måndag 21 november 2011

Tillväxtmätning

Idag var jag på den första tillväxtmätningen, och det gick väl lite sämre än jag hoppats på!

För det första så har inget av mina barn varit samarbetsvillige ens i magen, så då förstår ni kanske hur samarbetsvilliga de är när de väl kommer ut! Och sen när de är som Kristoffer, dryga fyra och som Alexander, snart 13... Inte alls med andra ord!

Jag hade tid vid 10 och på pricken kl 10 kom läkaren och hämtade mig. Sen började vi med att prata om hur vida jag skulle fortsätta vara sjukskriven och det ansåg hon utan att tveka. Så nu är jag sjukskriven ytterligare en månad. Sen var det ultraljd för att mäta bäbisen. Hon försökte hitta vinklar för att kunna mäta det som ska mätas, vilket är lårbenet, magen och huvudet. Hon höll på en bra stund, men fick inte till någon bra vinkel! Inte heller ville den lilla krabaten visa upp vad den har mellan benen! Men är jag förvånad? Icke! Inte det minsta. Det slutade med att hon fick be en barnmorska komma in och se om hon lyckades bättre. Dels så har ju de mer rutin på detta och sen så väntade läkarens nästa patient, en akutpatiens om de gärna inte ville låta vänta för länge! Det hade ju redan gått 40 minuter av min tid, som jag skulle tro var en 30-minuterstid egentligen! Så nu tog barnmorskan över och då hade även den lilla krabaten ändrat ställning lite. Så hon lyckades till slut, efter en hel del letande, få de mått som behövs för en korrekt mätning! Och hon lyckades även se könet. Inte helt hundra för hon vill se från två olika vinklar innan hon säger säkert, men hon var ganska säker på att det är en h*n! Nä jag säger ingenting! Inte än i alla fall! Lucas har nämligen inte bestämt om han vill veta eller inte!

Resultatet av mätningen var dock inte vad jag hoppats på! Vid sista kollen på MVC så mätte ju BM livmodern "utifrån" så att säga. Och då hamnade jag på "normalkurvan" vilket jag aldrig tidigare gjort! Har alltid legat lägre! Så därför var det ju inte så lustigt om jag hoppades och trodde att denna lilla krabat skulle vara större än Kristoffer och Jonathan vid samma tid i graviditeten. Men icke! Kristoffers siffror var - 18,6 % och Jonathan -13,9 %. Den här lilla saken hamnade på - 22 %! Och vad innebär då detta kanske ni undrar! Jo, allt som är mellan + 22 % ner till - 22 % är vad man kallar "normalt". Under 22 % är då tillväxthämmat! Så denna lilla ligger på gränsen! Detta innebär att jag får göra en ny mätning om två veckor. Har den ökat på kurvan då eller följer sin egen kurva och om vatten, flöde och CTG ser bra ut så blir det kanske 3-4 veckor till nästa mätning. Men hamnar den längre ner på kurvan så blir det mätning igen om ytterligare 2 veckor. Och ev mätning av flöde, fostervatten och CTG med en veckas mellanrum...

Men åter till dagens besök. När ultraljudet väl var klar efter ca 50 minuter så fick jag vänta en liten stund till en BM hade möjlighet att koppla CTG. Och när det skulle göras så ville inte bäbis samarbeta igen! Det tog 20 minuter innan vi fick en bra kontakt som inte hela tiden avbröts! Och CTG-maskinen har vissa kriterier som måste uppfyllas innan den är nöjd/klar och kan skriva ut ett resultat. Detta tog 48 minuter... Det snabbaste man kan bli klar på är 10 minuter och man håller inte på längre än en timma. Så det tog ett tag. Och under hela tiden, både vid ultraljudet och CTG, så fick jag ligga på rygg på britsarna och det var ju väldigt skönt för rygg och höfter med foglossning! Jag kan ju knappt ligga på rygg i sängen i 10 minuter och nu låg jag på rygg i närmare två timmar! Hade vissa problem att resa mig upp... Men men, det är ju smällar man får ta när man ska kolla så att bäbis mår bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar