söndag 29 maj 2016

Milkless betyder visst inte mjölkfri....

Tydligen måste jag lära mig vad ordet mjölkfri heter på olika språk!

Jag var och handlade på MAXI i fredags och skulle köpa mjölkfri ljus choklad. Går till de jag vet att de har, de som står på glutenfria hyllan. Då säger en tjej i personalen att de fått in ett nytt märke som står vid den vanliga chokladen. Den kan innehålla spår av gluten, därför får den inte stå på den glutenfria hyllan! Blev jätteglad och följde med tjejen som visade vart de stod. Det var 4-5 olika smaker och jag blev såååå glad! På den ljusa stod det Milkless, vilket jag tog för givet att det betyder mjölkfri, och det gjorde tjejen i affären också. Men då vi även ska undvika soja nu så kollade jag innehållsförteckningen på baksidan och blev mycket förvånad när jag läste att den kunde innehålla spår även av mjölk!! De andra sorterna stod inte ordet Milkless med, på de stod bara VEGAN.

Har postat detta i en Facebook-grupp just för mjölkproteinallergi och det verkar väl vara lite tveksamt om det ens får säljas i Sverige med denna märkning. Får det göra det tycker jag det är lätt märkligt och mycket vilseledande! Men vi får väl se, bilderna jag tog (de bilder jag lägger upp här) skickas till bland annat Livsmedelsverket så får vi se vad domen blir!

Då vet ni med er att ni reagerar på spår av mjölk - KÖP INTE DENNA eller de andra smakerna från samma märke!!!

ALLA smaker av iChoc innehåller spår av mjölk och gluten!!
Även spår av andra nötter än hasselnötter, vilket ingår i alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar