onsdag 27 juli 2011

Packa, packa, packa!

Nu är det mesta färdigpackat inför morgondagens avfärd mot Vimmerby. Återstår endast lite mat och annat jag inte kan packa ner förrän i morgon innan vi åker. Ja och så givetvis mannens saker. Han har inte börjat packa sitt än. Och då har jag redan hunnit packa allt mitt, allt Kristoffers, allt åt Alexander och allt gemensamt... Men han har varit ute och kollat oljan i bilen...alltid nåt...

Idag har min mamma varit hos oss. Vi var och handlade lite inför resan så att vi skulle slippa lägga tid på det ikväll när Lucas kommit hem. Sen åkte vi till Bergaviksbadet och badade lite. Eller jag badade inte. Jag satt en bit ifrån och tittade på. Och bara det är riktigt jobbigt! Undra om jag någonsin kommer få en normal relation till vatten igen? Mormor badade med kidsen. Fast Kristoffer badar inte direkt. Han plaskar på lite i strandkanten och bygger hellre sandslott. Men om du frågar honom så badar han!

Inatt kommer jag förhoppningsvis att kunna sova lite bättre. Mamma tog ju med sig katterna hem så jag behöver inte gå upp mellan 5-15 gånger och släppa ut Busan! Nu återstår bara mina satans knä! Reumatisk värk i knäna är inte alls kul, särskilt inte när det är fuktigt ute! Men det brukar inte vara så illa under sommaren som det är nu! Det brukar alltid vara som värst under hösten när det är fuktigt och börjar bli kallt ute. Men jag har köpt nya stöd till knäna idag så jag hoppas de gör nytta. I värsta fall får jag ha dom på även under natten. Men när jag har dom på mig kan jag faktiskt resa mig upp från en stol utan att hålla på att trilla ihop för att knäna inte håller och så behöver jag heller inte skrika rakt ut av smärta! Så det är klart värt 410 kronor!

För att återgå till packningen. Jag fattar inte att man kan behöva så mycket med sig för bara fyra dagar! Men man vet ju aldrig hur vädret blir så man behöver ju kläder för både varmt och lite kallare. Och regnkläder till hela familjen, det tar lite plats. Och handdukar och sängkläder, det tar verkligen plats! Och så lite mat. Resten får vi handla efterhand, är ju begränsat med kylutrymme på vandrarhem. Vi har en elektrisk kylväska med oss så där kan vi ju ha lite i. Tur att vi kan lassa direkt i bilen och inte behöver bära alla saker nån längre sträcka! Alexander får man däremot hjälpa att packa lite mer noggrant. Han kan ju inte ha hur mycket som helst med sig eller hur mycket väskor som helst! Nu har han sin fotbollsväska och en ryggsäck. Och det är inte illa med tanke på att han har sovsäck, luftmadrass, täcke och pump med sig! Och så lite kläder och ett par handdukar. Blir en hel del där också!

I morgon är det samling för killarna 9.45 vid Berga IP. Våra förhoppningar är att vi alla är klara då så att vi också kan åka direkt efter det. Innan vi lämnar stan ska vi dock runt kyrkogården och tända ett ljus. Och apropå det så måste jag direkt gå och lägga ner ett ljus innan jag glömmer det! Så, klart, då var det gjort! I morgon spelar inte Alexander så då tänkte vi ta en tur på ALV. En halvdag i alla fall och så tar vi en halvdag till på fredag eftermiddag. På fredagen spelar nämligen Alexander mitt på dagen så efter det är vi fria! Fast Alexander ska ju inte med oss, han hänger ju med laget. Den enda gången man ser killarna är när de spelar och då kan man ju inte prata med dom. Om man har tur kan man byta ett par snabba ord med dom innan de far iväg igen! De bor på en skola 2,5 mil ifrån Vimmerby så de åker ju tillbaka dit efter matcherna. Om det funkar för matcherna på lördagen så kanske det kan bli en liten familjeträff! Förra gången vi var där så åkte vi och badade med killarna och det var trevligt. Inte för att man egentligen träffade dom då heller för de var ju i vattnet mest hela tiden... Men det är ju en av anledningarna till att de åker, att ha kul och umgås! Ibland känns det som om det är huvudsyftet och att de sen får spela boll också är ett plus! Men huvudsaken är ju att de har kul, vi kan ju träffa honom när vi vill här hemma! Och så hoppas jag att det blir väldigt trevligt på vandrarhemmet. Vad jag vet är det väl i princip alla föräldrarna som ska bo där så det borde bli kul!

Men jag har ju redan tidigare sagt att jag har lite delade känslor inför denna resan. Vi planerade ju och bokade allt innan Jonathan gick bort. Vi såg till att få ett rum på bottenvåningen så att det skulle vara enkelt att köra in barnvagnen...med mera... Och nu har ju allt ändrat sig. Rummet blir det samma i alla fall, det går ju inte att ändra nu. Och det var samma rum som vi hade för två år sedan när vi var där på cup förra gången och då hade jag lilla Jonathan i magen! Men det är så jobbigt med påminnelser överallt, hela tiden! Som i förra veckan när jag var på IKEA. Då gick vi och tittade lite bland gosedjuren och då såg jag den hund som Kristoffer skulle ge Jonathan i 1-årspresent. Det gjorde han ju i och för sig också... Han tog med paketet till sjukhuset dagen efter att Jonathan gått bort, och det var ju på hans 1-årsdag, och så öppnade Kristoffer paketet och la ner hos Jonathan. Den hunden fick följa med i kistan så den har han fortfarande hos sig! Men allt sånt gör så himla ont! Men man kan inte undvika det!

Finaste lilla fisen!
Ikväll har mamma packat en massa saker för vi åker ju iväg i morgon och stannar borta över helgen. Så på fredag kommer inte mamma till din grav och tänder ett ljus. Men jag kommer i morgon innan vi åker istället! Hoppas det går lika bra! Men det känns så lustigt att veta att jag inte kommer kunna åka till din grav på fredag, det gör jag ju alltid på fredagar! Men ibland går det bara inte, hur gärna jag än vill! Nu ska mamma gå och duscha så att jag har en sak mindre att tänka på i morgon! Mamma saknar sin finaste lilla fis och mamma älskar sin finaste lilla fis! Nu och för alltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar