lördag 6 augusti 2011

Lördag...

Kom inte på nån bra rubrik idag!

Härom dagen lät vi Zingo få vara ute själv med dörren öppen så att hon kan komma och gå lite som hon vill. Än så länge går hon inte så långt och det känns bra. Men Busan hade vissa problem med att fatta att kattluckan var upplåst igen så att hon kunde gå ut själv utan hjälp! Men det är ju det jag alltid har sagt, katter får antingen lång päls eller hjärna. Inte båda delarna. Och jag behöver väl knappast tillägga att Busan har lång päls... Men i går kväll kom hon äntligen på det så inatt har jag sluppit gå upp åtskilliga gånger för att släppa ut henne! Nu hoppas jag bara på att lilla Zingo ska sluta vakna på nätterna och vara helt tokkelig! Hon försöker krypa in under skinnet på mig, in i munnen och in i näsan, känns det som! Men bara på mig, så det kanske blir en mattekatt! Visst är det mysigt och gosigt ibland, men inte när hon lägger sig över hela ansiktet på en!

Igår fick jag ett sms-avi om att jag hade ett paket från HM att hämta ut på Pressbyrån. När jag kom dit så träffade jag en gammal vän som jag inte träffat på åtskilliga månader nu. Vi har regelbunden kontakt via FB men i verkliga livet var det ett bra tag sedan. Även han har haft (och har fortfarande) en jobbig period i livet, men det börjar gå åt rätt håll för honom och det var väldigt skönt att höra! Sen har vi en annan gemensam FB-vän som också har det jobbigt. Vi pratade lite om detta och konstaterade att vi båda två finner viss tröst att det är fler som har det jobbigt! Känns elakt, men så är det. När man läser på FB vad folk som har det jobbigt skriver så känner man nån lustig känsla om att det är väldigt skönt att man inte är ensam! Oavsett vad de andra drabbats av så finns det fler där ute som också mår skit! Inte för att jag på något vis önskar någon att må som jag gör periodvis, men ändå. Ja, jag tror ni förstår vad jag menar! Och detta med att jag mår som jag gör periodvis är ju även anledningen till att jag inte längre skriver dagligen här på bloggen. Dels orkar jag inte vissa dagar, och dels känner jag att vissa dagar har varit så fruktansvärt innehållslösa att det inte finns något att skriv! Så då skiter jag helt enkelt i det! Det får ju liksom inte bli ett tvång detta med bloggandet, då förlorar det ju sin mening! Och meningen i mitt fall med bloggen: Terapi!

Alexander har tillbringat större delen av dagarna denna veckan med en kompis, känns skönt att han är sysselsatt! De spelar tv-spel, badar och kör en del PK. Kristoffer får vara hemma och dras med sin extremt tråkiga mamma, stackars barn! Men vissa dagar har vi det riktigt mysigt han och jag. Men jag önskar ändå att det fanns mer ork/lust/energi till att hitta på lite roligare saker med honom! Men det kommer väl med tiden det också.

Idag har vi varit på Byttan och ätit lunch med farfar/svärfar och hans sambo. Det var trevligt och maten helt ok. Alexander var dock lätt uttråkad och ville inte följa med från första början! Han var ju hemma hos sin kompis innan och ville tillbaka dit igen, vilket han fick när vi kommit hem igen! Han börjar ju komma in i den där åldern där det börjar kännas tråkigt att behöva följa med familjen på en del saker, roligare att hänga med kompisarna! Till viss del "tvingar" vi honom fortfarande, och till viss del slipper han. Det beror lite på vad vi ska göra och vad det är han vill göra istället. Men nu träffar vi ju farfar/svärfar ganska så sällan och han träffar sin kompis väldigt ofta, så då var inte beslutet särskilt svårt för oss. Men det innebär ju inte att han höll med oss...

Hemma igen la jag mig en stund på sängen för att läsa och rätt som det var somnade jag! Sov inte länge, kanske 30-45 minuter. Men himmel vad svårt det var att få upp ögonen! De ville verkligen inte samarbeta för fem öre! Jag hade supersvårt att vakna till helt och hållet, kände mig nästa sjuk. Hade god lust att vända mig om och sova vidare, men insåg att det inte var särskilt smart ifall jag ska kunna sova i natt också! Och det vill jag ju gärna göra. Har ju lite problem med nattsömnen till och från i alla fall, så jag behöver ju inte riskera att sabba den mer än nödvändigt!

Annars har det inte hänt särskilt mycket idag. Körde en maskin tvätt under kvällen. Borde ha kört åtskilliga maskiner under dagen, men orkade inte. Eller hade ingen lust... Vet inte riktigt vilket, men resultatet blir ju onekligen det samma så det spelar ju inte så stor roll! Får försöka ta tag i den delen i morgon istället!

Middag käkades sent idag, men vi åt ju lunchen ganska sen också så då blir det lätt så! Tacos stod på menyn, men jag hade ingen större aptit. Åt en del i alla fall. Jag vet inte om jag skrivit om en sak tidigare, tror inte det så jag skriver det nu. Har jag skrivit om det redan så blir det helt enkelt en repris eller så får ni hoppa över det! Jag lider ju av IBS. För er som inte vet det så är det en kronisk sjukdom som innebär att man har lättirriterad tarm. Skitjobbigt! Vissa perioder mår man hur bra som helt, kan äta vad som helst. Men vissa perioder mår man skit i magen. Kan behöva springa på dass flera gånger bara av att dricka ett par klunkar vatten! Under dessa perioder spelar det ingen roll alls vad man äter, jag reagerar på allt! Så ska jag iväg någonstans äter jag aldrig innan utan när jag kommer hem igen. Så att gå ut och äta och sen gå på bio är inte ett alternativ för mig. Jag måste göra tvärtom. Bion först och maten sen. Jag vet inte hur mycket olika saker jag testat, det finns ju ingen riktig medicin för detta. Men en del som kan hjälpa om man har tur. Hittills har inget hjälpt. Men för en och en halv vecka sedan började jag ta Vi-Siblin och det verkar faktiskt hjälpa! När jag började var jag inne i en riktigt hemsk period, men bara efter ett par dagar mådde jag klart bättre! Nu kan jag dock inte med säkerhet än säga att det hjälper, att det var därför jag blev bättre. Det kan ju också varit så enkelt att den dumma perioden gick över samtidigt... Men det får framtiden utvisa! Men jag är i alla fall hoppfull om att det kommer minska mina problem i alla fall. Bli av med problemen helt kommer jag ju aldrig bli, men kan jag bara få dom att minska blir jag överlycklig! Och en annan sak som var positivt med Vi-Siblin: Det är inte så jäkla dyrt! Annars brukar preparat som ska vara bra för magen kosta ganska mycket pengar!

Nu ska jag snart gå och lägga mig och läsa lite i min bok tills gluggarna stängs! Vi hörs kanske igen i morgon, annars blir det en annan dag!

Gosigaste lilla killen!
Idag har vi träffat farfar. Han bjöd oss på lunch på restaurang. Han sa att han hade varit vid din grav och satt fina blommor idag. Nästa vecka har jag tänkt att jag ska rengöra din fina gravsten och alla saker vi har lagt hos dig så att det blir extra fint till på torsdag. Då kommer jag med nya fina blommor och kanske nån liten fin sak till. Det är ju då sex månader sedan du blev en underbart vacker liten ängel. Fast jag önskar ju så att du istället dagen efter skulle få bli en underbart vacker liten kille på 18 månader! Men det kommer inte att hända, det vet jag... Men önska kommer jag aldrig sluta göra! Mamma älskar dig och mamma saknar dig, min gosiga lilla fina kille! Det kommer jag alltid att göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar