torsdag 24 februari 2011

Hm, måste man ha rubrik?

Denna dagen var liksom gårdagen rätt fulltecknad. Kristoffer lämnades på dagis vid 9 som vanligt. Kl 10 hade vi tid på kyrkogårdsförvaltningen. Damen vi träffade där var supertrevlig! Det är det som gör allt lite lättare, alla vi har att göra med har varit kanon. Prästen, begravningsbyrån, kuratorn, kyrkogårdsdamen mm... Jag har för mig att jag tidigare nämnt att jag vill sköta gravens lilla rabatt själv men att jag tyckte att det skulle vara kanon med typ 1/4 gravvård. De flesta har sagt till mig att det är nog allt eller inget. Men icke sa Nicke!! Det var uppbyggt som en trappa, med allt från inget till mycket. Första steget är då ingen gravvård alls. Kostar heller inget. Då gör de inget. De slutar klippa gräset 10-15 cm framför och runt graven så då får man fixa även det. Nästa steg kostar 150 kr och då klipper, putsar, de gräset ända fram. De tar även bort vissna blommor. Ytterligare ett steg kostar 400 kr och då rensar de även ogräs och gödslar rabatten. Taget. Den varianten kändes rätt för oss! Skönt att slippa tänka på de tråkiga detaljerna med rabatter, bara det roliga. Och för 400 kr om året! Tänk om jag fick den servicen i mina rabatter här hemma! Så jag behöver bara gå dit med fina blommor och njuta av att sitta och prata med min ängel Jonathan! Har även fått vissa kommentarer att det brukar vara väldigt stränga regler för vad man får plantera för växter. Men också detta är helt fel! De uppmanar till mångfald och tycker bara det är trevligt. Sätt dit prydnadssaker, leksaker, vad du vill! Plantera vad du vill! Tänk dock på att exempelvis cypresser är väldigt små och söta när man planterar dem, men efter ett par år kan de vara ett par meter höga...Ja det är ingen risk att vi planterar cypresser. Vi fick nog av de som stod på tomten här när vi flyttade in. Var hur stora som helst och inte helt lätta att få bort! Damen upplös oss även om att det är gott om djur på kyrkogården, speciellt på skogskyrkogården och det är där Jonathan kommer begravas. Rådjur som äter det mesta, så tulpaner är inte att tänka på! Påskliljor däremot, för det tycker dom inte om! Penséer är visst också goda. Och sen har vi korparna, de kan riva ut alla blommorna i vasen för att komma åt vattnet. De har även lärt sig ta bort locken på lyktorna för att komma åt stearinet som de tydligen tycker är väldigt gott! Jag sa till henne att det var en himla tur att hon berättade det, för om jag kommer dit och se blommorna utspridda överallt hade jag blivit vansinnig och trott att det var en extremt elak person som varit i farten! Kaninerna kan visst också gräva små gropar som de lägger sig i för att få lite värme...Lite gulligt! Hon berättade även att de arbetar hårt för att ändra folks syn på en kyrkogård. De vill att man ska se den mer som en park och verkligen gå runt och titta och njuta av blommorna och de fina fiskarna i dammarna. Barnen FÅR springa omkring på gräsmattorna och leka! Dagisbarn brukar visst gå dit och titta! Och om vi hade någon synpunkt på något så var det bara att säga till så skulle de se vad som kunde göras. Vill vi ha en soffa på en viss plats så är det oftast inga problem. Bara att säga till. Givetvis kan man ju inte få den mitt bland gravarna, men i alla fall! Och om Kristoffer ville ta en tur i deras elbil var det också bara att säga till! Ja, jag sa ju att hon var supertrevlig!

När vi var klara där så bar det av in till stan och till begravningsbyrån. Vi skulle ju beställa gravsten och det trodde vi skulle gå enkelt, vi visste ju vilken sort vi ville ha. Och vilken sten. Men det visade sig att den mörkgråa stenen inte alls var så mörk som vi trott. De hade en visningssten på en sort som utgått ur sortimentet, men hon hade sagt att den mörkgrå var ganska identisk med den. Så det var ju denna färg på sten vi hade tänkt oss. Väldigt mörkt grå, men inte svart. Men den som fanns nu var mycket ljusare. Och jag menar verkligen MYCKET ljusare...Så om de inte kan fixa något mittemellan svart och mörkgrå så får det bli svart. Sen kom nästa "bekymmer". Vi ska ju ha en ängel uppe till vänster. Ska vi ha en spegelvänd uppe till höger också? Eller blir det för mycket? Eller blir det för tomt utan? Ska vi ha både för-och efternamn på samma rad? Eller ska det stå Jonathan på en rad och Nilsson på nästa? Ska vi ha den lite tunnare skrivstilen eller den lite tjockare? Benvit färg ska vi i alla fall ha, där var vi säkra. Det slutade med att hon kommer att skicka beställning på två olika förslag. Ett med en ängel, stor text och namnet på två rader och en med två änglar, tunn text och namnet på en rad. Så får vi liksom plocka det bästa från de båda och göra en sten. Och när vi bestämt oss så måste kyrkogårdsförvaltningen godkänna den innan den tillverkas. Så det tar visst ca 8 veckor. Men det gör inte så mycket för de sätter inte upp gravstenar förens i april. Och om jag kommer ihåg rätt så fixar de till rabatten i början av april. Men jag kan ju sätta dit en vas eller kruka med blommor även innan rabatten är fixad! Vi bestämde även tid för när jag ska träffa deras representant på bårhuset och lägga över lilla Jonathan i sin kista. Tisdag nästa vecka. Åh vad jag kommer att se till att han är ordentligt nerbäddad med filt och massor av gosedjur. Idag kom jag även på att jag måste ju lägga ner ett par av hans nappar också. Det kommer att bli en väldigt tung dag, men detta är något jag inte kan lämna över till någon annan. Detta måste jag göra själv, hur jobbigt det än kommer att bli.

När besöket på begravningsbyrån var klart så blev det ett litet stopp på ett gatukök för en hamburgare. Sen bar det av till Smedby för att hämta sonen som varit på övernattning. Vi skulle hämta honom och köra honom till sporthallen för att testa parkour. Det visade sig att en av sönerna i övernattningsfamiljen också skulle på det så vi tog honom med oss också! Så körde hans mamma hem Alexander efteråt. Och det hade tydligen varit väldigt kul, så nu vill han börja på det. Kan nog kanske passa honom bra. Han är ju både snabb, smidig och hyfsat orädd. Så då ska dessa träningstider bara passa överens med fotbollsträningarna också. Just nu går det bra, men sen när de byter säsong och planer vet man ju aldrig. Men det får bli ett senare bekymmer!

Vi stannade till en snabbis på Växer också. Förlåt. Blomsterlandet heter det visst nu för tiden...Men jag kommer nog alltid säga Växer. Jag säger ju för sjutton fortfarande oftast OBS istället för Coop. Och det var inte precis igår de bytte namn...Men vissa vanor är svårare att bryta än andra men huvudsaken är ju att jag själv vet vart jag ska!! Anledningen till att vi stannade till där var för att titta på vaser till blomsterdekorationen vi ska ha på mottagningen. Men vi hittade inga som vi tyckte bättre om än de som de hade i blomaffären som ska göra arrangemangen. Däremot hittade vi en fin ljuslykta till Jonathans grav. Inte den minsta och inte den största. Lite mittemellan. Lite så där kort och bred, precis som Jonathan var (Lucas sa så i affären när han såg den). Vi tog vit, för om vi har svart så försvinner den nog in i stenen som troligtvis blir svart. Mörk blir den ju hur eller hur. Kändes lika bra att köpa den redan nu så finns den när vi behöver den! Och alla som känner mig någorlunda väl vet väl att jag gärna är ute i god tid...

Jag har fått lite tips på psalmer till begravningen så idag frågade jag på begravningsbyrån om jag inte kunde få låna en psalmbok där. Min var ju inte så up to date! Och visst fick jag det! Så nu har jag suttit och kollat i psalmboken och hittat 4-5 psalmer som jag tycker verka fina. Texten är i alla fall fina och passande, sen kan inte jag läsa noter och höra melodin i huvudet. Men jag får väl be prästen sjunga lite på dem när han kommer på måndag. Håller också på att försöka få tag på en tjej som jag vill ska sjunga solo, om hon kan då vill säga. Shirley Clamp´s "Jag har lånat en ängel" och "Nu i ro, slumra in..." hade vi tänkt oss. Hoppas bara hon kan, för hon ska visst vara väldigt duktig. Annars så har prästen också kontakter. Fick faktiskt ett meddelande på FB från en kille som sjunger i "vår" kyrka. Jag hörde honom sjunga i söndags på gudstjänsten och han sjunger underbart vackert. Men jag hade nog tänkt mig en tjej! Men jag tycker att det var väldigt snällt av honom att meddela oss att han ställer upp om vi vill!

Det hände faktiskt en sak idag som gjorde mig riktigt glad. Jag träffade en mamma till en klasskompis/fotbollskompis till Alexander idag. Hon hade träffat en dam som sagt att hon hittat en länk till en väldigt bra och fin blogg. Hon som skriver den bloggen borde skriva böcker, hade hon sagt. Det var MIN blogg hon hittat till. Hon tyckte att jag skrev väldigt fint och korrekt, meningsuppbyggnad, språket osv. Och hon borde nog veta vad hon pratar om för hon jobbar nämligen som journalist! Så det var roligt att höra! Det är väldigt många som via FB också har sagt att jag skriver bra och det är också väldigt roligt att höra. Inte för att det är därför jag skriver, det är ur rent terapisyfte!

Denna kvällen ser ut att bli riktigt lugn. Alexander är med vår gode vän och gamle granne på innebandyträning. Återkommer ca 20.30. Kristoffer gick i däck på soffan klockan 18.30, ca 5 minuter efter att vällingen intagits så nu ligger han och sover gott i sin säng. Klockan är nu 19.50 och jag har skrivit klart bloggen för idag. Tror jag i alla fall, men säker kan man aldrig vara! Det är aldrig omöjligt att det dyker upp ett inlägg till! Så nu funderar jag på vad jag ska göra resten av kvällen. För som vanligt är det ju såååå himla mycket bra program på tv:n..... Ska fortsätta ringa för att få tag i tjejen jag vill ha till att sjunga solo. Men annars ingenting. Hade tänkt att min gamla barndomsvän/granne skulle kommit på en kopp thé ikväll. Och det hade hon väldigt gärna gjort, men hon var fullt upptagen med att ligga och frossa i feber och spy. Så det kändes inte som om hon skulle bli så roligt sällskap... I morgon eller på lördag är det tänkt att barnens "lektant", tillika min gamla vän från gymnasietiden ska komma hit. Känns skönt att hon kan vara här en del, både för vår och barnen skull. Men även för hennes. Hon är ensamstående så hon sitter själv en del. Ja, givetvis har hon ju andra kompisar än oss och sin pappa och bror! Men jag vet att hon också är väldigt ledsen över att Jonathan inte längre finns här så det är skönt att hon får vara med oss också och inte behöva vara själv hela tiden med detta! Och hon är alltid välkommen till oss!

Aah! Nu kom jag på en sak jag ska göra! Jag måste duscha ikväll! Bra då går det lite tid. Sen blir det en tidig kväll idag också. Ja, det blev faktiskt tidig sänggång igår. Ja, tidig för mig i alla fall. 22.30. Så duktig så! Och det blir nog ungefär där jag hamnar ikväll också. Måste ju vara pigg och utvilad till i morgon. Lucas och jag ska tillbaka till sjukhuset och träffa barnläkaren igen kl 10. Då är mamma här och tar hand om Kristoffer. Ja, Alexander är också hemma, men han klarar sig ju själv! Sen blir det lite lunch och sen ska mamma och jag göra stan. Till blomsteraffären för att fixa de sista blomsterarrangemangen och lämna in sidenbanden. Sen blir det klädaffärer för att se om vi kan hitta något att ha på oss på begravningen. Jag måste prova min svarta kjol som jag hade på Kristoffers dop och på svärmors begravning. Jag har drabbats av väldigt mycket fukt i garderoberna de senast åren, så kläderna har krympt...

Så nu till telefonen och sen till duschen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar