lördag 19 februari 2011

Över förväntan

Det gick faktiskt lite, lite bättre på bårhuset idag.
Över förväntan.
Sen vet jag inte om det beror på de lugnande tabletterna eller inte.
Men jag hoppas att det inte enbart var pga tabletterna, för jag måste ju klara mig utan dem sen...

Min fina bror var ju med. Han tyckte att det kändes helt overkligt, tyckte inte att det kändes som Jonathan som låg där i sängen. Och på sätt och vis har han ju helt rätt. Det är ju bara kroppen. Själva Jonathan är ju hos änglarna. Han har haft lite kuddkrig idag igen har jag sett!

Nu är även Lucas bror här nere. Han bor i Stockholm, men flög ner idag för att ta farväl. Jag tycker att det var skönt att han kom för Lucas kan behöva lite stöd från sin sida av släkten också. Min sida stöder ju givetvis honom också, men det blir ju inte riktigt samma sak!

Efter vi var klara med avskedet så åkte vi hem hit och fikade lite. Barnens farbror har busat, spelat, busat, spelat och busat och spelat om vartannat hela eftermiddagen. Han är fortfarande här. Lucas och Kristoffer åkte och handlade kinamat, så idag har jag faktiskt ätit ordentligt för första gången på en vecka. Väntar nu bara på att magen ska bli ilsk... Nu sitter alla fyra killarna vid Lucas dator och kör bilspel. Jag sitter jämte och skrivet. Kan ju säga att det inte precis är tyst och lugnt. Visst, jag kan dra ur sladden till laptopen och sätta mig någon annanstans, men det är ganska härligt att lyssna på dem! Ganska mycket härligt faktiskt. Sitter och ler lite för mig själv.

Igår fick vi ju ett brev från församlingen. De ska ha klockringning och bön för Jonathan under gudstjänsten i morgon, så jag och min mamma ska gå. Efter det kommer prästen hit för att prata om begravningen. Mamma stannar kvar och leker med Kristoffer så att vi kan prata i lugn och ro. Eventuellt får hon agera chaufför också. Alexander ska till Leo´s lekland med sitt fotbollslag i morgon. Tränarna tycker att killarna har skött träningen så bra och förtjänar att få leka och ha kul en dag istället för träning. Så i morgon är Alexanders kul-dag! Han ska vara där mellan 12-16 så om inte vi pratat klart med prästen då, och det tror jag inte att vi har, så ska mamma köra dit honom. Under eftermiddagen kommer nog vi nog att åka till Revsudden för att titta på Lucas brors nyinköpta sommarstuga. Komma iväg lite och tänka på annat! Men dagsformen får utvisa vad som blir verklighet och vad som stannar kvar på planeringsbordet.

Nu fick jag däremot dra ur sladden och gå och sätta mig på sängen. Kristoffer blev lätt tokig när det var någon annans tur att spela...men det går över! Min gosige mellankille har ett helvetiskt humör, kan jag bara meddela. Ni som känner honom sitter antagligen med ett lätt leende på läpparna just nu... ;-) Men åååh vad jag älskar honom. Faktiskt även dessa utbrott, även om det inte låter så. Men de är ju en del av honom. Ibland dock en väldigt stor del. Ska absolut inte sticka under stol med att jag föredrar honom utan utbrott. Men annars hade jag väl knappt varit mänsklig... Ta de siktigt, ta det siktigt! (ta det försiktigt) hör jag honom ropa till sin farbror som kör nu! Härliga kille! När han själv kör så är det allt annat än försiktigt!

Lucas bror kommer att stanna hos oss under kvällen, men åker hem till deras pappa och sover där. Bättre med plats och så tror jag nog att det kan vara bra att han åker och kolla till honom lite. Men han kommer tillbaka i morgon igen. Vet inte riktigt när han flyger tillbaka, men det är nog inte förrän framåt kvällen.

Idag har jag även tagit tag i gallring av foton i den digitala fotoramen. 512 stycken är nu nere i "endast" 165 styck. Men då blir det ju inte så enformigt att titta på den!

Eftermiddagen har gått ganska bra. Klart bättre än igår. Har inte tagit någon tablett sen i förmiddags så jag har ganska höga förhoppningar att detta kan gå vägen utan för mycket tabletter. Värst blir det nog att sluta med insomningstabletten...men det får jag ta i tu med när det känns rätt. Och det är inte än. Ett telefonsamtal till min mamma har det dock blivit. Men bara ett idag. Än så länge i alla fall, men jag tror nog jag stannar vid det idag. Men jag var tvungen att ringa henne och rapportera senaste utvecklingen i vår lite komplicerade familjesituation. Fast ska jag vara ärlig så var det nog mest för att få gnälla, klaga och spy lite galla över det hela...Vi har så det räcker nu utan att behöva ytterligare komplikationer som lika gärna kan vänta till längre fram. Eller kanske det är lika bra att ta all skit med en gång, glömma och gå vidare? Vi får se vad som händer, men just nu tror jag att vi kommit överens om att trycka på pausknappen ett tag när det gäller denna vissa situation. Tänk bara om man kunde trycka på pausknappen när det gäller tankarna också? Men det går inte.

Sitter och funderar på om jag ska titta på melodifestivalen ikväll eller inte. Av förklarliga skäl såg jag inte förre veckans. Och egentligen vet jag inte varför jag ska se "skiten". Det är ju ganska ovanligt att det är några speciellt bra låtar med i alla fall. Fast de är klart, tittar inte jag så är det säkert flera stycken som är bra... Däremot funderar jag på att titta på gårdagens avsnitt av Modern Family och Samantha. Brukar titta på det, men igår orkade jag inte så jag spelade in det istället. Dricka massor av thé däremot, det är givet. Tror precis jag hörde bryggarens sista gurglande ljud så det är nog klart nu! Undra om man ska lyxa till det och ta något gott till? Fast, nä. Det blir det nog inte. Vet inte riktigt vad jag har hemma. Vet att jag har två förpackningar god chokladmousse. Men de inhandlades för att ha på Jonathans 1-årstårta. Så jag vet inte riktigt om jag vill ha den heller. Har lite svårt att veta/känna vad jag ska göra med sådana saker. Lika dant med Jonathans matburkar och gröt. Har lite lätt frågat en vän om hon vill ha det till sin lille kille. Fast jag vet inte om jag själv skulle velat ha det om rollerna vore ombytta. Men samtidigt tycker jag att det kanske skulle kännas lite bättre om jag visste att det kom till användning. Ännu en sak jag har otroligt svårt att besluta. Men det är ju ingen som helst brådska med det, maten är ju inte direkt i vägen där den står. Inte mer än i vanliga fall, menar jag!

Jo, jag har även kommit fram till vad vi ska ha för färger på kistdekorationen. I alla fall i stora drag. De ska gå åt brun-orange. Kanske med lite blå inslag? Jag har ju "färgkodat" mina barn ända sen dopen. Detta i och med att de haft olika färger på sina rosetter på dopklänningen. Vi syr nya rosetter till varje dop och sparar dem som minne! Alexanders var blå. Kristoffers var grön. Och Jonathans var brun. Brun låter kanske lite tråkigt tänker ni nu. Men inte den bruna. Den är liksom som en blandning av brun, koppar, rost, orange... Fast mest brun. Men en väldigt djup och kraftig färg. Väldigt fin. Sen har jag fortsatt med dessa färgkoder. De har varsin bricka med sina fotavtryck på i dessa färger. De har varsin pärm med viktiga papper i sin färg. Just denna pärm jag tidigare nämnt att jag ska lägga i Jonathans minneslåda. Så det får bli lite brunt färgschema till dopet. Hoppas bara det inte blir allt för mycket motstånd från visst håll. Inte för att jag egentligen bryr mig, men det vore skönt att kunna få fatta ett beslut utan att behöva förklara sig... 

Nu tänker jag sluta för denna gång för nu ska jag hälla upp en stor kopp gott thé.
Kanske hörs vi igen denna kväll, kanske inte.
Beror på hur mycket tankar jag har innan sänggåendet som behöver vandra ner genom mina armar, vidare ut till händerna och fingrarna för att till sist hamna här. Mycket bättre att ha tankarna här när jag ska sova än i huvudet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar