torsdag 12 maj 2016

IBS = allergi/överkänslighet mot mjölkprotein?

För ca 10 år sedan gjorde jag en ganska stor utredning av mage och tarmar då jag hade ont i magen, var ofta dålig i magen och så tar jag inte upp näringsämnen som man bör. Massa olika undersökningar och tester gjordes men det visade inget. Första läkaren jag träffade efteråt sa att jag hade IBS och andra läkaren sa att inga prover visat något. Då sa jag att den andra läkaren sagt att det stor IBS i journalen. Ja, jo, det gjorde det ju förvisso, sa läkare nr 2. Men det betyder bara att de inte hittat något annat, då skriver de IBS.

Och nu har jag varit mjölkfri nästan en vecka. Men idag fuskade jag och åt en chokladbit som hade mjölkfett i sig. Ja, jag vet att det var både dumt och onödigt, men den låg där i kylen och retade mig.... Och med huvudvärk från helvetet efter att ha vaknat upp med värsta migränanfallet på bra länge, så var jag inte allt för svårövertalad. En timme senare önskar jag dock att jag inte hade ätit den! Fick så ont i magen, högt upp i magen. Och massa luft i tarmarna, därav smärtan i magen! Och fisig...... Så jag försåt verkligen varför vännerna sa till sin dotter att mjölk var fismjölk! Det tog ett par timmar innan smärtan la sig, och uppblåsheten är fortfarande kvar.

Sååå. jag är nu faktiskt ganska så övertygad om att min så kallade IBS egentligen är allergi/överkänslighet mot mjölkproteinet, för det kollades aldrig för 10 år sedan! Laktos kollades, men det visade inget. Och om det nu är så att jag har rätt (vilket jag förövrigt nästan alltid har....) så blir jag ju ganska så förbannad. Här har jag gått i över 10 års tid (ja ända sen jag var tonåring egentligen, men då gjordes inga prover/undersökningar) och haft så enormt stora problem med magen att det varit ett handikapp för mig! Och så kanske jag hade kunnat må bra dessa år istället, bara jag låtit bli att äta mjölkprotein?!?!

Hmmmm................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar