mer hållbart och bättre sätt? Vore det så hemskt om man kunde få en lite positiv attityd till AF? Vore det så hemskt om man som arbetslös fick känslan av att AF finns där för att HJÄLPA oss? Inte stjälpa oss? Ja, jag vet inte.... men man skulle ju bli klart mer motiverad med ett bättre bemötande och bättre planering från deras sida! Det finns inga mellanlägen. Antingen går du hemma och gör ingenting, hur länge som helst utan att de ens vill träffa dig. Eller så säger det bara SMACK så ska du ut och aktiveras på två röda! Jag skrevs in på AF igen efter min föräldraledighet för en månad sedan. Jag har fortfarande inte ens varit och träffat min handläggare och pratat enskilt med henne! Jag träffade henne som hastigast i torsdags, det är allt!

Ja, jag är lite lätt irriterad i ena hörnan nu....men det går väl över... eller inte!

Och till råga på allt så har jag TANDVÄRK!

Så JA, det är ruskigt synd om mig just nu =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar