fredag 6 maj 2016

Mjölkfritt=sömn??

Vi ska göra en utredning på Benjamin om han inte tål mjölk. Vi kommer då att utesluta mjölkprotein och sojaprotein helt och hållet under 4-6 veckor för att sen provocera lite och se om det blir nån skillnad och så upprepa det en gång till. Vi kommer även göra detta på Cassandra och mig. Vi är inte ens över på helt mjölkfritt på honom än, ersättning/välling ligger på ca 75 % mjölkfritt. Men han har i två nätter i rad sovit mycket lugnare än han gjort en enda natt på 1,5 år! Så nu håller jag tummar och tår att det är mjölken som är boven i dramat så han kan få lugnare nätter och jag kan få lite mer sömn. Kroppen börjar säga ifrån efter 1,5 år med ca 3 timmars sammanlagd sömn/natt! Vi hoppas även på att det är detta som är orsaken till att han inte vill äta vanlig mat! Cassandra hoppas vi blir av med lite av sina eksem och sitt onda i magen. Och jag ska testa för att se hur min mage mår utan. Jag gjorde en utredning för 10 år sedan, men då kollades aldrig mjölkproteinet, och fick då "diagnosen" IBS. IBS sätts ju när de inte hittar något annat, typ. Så det kanske är mjölkproteinet även för mig? Ja det återstår att se!

Men det är ju en helt ny värld att handla allt fritt från både mjölk och soja! Hade vi fått ha soja hade det varit lättare. Men till en början ska vi utesluta även det, men vi kan introducera det lite längre fram och se hur det går. Och så är ju allt mycket dyrare när det ska vara mjölkfritt än de vanliga produkterna med mjölk! Ersättningen kommer vi få på recept i alla fall (ja jag vet att det inte heter recept utan något annat, men ni förstår vad jag menar ;-) ) så där blir det inte så dyrt. Men jag fick köpa en burk idag för jag vågar inte chansa på att den vi fick på barnkliniken räcker över helgen! 239 kr för 440 gram, helt galet dyrt! Måste även köpa kalciumtabletter till Cassandra för hon kommer inte dricka havremjölk eller annat liknande då hon inte tycker om det. Och vällingen gick inte alls, så hon kommer sluta med den istället.

Men det blir nog bra detta också, tar bara lite tid i början att komma in i allt!
Men det är det väl värt om barnen får må bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar