torsdag 19 maj 2016

Räkna kalorier har lönat sig!

För ett år sedan ungefär började jag träna och i januari hade jag gått ner 10 kg (jag gick ner 4 kg innan jag började träna). Sen tog det stopp! Spelade ingen roll att jag slutade dricka läsk,, tänkte på vad jag stoppade i mig och att jag tränade mer. Hände absolut ingenting på vågen! Enda som hände var att jag snabbt gick upp om jag inte kunde träna som vanligt. Så för en månad sedan tänkte jag att jag ska testa att räkna och registrera kalorier! Jag använder mig av My Fitness Pal (MFP) som är kompatibel med den aktivitetsklocka/pulsklocka jag använder (Garmin Vivosmart HR) och jag väger det mesta jag stoppar i mig. När jag äter på skolan är det inte så lätt att väga, men då gör jag en uppskattning och lägger till lite extra för säkerhets skull. Så nu på 4 veckor har jag gått ner hela 4 kg! Och då har jag ändå lagt in att jag vill gå ner ca 0,5 kg/vecka då jag tycker det är lagom för en hållbar viktnedgång! Vill jag äta något på kvällen och kalorierna inte räcker till, ja då kan jag hoppa upp på cykeln och cykla in dom så att säga! Inte alltid jag gör det dock, ibland äter jag mer än mitt rekommenderade intag. Men jag räknar främst för att få en uppskattning om vad jag stoppar i mig och vad olika saker egentligen innehåller. Hade sjukt dålig kolla faktiskt. Att 100 gram lösgodis innehåller ca 400 kalorier.... Visste att det var en hel del, men inte så mycket! Kan därför lätt konstatera att det inte är värt det, så jag köper bara ett par bitar i stället numera!

Sen blir det ju heller inte lika lätt längre, på grund av mjölkfritt, att köpa sig en chokladbit eller en glass i affären om jag är sugen på något. Klart klurigare nu så då hoppar jag över det helt i stället!
Så inget ont som inte har något gott med sig!

Min aktivitetsklocka/pulsklocka

Min klocka mäter ju även mina registrerade rörelser i sömnen, och det är en sjuk skillnad på min sömn sen vi gick över till mjölkfritt! Inte på grund av att jag själv påverkades med sömnen, men mini sover såååå mycket bättre nu och det påverkar ju även min sömn! Vi hade inte ens gått över till 100% mjölkfritt innan vi märkte en stor skillnad! Han har nu till och med sovit en hel natt i sin egna säng!



De två översta bilderna visar två olika nätter efter vi införde mjölkfritt och de två understa visar två nätter innan vi införde mjölkfritt. Och då fanns det nätter som var ordentligt mycket värre än så! Det mörkblå är djup sömn, det ljusblå är lätt sömn och det rosa är vaken. Lite skillnad om jag säger så!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar