tisdag 22 februari 2011

Rensa och slänga!

Jag har kommit på en stor fördel med att saker och ting går sönder. I detta fall kylen. Då var vi ju tvungna att tömma skåpen ovanför också. Och det var inte lite "skit" där kan jag lova! Men nu har vi satt upp nya stoooora fina skåp. Dörrarna får vi dock vänta på en vecka ungefär. Men huvudsaken är att skåpen är på plats så att jag blev av med allt som stod överallt! Men jag har varit så duktig så! Rensat ut en hel massa saker och slängt. Och när jag väl börjar med något i en ände, så fortsätter jag gärna...Och så även idag.

Nu är Jonathans barnmatsburkar och gröt nedpackade. Väntar på leverans hem till en god vän och hennes goa lilla kille! Har haft så svårt att besluta mig för när jag ska plocka undan maten, men idag blev det av. Det var tungt och svårt. Gjorde ont i hjärtat och jag tog varsamt en burk i taget och nästan klappade på dom...låter helt knäppt, jag vet. Men jag kommer ju aldrig att få öppna dessa burkar, värma innehållet och mata min älskade Jonathan med dom. Så då är det kanske bättre att ta undan dom och låta dom komma till bättre användning? Jag har ju så mycket andra saker som är bättre minnen med. Alla hans leksaker står fortfarande kvar som de gjorde. Hans stora fina giraff som  man stoppar bollar i som han fick i julklapp står på golvet i vardagsrummet. Lika så hans backar med andra lite mindre leksaker. I köket står det en liten korg med ett par saker i... Det är liksom lite utspritt här och där, precis som det var när han levde. Känns tryggt på något vis att ha sakerna framme. Likadant med fotografier. Fast ibland när jag tittar på dom undrar jag om det skulle vara "enklare" att ta undan alla saker och alla kort. För det gör ju så fruktansvärt ont att se framför allt korten. Men det kan jag ju inte göra! Jag måste få titta på min fina Jonathan. Hur ont det än gör och hur ledsen jag än blir. Som jag tidigare skrev så verkar tårar och bröstmjölk fungera på samma sätt. Ju mer man gör av med ju mer produceras. Och då kan jag lova att har produceras det tårar för glatta livet. Bröstmjölken fungerade dock aldrig riktigt som den skulle, inte med något av barnen. Jag kanske fick tårarna istället?

Och så lite rapport om dagen som gått. Det blev en tur till tippen idag. Vi köpte kyl och frys på MediaMarkt och då får man låna en släpvagn gratis. Man får betala 300 kr som man får tillbaka när man lämnar tillbaka släpet. Så det gjorde vi i söndags. Men då var tippen stängd, så då kunde vi inte åka och slänga det gamla skåpet. Så vi åkte helt enkelt tillbaka till MediaMarkt idag och frågade om vi kunde få låna det igen pga att tippen varit stängd på söndagen. Jo, men det kan ni väl få göra sa de. Så det var smidigt. Så surt att behöva lägga pengar på att hyra släp för att slänga saker! När vi var klara med det så blev det en liten tur till Coop för att inhandla lite mat och annat. En borr bland annat. Vi har länge behövt en viss storlek men saknat det, så då har man fått ta ett lite mindre och sen "borra upp" hålet till rätt storlek. Jobbigt.... Så nu är rätt storlek inhandlat! Vi behövde det ju faktiskt idag för att sätta upp skåpen!

Efter det åkte vi hem och fixade och donade lite. Hämtade Kristoffer på dagis. Sen kom min moster och hon hade bakat en väldigt god rulltårta och chokladbröd. Jag vet att vi kallade dem pippi-kakor när vi var små. Fast jag har ingen aning vad det kommer ifrån. Pippi bakade ju pepparkakor! Men jag vet att det var många av oss barn som sa just pippi-kakor! Är det någon som har en aning om varför? Jag har till och med skrivit det i min mammas Sju sorters kakor! (receptbok för kakor för er som inte vet!) Vi fikade och pratade och det kändes bra. Mamma var här också, hon passade på att åka med moster som ändå skulle komma. Och det var skönt att ha mamma här! Jag vet inte vad jag skulle tagit mig till med allt detta om hon inte fanns! Jag sa till henne härom dagen att det var tur att du gick i pension i somras så att du kan vara här så mycket! Ja, annars hade jag tagit tjänsteledigt. Det hade jag haft rätt till! sa hon då! Min mamma är världens bästa mamma och jag älskar henne otroligt mycket. Tror nog att jag ska ta och säga det till henne nån dag. Det är sånt där som inte riktigt blir sagt men som ändå är så självklart! Men jag tror nog att hon skulle bli glad av att höra mig säga det.

Middag har vi oxå ätit idag. Blev dock lite senare än tänkt. Blir lätt så när man håller på att sätta upp skåp som inte är helt samarbetsvilliga. Eller skåpen var det inte nåt fel på. Väggar och golv däremot. Där var det inget samarbete för fem öre! Fast jag vet inte varför vi trodde att det skulle gå lätt, inget som man gör i detta hus går väl någonsin lätt!! Men som sagt, nu är skåpen på plats och det blev superbra. Nu väntar vi bara på dörrarna, så jag kommer säkerligen få plocka ut en massa för att kunna få dom på plats...

Jag har varit fruktansvärt trött idag! Kanske inte så lustigt! Det blev ju sent i säng igår! Men det var det värt! Jag hade ju glömt bort att jag behövde kliva upp för att fixa i ordning Kristoffer för dagis! Gissa om jag inte ville kliva upp när klockan ringde. Och ringde. Och ringde....ville inte alls! Inte Kristoffer heller för den delen. Gick knappt att väcka honom. Men det gick bra ändå. Men jag är inte bara trött av den anledningen. Hela jag har varit helt "tom" idag. Har knappt begripit hur jag ska göra ens den enklaste sak! Skulle mäta ut för vägguttagen på bakstyckena till skåpen. Jag bara stod och tittade på siffrorna jag skrivit upp när jag mätte på väggen. Och så tittade jag på bakstycket. Och på siffrorna. Och på pennan...Fick inte alls ihop det. Och jag brukar annars (utan att skryta) vara ganska duktig på sånt. Jag tycker om att göra praktiska saker. Har inga som helst problem att ta fram borrmaskinen och borra hål i väggen om jag behöver ett hål i väggen. Eller fixa förlängningssladdar, sätta på mellanströmbrytare och liknande saker. Tapetsera och måla. Dock inte att såga med fogsvans, i alla fall inte om det ska bli rakt... Jag tycker helt enkelt om att pula med saker och är faktiskt ganska duktig och bra på det! Till och med bättre än ganska, om jag får säga det själv! Och det får jag ju, för detta är ju liksom inte precis nån dialog. Det är ju en monolog, så vem skulle kunna säga emot! :-)

Ikväll ska jag i alla fall gå och lägga mig tidigt. Jag vet att jag ofta säger det men så kommer jag alltid på en massa saker som bara måste göras just då...helt knäppt. Men ikväll ska jag verkligen gå och lägga mig tidigt. Och med tanke på att klockan redan nu strax är elva, så kanske det börjar bli dags? Fast det beror ju på vad man menar med tidigt... Men det blir ingen sovmorgon i morgon heller. Kristoffer ska till dagis och vi ska till sjukhuset och träffa kuratorn igen. Och på vägen dit ska vi göra ett pit-stop hos en kräksjuk vän och lämna Jonathans påsar med mat! Efter sjukhuset ska vi till blomaffären och kolla på blommor till begravningen. Måste bara komma ihåg att ringa damen på kyrkogårdsförvaltningen i morgon också. Hon ville att vi skulle träffas och prata lite även att vi redan "bokat" plats åt Jonathan. Och det blir bra, för jag har lite frågor. Jag vill sköta gravens lilla rabatt själv. Men jag vet inte om man automatiskt får en rabatt eller om man måste säga till om det. Sen undrar jag också om deras vaktmästare tar bort vissna blommor? Kanske man kan få köpa 1/4 gravvård? Skulle vara bra. Jag sätter dit fina blommor och dom tar bort fula! Perfekt! Kanske inte praktiskt genomförbart, men jag ska fråga hur det ser ut. Man har liksom väldigt taskig koll på sånt! Måste också ringa damen på begravningsbyrån för en tid. Vi vill att hon ska hjälpa oss att beställa gravstenen. Sen måste jag och hon också bestämma när vi ska lägga över Jonathan i sin lilla kista....usch och fy och pest och pina. Men jag kan bara inte låta någon annan göra det! Jag måste ju veta att han får det fint och ligger fint nerbäddad och omgiven av en massa gosedjur, min fina underbara lilla älskling!

Åh du lilla Jonathan vad jag saknar dig!
Åh du lilla Jonathan vad jag älskar dig!
För alltid
För evigt
Du är nu min alldeles egna vackra ängel!
Puss på dig och sov så gott bland molnen hos de andra änglarna så ska jag gå och lägga mig och sova jag också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar