tisdag 12 juli 2011

Kristoffers födelsedag!

Idag lyckades både jag och Lucas vakna innan Kristoffer så då väckte vi även Alexander. Sen tog vi paketen och gick in till Kristoffer och grattade honom!

Paketöppning på 4-årsdagen!
Han blev nöjd med paketen, dock lite bekymrad över att han inte fick nån katt! Men han fick två Totte-böcker, två Emma-böcker, ett Cars-yatzy och en dinosaurier så han var nöjd och glad i alla fall!
Sen gick vi upp och gjorde oss i ordning för snart skulle mormor komma och agera chaufför åt oss.

Vi startade med en tur till djuraffären vid Giraffen och där inhandlades torrfoder och kattgrus. Torrfodret var nästan slut och grus hade vi ytterst lite kvar av. Det går ju inte åt något grus nu för tiden, det är i princip bara på vintern som Busan går i lådan och då ska det vara så mycket snö att hon inte kommer åt rabatterna! Men nu får vi ju räkna med att det kommer gå åt lite mer igen när den lille kommer! Efter det gick turen till Citygross. Lite fika och en tårta stod på listan. Blev dock lite besviken på tårtorna! Jag ville ha en chokladmoussetårta, det var ju därför vi åkte just till Citygross för de brukar ha det där! Men den skulle inte bli färdig förrän under eftermiddagen (nä, jag hade inte varit så smart att jag beställt en i förväg för de brukar ju alltid ha dom) så det fick bli en Prinsesstårta i stället. Men jag passade på att beställa en chokladmoussetårta till på lördag när min bror med familj och mina föräldrar kommer på kalas. Sen åkte vi hem med varorna och så käkade vi lite lunch.

Efter det gick turen till Ålem där vi skulle hämta katten. Vi hade fortfarande inte berättat för Kristoffer vad vi skulle göra, vi hade sagt att vi skulle åka till en som skulle låna våran kattbur och att de skulle få en present också. Kristoffer somnade på vägen dit, men innan vi var framme så väckte jag honom och gav honom paketet. Det innehöll ett katthalsband, en liten tub där man skriver namn och telefonnummer och hänger i katthalsbandet och så lite leksaker. Vi frågade honom om han förstod vad sakerna var till och då sa han att de var till en katt. Helt nyvaken var han ju! Och då sa jag att det var till hans katt och då blev han överlycklig! Sen hämtade vi katten och den var bara för söt! Och så duktig! Pep inte en gång på hela vägen hem i bilen! Väl hemma så släppte vi ut den och visade vart lådan stod, sen tog det ett tag innan vi fick fram den från under badkaret!

Bröderna Nilsson med nya katten!
På hemvägen satt vi och klurade lite på olika namn, men hade svårt att komma på något. Då slänger jag bara ur mig Zingo och Kristoffer blev halvt tokig i namnet så nu heter hon Zingo! Att jag sa just det är för att hon är lite gul i pälsen och Kristoffer tycker om apelsinläsk! Passande!

Mamma åkte hem efter ett tag och sen kom Anna och då var det dags för lite middag. Sen kom det lite gäster. Lucas bror med sambo och två barn, 4 och 5½ år gamla, och farfar/svärfar. Fler presenter blev det också! Lite pengar av Anna för det är ju inte lätt att handla till en unge som redan har det mesta! Plus att han brukar bli vettskrämd för de leksaker hon köper! Av farfar fick han en ny fin cykelhjälm och ett presentkort på BR-Leksaker och av kusinerna ett spel med Cars och ett par fina Schleich-djur! Ungarna hade själva fått välja! Kusinerna blev väldigt intresserade av Zingo men de fick inte hålla på med henne så mycket, vi vill ju inte skrämma ihjäl henne redan första kvällen! Det räcker ju med att Busan fräser åt henne så fort hon ser henna, hon är nog lite arg för det var ju ingen som frågade henne om hon ville att det skulle bo en katt till här! Men det reder ju sig oftast om man bara tar det lite lugnt och ger det ett par dagar! Men det har varit mycket lek och även en del bråk, precis som det brukar när kusinerna leker! Killkusinen som är 4 år har lite svårt att inse att han inte kan göra vad han vill men Alexander för då smäller det! Och som alla andra barn i den åldern fattar de inte att de ska lägga av, trots att de får ont! Men nu har alla åkt och lugnet har lagt sig. Kristoffer är trött och likaså Zingo! Det är ju jobbigt att fylla år och det är ju jobbigt att flytta!

Två trötta sötnosar!
Så nu ligger Kristoffer och sover i sin säng och Zingo ligger och sover i sin säng. Hoppas att hon håller sig lite lugn i natt och inte letar allt för mycket efter sin mamma och sina syskon! Det svårast nu ett tag framöver blir ju att hålla dörrarna stängda så att hon inte tar sig ut! Kattluckan är låst för utgång, så Busan kommer bli tokig! In kommer hon fortfarande genom luckan, men ut får vi hjälpa henne. Och hon brukar ju gå ut och in flera gånger per natt så det blir säkerligen skitkul! Men lilla Zingo måste ju bo in sig innan hon får gå ut, annars kanske hon inte hittar hem igen och det vill vi ju inte! Så det är bara att förbereda sig på att det kommer bli varmt här inne! När det var som varmast inne ikväll när gästerna var här så stängde vi dörren till sovrummet där hon låg och sov och så öppnade vi tvärdrag. Det är ju så vi får göra! Det är ju värre med ytterdörren när man kommer och går, då gäller det att ha koll så att hon inte sticker ut! Så nu är ytterdörren låst hela tiden så att ingen besökare råkar öppna och släppa ut henne!

Själv känner jag också av dagen, det har varit fullt upp sen starten i morse. Ingen tid för återhämtning alls och jag är ju ganska slutkörd för gårdagen var ju ganska så jobbig. Och till viss del har ju även denna dagen varit det för det är ju första födelsedagen i familjen sen Jonathan dog. Men jag har försökt att inte tänka så mycket på det, utan koncentrerat tankarna på Kristoffer och hans dag. Jag vill ju verkligen inte sänka hans humör på hans födelsedag, han ska vara glad och lycklig idag! Men det har inte varit helt lätt. När jag skulle ta fram ljusen till tårtan såg jag ju den ljushållaren, tåget, jag hade med upp till sjukhuset dagen efter Jonathans födelsedag. Och när jag skulle duka och ta fram servetter till oss vuxna så fick jag ju givetvis först tag i de servetter vi köpte till Jonathans dop... Barnen och de vuxna satt inte vid samma bord så då kände jag att vi kunde ha olika servetter. På detta sätt sparar jag ju Cars-servetter till de andra kalasen så att barnen kan få dom då också!

Snart ska jag nog gå och göra som Zingo - SOVA! Men först måste jag nog lyfta henne till lådan en gång och påminna henne om vart den är. I morgon blir det ganska så fullt upp då med. Då får vi besök från Halmstad och innan dess ska eventuellt jag och barnen följa med svågern och hans son till MediaMarts parkering för att titta på Monstertruck-uppvisning! Det beror lite på hur vi får ihop det tidsmässigt för i svågerns fall handlar det om att bilen ska bli klar på verkstaden. Men förhoppningsvis fixar det sig. Kristoffer kommer antagligen skita på sig när monstertrucken startar och kör igång! Men han får hörselskydd och så är jag beredd på att ha honom i famnen. Men han kan också tycka att det är skitkul, man vet aldrig med honom. Så därför testar vi, blir han för rädd så får jag ju gå undan med honom värre är det ju inte!

Hej fisen!
Idag har Kristoffer fyllt fyra år. Vilket innebär att för exakt fem månader sedan skulle du fyllt ett år... Inte ens en födelsedag fick vi fira dig! Och det känns för jävligt. Inte fick skriva "Jonathan 1 år" i fotoalbumet... Inte fick sätta ett ljus på tårtan... Men jag har försökt hålla humöret uppe idag för Kristoffers skull, för han förtjänar verkligen att få en underbar födelsedag efter denna hemska vår. Och jag tror att jag lyckades ganska bra, kanske inte hela tiden men större delen i alla fall. Kristoffer är överlycklig för han har fått precis det han önskat sig! En dinosaurier och en katt! Lite andra saker fick han också men det var ju just dessa två saker han önskade sig! Men du har fattats mig idag, min älskade lilla fina kille. Jag har saknat dit så otroligt mycket... Mamma älskar dig, och det kommer aldrig någonsin att förändras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar