torsdag 29 december 2011

Ny kontroll... sammanfattning av julen...

Nu har det som vanligt gått ett tag sen jag skrev sist... Har dålig ork just nu, mår inte alls bra. Det är lite mycket på en gång! Jul och allt det medför för mina känslor, flera födelsedagar, nya bebisen och så är det snart februari igen... Lite mycket helt enkelt, så jag är inte så pigg. Plus att jag har en helvetisk foglossning som inte gör saken bättre! Varje gång jag ska vända mig på nätterna så vaknar jag, så nattsömnen ska vi inte skryta med att den är bra!

Lille julafton firade vi med fina vännerna och deras barn här hemma. JAG lagade middag och det dracks kaffe och vi bytte julklappar. Barnen lekte som sjutton hela kvällen lång, tror klockan var över 23 innan gästerna åkte hem och då lekte kidsen fortfarande hur bra som helst! Julafton gick över förväntan. Skitjobbigt, utan tvekan, men ändå ganska bra! Tillbringade eftermiddagen och en del av kvällen hos min bror med familj och där var även min mamma och pappa så hela familjen var samlad. Tomten kom och ungarna blev lyckliga! Juldagen tog vi det lugnt och gjorde ingenting alls och det behövdes. Annandagen åkte vi och åt mat hos farfar/svärfar och barnen fick fler julklappar! Så nu är det tur att det är ett år till nästa jul så att de hinner leka med sina saker! Och det är ju ett halvår till Kristoffer fyller år! Men Alexander fyller ju snart, men han kommer dock inte få så mycket i födelsedagspresent! Han fick en dyr kombinerad julklapp/födelsedagspresent som han är helnöjd med!

I går (onsdag) var vi och inhandlade maten inför nyår. Nyår kommer att tillbringas hemma i lugn och ro med mycket god mat! Och givetvis lite smällare till barnen! Men som sagt, lugnt och skönt!

Idag var mitt schema ganska fullt. Halv tio hade jag tid på Spec MVC för ny tillväxtmätning. Det var ju försenat som vanligt, men det gjorde inget för jag var förberedd och hade en bra bok med mig! Mätningen gick bra. Inga nya delar har tittat fram så vi kör vidare på att det är en tjej! Resultatet idag var - 20% så det var ju helt OK! (Första mätningen -23%, andra -18%) så hon följer sin egen kurva så fint så! Mängden fostervatten och flödet i navelsträngen var också bra och vi såg tydliga och fina andningsrörelser! CTG hann vi dock inte med idag för vid 11 hade jag tid för samtal på Amanda-mottagningen. För er som inte vet vad det är så är det en grupp människor (underbara sådana) som jobbar med att hjälpa blivande föräldrar som till exempel lider av någon form av rädsla inför ex förlossningen, eller tiden efter, eller... ja allt som hör hela proceduren till! I mitt fall handlar det ju inte om rädsla på det sättet. Men för att göra upp en plan om igångsättning i förtid för att undvika den 11:e och 12:e februari så går vi genom Amandagruppen så att allt blir riktigt gjort. Jag är dock lite osäker på vad hon jag träffade är för något, barnmorska eller kurator? Eller båda delarna? Men det är ganska oviktigt egentligen, väldigt trevlig var hon i alla fall och sen är det upp till en läkare att fatta besluten! Och den läkaren tycker jag bra om, hade henne med både Kristoffer och Jonathan! Dock fick jag veta idag att den läkaren jag har nu men denna lilla ska vara tjänsteledig så henne kommer jag inte träffa mer! Men men, det går ju bra i alla fall! Vi pratade lite fram och tillbaka om hur vi ska gå till väga, om hur jag hade tänkt och vad jag ville. Men det är ju svårt! Jag sa som så att så tidigt det går utan att det blir risker för bäbisen! Gärna vill man ju hinna hem och återhämta sig lite, men det är absolut inget krav! Viktigaste är att datumen inte blir de samma! Sen kom ju då frågan hur vi går vidare ifall igångsättningen inte fungerar! Då är ju alternativet kejsarsnitt, men det är ju helt upp till läkaren att avgöra och det är ju i nuläget inget medicinskt beslut! Sen kanske vi inte ens behöver detta beslut, det kanske behöver sättas igång ännu tidigare, det vet man ju inte i förväg! Men jag vill ju ha ett sista datum för min sinnesfrids skull! Hon skulle lämna informationen till läkaren och sen återkommer de. Men läkaren är ledig nu över nyår och kanske lite till så det kan dröja lite innan beslut, men det är ok!

Efter det var det dags att åka till Arbetsförmedlingen för jag skulle bli överskriven till Försäkringskassan. Det blir man efter 30 dagars sjukskrivning, så jag förstå ju verkligen (INTE) varför det var tvunget att göras nu i mellandagarna... jag har ju "bara" varit sjukskriven ca 11 veckor... och om inte jag räknar helt j*vla tokigt är det ganska mycket mer än 30 dagar redan, så ett par dagar mer eller mindre??? Men men. Fast jag begrep helt ärligt inte varför jag skulle dit! Det kunde lika gärna sagts över telefonen. Mötet tog ca 7 minuter och där var en representant från FK där också. Det hon sa var att jag i morgon skulle göra en sjukanmälan till FK och sen skulle jag fylla i den lappen som de skickar ut... Och hon på AF sa att jag från och med idag skrivs över till FK och att jag måste vara inskriven igen inom 12 månader i joben för att ha rätt till ersättning. Ja men om jag ska vara hemma i ett år och har över en månad kvar till bäbisen kommer så hinner jag ju inte tillbaka på 12 månader?! Nä, men såna är reglerna och jag har inte skrivit dom! Till och med hon från FK tyckte att det var lustig och dum regel! Men sen visade det sig att om jag bara gör ett avbrott i föräldrarpenningen, en vecka räcker, nån gång under de 12 månaderna och sen går ur joben igen och åter tar föräldrarpenningen då har jag ytterligare 12 månader på mig... Jo, men det är ju helt logiskt och jättebra... Men är man förvånad? NIX! Det är ju AF i ett nötskal... De har en j*kla massa regler men ingen fungerar egentligen i praktiken och många går att kringgå... man får till och med hjälp på AF för att kringgå dom... helt logiskt... JAJA SKIT SAMMA!!!

Väl hemma igen så har Kristoffer en kompis här, en från samma dagis som bor här på området. Han är lite skum den killen... Vet inte hur många gånger jag sagt till honom att han INTE får vara uppe i K:s loftsäng! Där får endast K själv vara när han ska sova! Leker gör man på golvet eller i soffan under sängen! Det är dels stor risk att någon trillar ur och slår sig om de leker där uppe och sen tycker jag det är onödigt att skita ner hans säng när det inte behövs! Men den killen lyssnar liksom inte! Sen upptäcker jag att saker som vi har på översta hyllan i K:s bokhylla är borta! Dessa saker är Kristoffer fullt medveten om att han INTE får röra och har heller aldrig rört dom! Det är bland annat fotoramar i kartong med självhäftande kuddar under som tillhör mätstickan som K har på sin garderobsdörr. Tanken är ju då att det ska sättas kort i ramarna och att dessa sen ska sättas upp vid stickan vid olika åldrar, men det har liksom inte blivit av än! Men det jävliga var att det var ramarna till Jonathans mätsticka killen tagit! Ja han hade tagit K:s också, men de satt fortfarande kvar på plastarket. Men Jonathans har han tagit bort och lagt ner i en liten liten låda, så ett par av dom var vikta! Skitkul! Och när jag frågade Kristoffer vem som gjort det så sa han att det var .... (den andra killen). Då säger killen till Kristoffer att "Du får inte säga att det var jag!" Och detta säger han precis framför mig så att jag hör! Men det är väl klart att han ska säga det! Han ska väl inte ta på sig något som den andra gjort!!! Blir så ledsen, och tydligen sa jag visst något fult ord också, för det upplyste killen mig om att man inte fick göra.... hade god lust att göra och säga saker som jag hade ångrat efteråt, tur man kan hålla sig!!!! Sen ville de gå hem till den andra killen, men jag är inte glad åt att K är där. De bor i en liten 2:A, inget fel i det! Men pappan kedjeröker. Inomhus. Och det vill jag inte utsätta K för. Men nu säger killen att hans pappa slutat röka och K blev besviken när han inte fick gå dit så jag sa att han kunde gå dit en stund så hämtar jag honom sen. Då lär jag ju märka om pappan fortfarande röker eller ej...

Ja och så är kvällen snart här. Jag fattar inte vad de som gör tv-tablåerna tänker med! Julafton var helt smällfullt med filmer, när man inte hade tid att se något i alla fall! Men nu i mellandagarna sänds bara skit hela kvällen lång! Skit och repriser! Surt! Och jag vill inte titta på för mycket av de filmer jag inte sett heller, för jag vill kunna ta med mig dom till sjukhuset ifall vi får stanna ett par dagar eller så! Men jag får väl lägga mig och läsa i boken jag fick av ungarna i julklapp. Som jag för övrigt själv inhandlade! Liza Marklunds nya, Du gamla du fria. Verkar helt ok, har inte hunnit jättelångt än!

Så, nu har ni i alla fall fått en liten resumé från julen och dagarna efter!

Finaste, älskade lilla plutten min!
Idag var mamma på ny kontroll för att se om lillasyster växer som hon ska i magen, och det gör hon. Har även fått prata med en snäll dam om när vi ska få lillasyster. Jag vill ju verkligen inte att hon ska födas på din födelsedag eller dagen innan, dagen du dog. Det är enbart dina dagar och dom är heliga för oss! Så vi ska göra vad vi kan för att det inte blir då! Garantier finns dock inte, men vi får se vad som händer! Igår satt pappa och jag och pratade om nyår förra året. Han kom inte ihåg att du inte var med och kollade raketerna vid slottet! Du var ju hemma med pappa och jag åkte in och tittade men Alexander och Kristoffer. Vi tyckte du var för liten för att förstå det, vi sa att det är bättre att vänta till nästa nyår... så ny fick du aldrig se några raketer! Men jag tror att du på lördag kommer sitta på kanten av ett moln, dingla med fötterna och titta ner på hela världens alla fyrverkerier! Första parkett på alla föreställningar! Det är jag bergsäker på! Men det kommer kännas jobbigt att åka in och titta utan dig... Jag ska kolla om Alexander vill, annars så struntar vi kanske i det. Kristoffer vet ju inget om jag inte säger det till honom! Men vi får se, det är ju samtidigt en tradition sen Alexander var liten. Jag tog barnet/barnen med mig och tittade och pappa var hemma och förberedde maten! Men vi får som sagt se hur det blir i år... allt är ju annorlunda nu! Mamma saknar dig. Mamma älskar dig. För alltid. För evigt, min underbart vackra son.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar