tisdag 10 maj 2016

Livsmedelsanvisning och mjölkfri glass.....

Idag kom livsmedelsanvisningen för minis mjölkfria ersättning, vilket ju var bra då burken vi fick köpa i helgen tar slut i morgon. Men tydligen ska en beställa, antingen genom att skicka in ett papper, ringa eller över nätet (trodde hon också gick i alla fall)! Men jag behövde ju dom IDAG, inte om 2-3 dagar! Som tur var var damen på Apoteket mycket hjälpsam och ännu mer tur var att de hade rätt antal burkar hemma! Så jag fick ändå ut ett uttag idag! Och det är ju lite skillnad.... 120 kr för 6 bukar jämfört med 239 kr för EN burk som jag fick betala i helgen! Tur vi har så bra system och hjälp här i Sverige!

Vi märker så stor skillnad på hans sömn, så jag är redan nu ganska övertygad om att han är allergisk/överkänslig mot mjölkproteinet! Cassandra har vi ännu inte märkt skillnad, men där är det eksem och magont det handlar om och det kan ju ta lite längre tid. Likaså mig själv, inget påtagligt än, men vi har ju bara varit mjölkfria till 100 % i 3 dagar (tror jag det är). Men jag hoppas innerligt att vi i alla fall kan lägga till soja lite längre fram för då finns det så mycket mer - och godare - alternativ!

Det som idag blev en stor besvikelse var glassutbudet. Kollade i två butiker och det var både GB och SIA och ingen hade ett enda mjölkfritt alternativ bortsett från Piggelin! Det ska tydligen finnas en av GB, RiIce, men den verkar inte många ha hemma! Nu pratar jag alltså om stycke-glass, inte halvliter eller så. Och jag kan för mitt liv inte begripa varför de måste proppa in mjölkpulver och annat mjölkigt i isglass och sorbet! Glassbilen ska tydligen ha Oatlys glasspinnar, men jag vill kunna köpa glass till barnen när vi är iväg också! Har faktiskt skickat mail till GB och frågat om R-ice har utgått och varför det behövs bland annat mjölkpulver i isglass och sorbet! Så vi får väl se vad svaret blir.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar