fredag 17 juni 2016

INTE ok märkning med MILKLESS!

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag kontaktat Livsmedelsverket angående en choklad som ska vara mjölkfri och som har texten MILKLESS på framsidan, men där det står i innehållsdeklarationen att den kan innehålla spår av mjölk. Jag har fått svar från Livsmedelsverket och det är INTE en godkänd märkning!

Här är svaret jag fick:

Hej,
Ett livsmedel som beskrivs som exempelvis mjölkfri får inte vara märkt med kan innehålla spår av mjölk.
Vi ser till att informationen vidarebefordras till ansvarig kontrollmyndighet.
Tack för att du kontaktade oss!
Vänliga hälsningar,
Anna

Så nu återstår att se vad som händer, märker de bara om den eller utgår den ur sortimentet?
Än finns den i alla fall kvar i hyllorna utan att märkningen ändrats!

Det är alltså denna choklad det handlar om

Sen har samma märke flera andra smaker och på dom står det endast VEGAN och jag har ställt frågan även om den märkningen till Livsmedelsverket men har inte fått svar på det.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar