lördag 9 juli 2011

Trevlig utflykt!

Idag har humöret varit klart bättre en senaste dagarna! Ingen irritation och inte arg! Inte mer än en normal dag i alla fall! Sen finns det ju alltid vissa småsaker som irriterar, men det hör väl till livet!

Denna lördag ställde vi klockan på halv åtta. Ingen sovmorgon idag med andra ord! Upp och käka frukost. Väcka ungarna. Duscha. Välling till Mr K. Göra oss i ordning. Och när alla var klara strax efter nio begav vi oss norrut, till Oskarshamn. Alexander skulle ju träffa en kompis och resten av oss tänkte titta lite på VM i Offshore. När vi kom fram fick vi vänta ett par minuter på kompisen och sen gav sig Alexander och kompisen av mot centrum. Lucas, jag och Kristoffer gick till hamnen där båtarna körde för fullt. De vände inne i hamnen så man såg dom riktigt bra där! Solen sken och vinden var nästan stilla. I alla fall första timmen... Sen blev det klart mycket mer moln och blåste ganska bra. När första finalen var avklarad gick vi bort till en annan del av hamnen, där de tog upp och la i båtarna med hjälp av hamnkranarna. Det var roligt att se båtarna på lite närmre håll! När det närmade sig start för sista finalklassen så gick vi åter till det ställe där vi stod och tittade tidigare fast vi gjorde ett litet stopp i glasskiosken på tillbakavägen. Kristoffer ville ha en glass så det fick han, själv köpte jag en dricka. När de kört ungefär halva racet ringer Alexander. Hans kompis hade åkt hem! Redan efter två timmar! När vi träffade henne och hennes pappa sa han att de inte hade något särskilt på hela dagen så hon kunde vara med Alexander länge. Men sen hade visst hennes mamma ringt... Men det känns ju rätt retligt att tiden de träffades var lika lång/kort som tiden det tar för oss att köra fram och tillbaka! Vi hade ju räknat med att de skulle träffas ett antal timmar! Men han hade i alla fall gått ner till hamnen så vi gick och mötte upp honom och sen tittade vi färdigt på racet från ett annat ställe i hamnen istället. Sen skulle vi åka till McDonalds för att äta lite lunch innan hemfärden. Men himmel vilken kö det var dit! Bilarna köade till och med för att få en parkeringsplats! Så vi körde vidare och tog McD hemma i Kalmar istället! Hade nog gått ungefär på ett ut rent tidsmässigt om vi valt att stanna i Oskarshamn och ätit! Båda killarna somnade som små grisar i bilen hem och vaknade lagom när vi stannade på parkeringen här hemma. Så maten blev inhandlad i drivern och äten hemma!

När maten var uppäten så gick jag och la mig för att läsa och vila en stund vilket var himla skönt och välbehövligt. Jag vaknade nämligen vid halv tvåtiden i natt och hade svårt att somna om. Min fina mellankille är nämligen så duktig att han lyckas väcka mig även när han själv sover! Inatt lyckades han - sovandes - riva ner böckerna som står på pallen vid sängen vilket blev en bra smäll som då väckte mig! Efter att jag vilat färdigt kom mina föräldrar på en liten snabbvisit och med sig hade de brorsans fina hund. De är hundvakter sen en vecka tillbaka för hundens familj är på semester och då har hon det bättre hemma hos farmor och farfar! Pappa hade stannat till hos min bror på invägen och kollat hur de fäst sin cykelkärra i cykeln. De hade inte använt fästet som följde med utan fäst den direkt i hjulnavet. Ja, men självklart kunde man göra så även på min cykel! Men det är ju så när man står och grejar och ingenting stämmer, då ser man heller inte de allra enklaste lösningarna man har framför sig! Men nu är det alltså fixat! Men man kan ju tycka att de kunde skriva in även detta alternativet i bruksanvisningen! För vad vi kan se efter att ha tittat på ett par cyklar så var det inte min cykel som problemet satt i, utan problemet verkar vara alla cyklar med fotbroms! För det var tydligen något till fotbromsen som gick ner och gjorde att man inte kunde använda det medföljande fästet. Men å andra sidan kan de ju ta och slänga hela bruksanvisningen åt fanders, för det var ju inte särskilt många saker i den som stämde överens med verkligheten!

Efter att mamma och pappa åkt hem la jag mig åter på sängen och läste lite. Har inte känt mig helt pigg och kry i dag så energin var väldigt låg. Sen hjälpte jag min älskade sambo att förbereda maten. Grillad nötytterfilé och massor av goda grillade grönsaker! Och så rörde jag ihop en god kall sås. Och till efterrätt grillade vi marshmallows. Det är en sån där sak jag har svårt att avgöra ifall det egentligen är gott eller inte! Ett par stycken kan vara riktigt gott, men det är så fruktansvärt sött! Sen var det bara att gå in och städa undan i köket som alltid efter middagen är avslutad! Men i morgon behöver vi varken laga lunch eller middag . Inte heller städa upp köket efter lunch och middag! Lunchen intas hos min kusin som fyller år idag och middagen serveras hos mina föräldrar för mamma fyllde ju år igår! Vi funderar även på att packa ner badkläderna och ta en tur till stranden när vi ändå är i Kolboda. Vi får se hur det blir!

Kvällen vet jag inte riktigt vad den har att erbjuda. Alexander sitter på sitt rum. Lucas verkar inte heller riktigt veta vad han ska göra för han går omkring här lite fram och tillbaka! Kristoffer sitter i soffan, käkar popcorn och tittar på Kung Fu Panda. Får se om jag själv letar upp nån film att glo på lite, eller så återvänder jag till min bok. I eftermiddags ringde jag till de som har kattungen och bestämde med dom när vi ska hämta hem kattungen. Jag fick datumet den är född på och när jag räknade lite så visade det sig att den bara är 10 veckor! Men jag vet en tjej som fått kattungar (ja självklart är det ju inte tjejen som jag känner som fått kattungarna utan hennes katt...) och hon hade kollat med djursjukhuset och de hade sagt att om de klarar sig själva och om mamman inte längre bryr sig om ungarna kan man ta dom redan vid 10 veckor så så kör vi på det! Så det kommer bli en (förhoppningsvis) glad kille på tisdag när vi åker och hämtar den, på födelsedagen!

Jo, i eftermiddag klippte jag Kristoffer också. Han brukar ju gråta så mycket fast att han egentligen inte är rädd eller tycker det är särskilt otäckt. Det är mest att han inte riktigt tycker om ljudet på maskinen, men senaste gångerna har jag märkt väldigt tydligt att han bara gråter för gråtandets skull. Idag grät han och ville inte komma när jag skulle börja. Men han satte sig på stolen och jag tog på honom "skynket". Sen satte jag igång maskinen och började klippa. Efter ett par minuter säger han "Mamma titta då! Jag gråter inte!" Och min duktiga kille grät inte någonting på hela tiden! Han satt så stilla och fint, vände på huvudet när jag sa till honom! Sen blev det duschen och efter det ett bad! Och sen kände han sig så glad och stolt! Och fin i håret givetvis! Det är så skönt att det gick bra idag för det är inte alls roligt att klippa när han skriker och är ledsen även om man vet att det inte är någon fara! En gång fick han gå till en salong i stället och då fick de bara klippa med sax. Då satt han och somnade i stolen... Men jag tycker att resultatet blir detsamma om jag gör det själv så då blir jag snål! Men vi måste ju klippa håret på honom, särskilt under sommaren. Han har, precis som resten av familjen, så mycket  hår att det både räcker och blir över! Så han blir helt genomsvett i skallen stackaren!

Hejsan finaste fisen!
Idag var familjen på en liten utflykt och tittade på båtar som körde jättefort! Tror nog du skulle tyckt det var roligt att se precis som Kristoffer tyckte! Fast du kanske satt uppe på ditt fina moln och tittade på båtarna du också? Ikväll klippte jag Kristoffer och han blev inte alls ledsen! Kommer du ihåg den gången vi skulle klippa både dig och Kristoffer? Vi började ju med Kristoffer för att han skulle kunna visa dig att det inte var farligt att bli klippt med maskinen. Men han grät ju mer än vad du gjorde! Du var så duktig, och efteråt tog det flera dagar innan jag riktigt kände igen dig igen utan din söta lugg som spretade av baby-håret! Åh, du var ett så otroligt vackert barn, min älskade finaste lilla fisunge! Mamma äskar dig och mamma saknar dig. För alltid, för evigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar