fredag 1 juli 2011

Fredag....igen....

Åh så var det åter fredag.

Så väldigt oroligt inatt så jag sov lite längre idag på morgonen. Halv tio slog jag upp gluggarna för dagen. Fast då har jag varit vaken många gånger och ganska mycket  under sena natten och tidiga morgonen. Men halv tio var det hög tid att gå upp. Min mamma skulle komma och hämta mig och Kristoffer och följa med oss och handla. Där är den största nackdelen med att inte ha körkort! Särskilt när mannen jobbar 9-18. Man hinner ju inte handla innan han börja jobbar och när han slutar och middagen är äten har klockan hunnit bli ganska mycket och Kristoffer behöver komma i säng. Visst, Lucas skulle kunna åka själv senare på kvällen men jag vill ju gärna vara med och handla jag också! Så därför brukar vi passa på när mamma ändå ska till affären!

Vi började på Blomsterlandet för att inhandla blommor till graven och köksbordet. Köpte två fina buketter krysantemum. En brun-orange och en vinröd. Inhandlade även en ny låda med ljus till gravlyktan. Det är ju liksom ingen mening att köpa dom styckvis längre... Sen åkte vi till kyrkogården och började med att kolla till och sätta nya blommor på mormor/morfars och farmor/farfars gravar. Sen gick vi till Jonathans grav och fixade det fint. Tände ljuset, satte dit den fina igelkotten jag köpte p Gabriels Keramik i midsommras. Sen delade jag blombuketterna jag köpt så att jag fick båda färgerna både här på graven och hemma på köksbordet. Blev väldigt fint! Sen gick vi givetvis och tittade på fiskarna, Kristoffer ville ju visa mormor alla fina fiskarna! Fast hon har ju sett dom förut! De små har nu vuxit ganska mycket och idag var alla samlade, både de två stora och alla små. De brukar hålla till under en klunga näckrosblad mest nu för tiden. Blir ju lite skugga och svalare för dom där!

När vi var klara på kyrkogården begav vi oss till MAXI. Mat skulle handlas. Och givetvis lite läsk och godis till ungarna. Själv försöker jag ju låta bli! Så denna gången köpte jag inte någon Cola eller Pepsi alls! Ett par godisbitar la jag ner i Alexanders påse, så dom måste jag plocka ur innan jag ger honom sin påse! Efter avslutad shopping åkte vi hem och käkade lite lunch och sen satte Kristoffer mormor i lek! Och de byggde med klossar, sparkade boll och lekte lite med ett par bilar. Men sen var det tid för mormor att åka hem. Jag satte på en film till Kristoffer och sen gick jag och la mig på sängen och tittade lite på Sommar med Ernst som jag spelade in igår. Vad underbart ställe han är på denna sommaren! Givetvis lyckades jag även somna till en liten stund! Men det var faktiskt bara en tio minuter eller så idag så jag vaknade pigg! Men nu är jag åter trött som skrutt igen! Men jag har lovat Alexander att vi ska spela lite BUZZ när Kristoffer gått och lagt sig så jag får väl försöka piggna till lite! Alexander har varit så besviken ikväll. Han hade bestämt med en kompis om att de skulle sova över men sen ändrades planerna i sista stund. Och då förstår man ju om han blir lite deppig, det hade jag också blivit! Så då tänkte jag att vi kunde spela lite tillsammans så att inte livet känns helt pest för att han behöver sitta hemma med tråkiga mamma och pappa! Och Kristoffer tror jag nog snart jag kan göra i ordning för sängen. Han har inte sovit idag och inte heller varit still många minuter i sträck. Eller jag kanske ska säga sekunder! Han har farit omkring som en tok hela dan, så han borde nog vara ganska så trött. Igår hade han somnat strax efter åtta och vaknade inte förrän lite efter nio i morse! Sånt tycker vi om! Det får han gärna fortsätta med!

Planer för helgen har vi nog inga särskilda. Lucas och Alexander ska nog gå på bio på söndagkväll, men i övrig ingenting planerat. Hänger en del på vädret. Blir det regn så händer det nog inte så mycket. Men är det uppehåll finns det viss risk att ogräset får säga hej då för denna gången! Mina dagliljor har börjat slå ut så fint och nu väntar jag med spänning på att mina andra liljor ska slå ut också! Jag har inte sett dom blomma nån gång för jag köpte och satte dom i höstas. Men alla sexton har kommit upp och har stora fina knoppar! De är av modell topplilja och en asiatisk variant. Väldigt vackra på bild så jag hoppas jag blir nöjd även i verkligheten!

Idag fick jag ett mail av en tjej som jag inte känner men som läser min blogg. Hon hade hittat en dikt som hon tyckte var väldigt vacker och vill att jag skulle få! Tack så mycket! Jag har dock redan den, men tanken var väldigt fin och det kändes härligt att få en fin dikt av någon jag inte ens känner men som kom att tänka på mig när hon läste dikten!
  
BREVET FRÅN HIMLEN TILL MIN ÄLSKADE MAMMA

Nu är jag här i himlen och tittar ner på dig,
 
jag vet och jag känner, hur du saknar mig.
 
Jag känner av din stora smärta,
 som du för alltid har i ditt hjärta.
Jag kom ner till jorden ett litet tag, 
detta var en skriven lag.
 
Min tid på jorden blev inte lång, 
jag skulle tillbaka till himlen, nästan på en gång.
Ett lån till dig jag bara var, 
och jag kunde inte så länge stanna kvar.
 
För jag var en gammal själ,
 och detta kände du mamma, så väl.
Älskade mamma, när du känner en kärleksfull vind, 

är det jag som smeker din tårfyllda kind.

När du känner saknad och sorg i ditt bröst,
 
är det jag som finns bredvid dig, och ger dig tröst.
När jag står vid din sida ibland, 
känner jag vårt starka kärleksband. 

Då längtar jag också efter dig,
precis så starkt som du längtar efter mig.
Men varje gång du stilla viskar mitt namn,
 
känn hur jag kärleksfullt tar dig i min famn.
 
Känn hur jag ger dig av all min styrka, 

och vet att du är den mamman jag alltid ska dyrka.
Älskade mamma, jag ber dig, lev ditt liv fullt ut, 

tills den dagen då ditt liv tar slut. 

För då min älskade mamma och vän, 

ska du och jag åter mötas igen.


Författare okänd

Jag tycker väldigt mycket om denna dikten så jag väljer att ta med den här! (Tror inte att jag haft med denna tidigare!)

Hej fisen!
Idag är det fredag igen och mamma mår ungefär som jag brukar göra på fredagar. Inte så väldigt glad med andra ord. Men det känns som om det går lite lättare ju fler fredagar som passerar. Jag fick en fin dikt idag av en snäll tjej som jag inte känner men som följer min blogg. Jag tog med den i dagens inlägg för jag tycker den är så fin! Idag var mamma, lille storebror och mormor vid din grav. Vi satte nya fina blommor, tände ljuset och satte dit den fina igelkotten. Det blev så fint så! Men idag kändes det väldigt jobbigt att lämna din grav. Vissa gånger går det bättre och vissa gånger går det sämre. Jobbigt är det dock alltid, men det vore ju lustigt annars! Mamma älskar sin lilla fis. Mamma saknar sin lilla fis. För alltid. För evigt. Du är och förblir min son.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar