torsdag 16 juni 2011

Flitens lampa

Idag har jag fått massor av saker gjorda, är riktigt stolt och nöjd över mig själv! Men vi gör som vanligt och tar dagen från början!

Var trött i morse men tog mig i alla fall upp ur sängen och fixade i ordning Kristoffer för dagis. Sista dagisdagen på väldigt länge, så nu ska han vara hemma hos mig hela sommaren. Undra hur det kommer gå? Antagligen bra fast med en söndertjatad mamma! Gick och lämnade på dagis och sen gick jag hem och åt lite frukost. Tittade lite på en film undertiden. Sen satte jag igång med städningen. Massa saker överallt! Dammsög. Bäddade rent vår säng, tvättade de smutsiga sängkläderna och hängde ut dom på tork. Tvättade två maskiner kläder. Körde en maskin disk. När jag var klar med detta så var det lunchdags men där tog orken eller lusten slut för en stund så det blev delikat Findus färdigrätt till lunch idag. Inte väldigt god men gjorde det den skulle i alla fall och mättade mig! Och under tiden jag åt tittade jag vidare på filmen jag började se vid frukosten. Sen slängde jag in den ena soffans klädsel i tvättmaskinen.

Nu var det dock dags att hämta hem Mr K från dagis. När vi kom hem därifrån tog jag ut alla mina blommor och spolade av dom så nu är de rena och fina! Sen skulle jag sätta igång med att pusta fönsterna. Men då kunde jag väl inte hitta nån t-sprit! Jag brukar ha diskmedel och t-sprit i för då minskar risken för ränder. Inte för att det egentligen spelar nån roll på dessa erbarmliga fönster vi har. De blir aldrig riktigt rena och så är det repiga ränder i glaset. Det är nån lustig variant av trippelglas men man kan öppna dom och ta emellan två av glasen. Men inte mellan det tredje och där emellan är det skitigt! Så ibland känns det som ogjort arbete, men det blev klart bättre än innan i alla fall! Men åter till dagens putsning. Letar och letar men kan inte hitta spriten och blir så jäkla sur! Jag hade verkligen tänkt göra detta just nu och hade till och med lite lust att göra det! Och hur ofta har man lust att putsa fönster? Jaja, det var ju inget att göra åt, får göra det en annan dag... Så jag tittade färdigt på filmen istället. Men sen ringde jag gubben och bad honom köpa med sig en flaska hem så att jag kunde göra det senare...

Nu var sofföverdraget klart och hängdes upp och nästa överdrag lagt i maskinen! Och nu kommer även gubben hem med min flaska så att jag kan sätta igång! Alla fönster är nu klara förutom Alexanders. Hans persienn har gått sönder och jag har inget snöre hemma och jag tänkte laga det samtidigt som jag pustar det så i morgon inhandlas nytt snöre och sen putsas det! Om det inte regnar allt för mycket för det är visst risk för regn... När jag putsar altandörren passar jag även på att byta den trasiga kattluckan mot en hel. Det var ju en hel evighet sen den gick sönder och vi köpte en ny men det höll ihop bättre än vi trodde med hjälp av silvertejp! Men nu behövde jag ändå skruva bort den, annars kan jag inte öppna upp och dela på dörren! Sen tog jag in alla blommor igen och satte dom på plats. Bytte krukor i köksfönstret för jag skulle även byta gardiner och då passar dessa krukor bättre! Jag slängde in vardagsrumsgardinerna i tvättmaskinen så fort det andra sofföverdraget var klart och uthängt. Köksgardinerna får jag köra i morgon! Sen strök jag köksgardiner och vardagsrumsgardiner och hängde upp dom så nu är det så fint så! Bytte även täcket och kuddarna i soffan så att de matchar dessa gardiner. Och nu kom jag ju på att jag även måste byta lampskärmarna i vardagsrumsfönsterna! Lika bra att göra det direkt så att jag inte glömmer bort det igen! Strax tillbaka!

Klart! Nånstans under allt detta hinner jag också duscha mig och Kristoffer och han är klar för sängen men ligger på min säng och tittar på tv och där somnar han gott! Så det var bara till att bära in honom till sin säng! Lucas är under denna tiden iväg och lämnar Alexander på PK-träningen och hämtar hem honom när den är slut. Då får de även köra runt Alexanders ena lärare för han hade glömt sin jacka i hennes bil vid Ljungnäs och hon kommer tyvärr inte på avslutningen i morgon. Hennes son skulle spela cup i Stockholmsområdet och det förstår jag att hon prioriterar!

Just det, jag har under kvällen även varit ute och vattnat och planterat lite fler blommor! Och i morse ringde jag faktiskt till tandläkaren och fick en tid! Duktiga jag! Nu håller jag bara tummarna för att jag kommer iväg också. Jag tycker ju så fruktansvärt illa om att gå till tandläkaren så jag spänner mig så mycket att det inte är helt ovanligt att jag får migränanfall när jag ska dit och kan då inte gå! Men jag hoppas verkligen att det ska gå bra denna gången!

När jag var klar med allt för dagen slötittade jag lite på Hawaii five-O och nu sitter jag här. I morgon är det sovmorgon för Alexander men jag måste upp och göra tårtan. Avslutningen börjar vid 10 men vi måste ju vara tidigare och ställa fram tårtan! Min mamma kommer och även Lucas pappa. Efter avslutningen ska mamma och jag uträtta ett par ärende. Men nu ska jag nog strax ta och lägga mig så jag orkar upp i morgon!

Hej min älskade lilla unge!
I dag har mamma varit riktigt duktig och fått massor av saker gjorda! Jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv! Kom även ihåg att duscha både mig och Kristoffer idag så att vi inte behöver göra det i morgon. Fredagsduschar är ju ingen favorit precis. Kristoffer pratar ibland om när du drunknade. Men han har inte blivit rädd för badkaret och det är ju tur det. Han vill ofta bada, men det är inte alltid jag eller pappa klarar av det riktigt och då blir han riktigt arg! Han förstår ju inte varför vi inte vill att han ska bada. I morgon kommer mamma och mormor till din grav och tänder fredagsljuset. Jag saknar dig så mycket min älskade lilla unge och jag älskar dig. Och det kommer jag alltid att göra, inget kan någonsin förändra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar