tisdag 28 juni 2011

Irritationen växer!

Hade ju sett fram emot en sovmorgon idag men då sonen klockan halv tio i går kväll meddelade att han ville till Getterö i dag och övernatta så fick man snällt gå upp och fixa det sista. Vi hjälptes åt att packa det mesta igår kväll men allt gick ju inte att packa då. Var även tvungen att ta en tur till affären innan hans buss gick. Det är ju inte alltid helt lätt att fixa i ordning både lunch, middag och lunch dagen efter som ska klara sig i en kylväska i två dagar i denna värmen! Men vi lyckades nog ganska bra i alla fall. Så när allt var packat och klart lassade vi på min cykel väskorna och satte Kristoffer bak i cykelstolen och sen gick vi till Konsum. Ville inte cykla för då skulle Alexanders cykel behöva stå där ute över natten och då skulle vi nog lätt kunna räkna med att den inte finns kvar i morgon! Så därför gick vi. In på Konsum för att handla lite dricka, hamburgerbröd, dressing och ketchup. Sen fick vi vänta ett tag på bussen, men så blir det ju när man är ute i lite för god tid... Och när bussen kom så fick inte alla ungar rum utan fick vänta ytterligare 10 minuter på den andra bussen. Men de höll ändå tiderna ganska bra. Bussen skulle gått från Norrliden klockan 9.40 och den andra bussen körde därifrån vid 10 så det var ju helt ok. Så när Alexander väl var på bussen cyklade jag och Mr K hem igen.

Men det blev en kort visit hemma. Vi tog bussen vid 11 ut till Hansa City. Vår vattenkokare har gått sönder och i reabladet vi fick från MediaMarkt igår så hade de en bra och billig. Denna kombination är ju inte helt vanlig så det gäller att passa på! Och som tur var så hade de ett par stycken kvar så att vi fick en! Sen gick vi in på Stadium för jag behöver kolla på en ny cykelhjälm till Kristoffer. Men de hade inte några så jag får kolla någon annanstans någon annan dag! Men efter det tog vi en tur in på IKEA. Skulle köpa nya glas. Tycker det är helt ok att man för under 200 kr kommer hem med 36 glas! Tolv av varje, tre olika storlekar i samma serie. Sen gick vi ut till busshållplatsen och det är nu irritationen börjar!

Jag kollar i tidtabellen som sitter i busskuren och där står det att bussen ska gå klockan 12.18. Och denna hållplats är turens första, så man kan ju tycka att den kan hålla tiden då. Men icke! Klockan 12.45 behagade bussen komma! Och det var ju inte heller lite varmt att stå där och vänta! Den enda skugga som fanns var bakom ena kortändan av kuren och där var det redan upptaget när vi kom ut. Som tur är var det en annan mamma med sin son som också skulle med samma buss så killarna kunde leka lite under tiden. Men jag begriper inte varför bussarna ska behöva gå så jäkla illa! Men bara lugn, det kommer mer...

Väl hemma igen så äter vi upp resterna från gårdagens pizza. Sen lägger Kristoffer sig på vår säng och tittar lite på en film och somnar efter en stund. Jag la mig på soffan och glodde lite på en film jag också, och även jag somnade. Kände att vi behövde det idag i värmen! Och det var himla skönt måste jag säga! När jag vaknar så rensar jag ur alla glasen som ska slängar och så kör jag de nya i en maskin så de blir rena och fina! Sen var det bara att ställa dom på plats i skåpet. Strax därefter ringer Alexander och berättar att han åkte med bussen tillbaka igen. Den som skulle sova över hade ändrat sig så då ville inte han heller. Det var visst bara tre andra som skulle sova över och dom kände han inte så väl och dom tre var där tillsammans. Han frågade mig om det gick nån buss för han orkade inte gå med alla saker och jag kollade tabellen och visst skulle det gå en buss! Den skulle gå från Norrlidens Centrum vid 16.55 och när han ringde var klockan tio i så det var ju perfekt! Därifrån tar det bara ett par minuter till vår hållplats så vid hel gick jag ut för att möta honom. Och jag väntade. Och väntade. Och så väntade jag lite till... Och till slut kom bussjäveln i alla fall! Vid 17.25!!! Så nu kan ni ju själva lista ut hur förbannad jag är på Klt! Kristoffer var själv hemma för jag skulle ju bara ut lite snabbt och hjälpa Alexander bära in grejerna! Så nu har jag skrivit ett vacker och rätt ilskt meddelande till Klt. Jag försökte ringa först. Skulle jag inte gjort. Blev bara ännu mer förbannad! Som alla andra kundtjänster måste man trycka än det ena och än det andra vilket jag gjorde och sen började det i alla fall och ringa. Och ringa. Det slutade inte ringa förräns det bröts... Telefonkö? Nä... det kan ju vara serviceinriktande att ha en sån... det är ju skitmycket bättre att bara låta bli att svara! De vet ju verkligen hur de ska bära sig åt för att få nöjda kunder! Först går bussarna som en spann skit och sen skiter de i att svara! Men jag kryssade i att jag ville att de skulle återkomma med ett svar på min skrivelse, ska bli riktigt intressant att se om de gör det! Det är ju inte bara jag som har haft detta problem med bussarna. En granne har fått komma för sent till dagishämtningar flera gånger. Man kan aldrig ta en buss om man inta har minst 15 minuter emellan inne i stan om man ska byta buss eller ha en tid att passa. Många gånger har man svårt att hinna om man så tar en buss tidigare än vad man ska behöva göra enligt tidtabellen! Det hela började redan förra sommaren då de la om tiderna. Tidigare gick bussen tre gånger i timmen men sen ändrade dom det till två och sen dess har det bara blivit sämre. Och nu i sommar när de ändrade till sommartiderna har det inte funkat alls! I princip alla bussar man åker med in till stan på vår runda är minst tio minuter sena. Och det på en tur som tar 20 minuter enligt listan. De måste ju inse att de inte kan hålla på så! Jag hade ju hoppats att de skulle bli bättre när de nya tabellerna kom, då hade de ju haft ett helt år på sig att inse hur illa bussarna gick. Men nä, då gör vi det hela sämre i stället! Den enda fördelen med bussen nu är att den går ut till Hansa City. Innan var vi tvungna att åka in till stan och byta buss där och sammanlagt tog det 45 minuter. Med bil tar det ca 5 minuter... Så de har i alla fall gjort något rätt! Men anledningen till att bussen går dit ut nu är på grund av Arenan. Innan var det visst inte så jäkla viktigt att folk fick sitta en hel evighet på bussen för att handla eller komma till och från jobbet. Men sen öppnade kycklinggrytan och då hux flux fixar de buss också! Och så undrar folk varför det dröjde så länge. Bussen började ju inte gå förrän 17 juni och arenan öppnade ju innan dess! Vad de inte fattar är att vi som bor i norra delarna av Kalmar har väntat i FEM ÅR!!! Så, nu tror jag att jag har spytt galla klart över Klt för denna gången. Men med största säkerhet blir det mer en annan dag! Kanske redan i morgon för då ska jag nog med buss bege mig till Giraffen... blir intressant, får se hur det går!

När gubben kom hem så grillade vi hamburgare. Jag hoppade ju duktigt över både hamburgerbrödet och pommesen! Tog sallad som bröd istället och två burgare istället för en, och det var gott! Sen tog jag fram vattenslangen och vattnade alla växter i trädgården. Efter det ansåg jag att jag gjort tillräckligt för idag så sen har jag inte gjort mycket alls. Fast då var i och för sig klockan redan nio. Fixade i ordning Mr K för natten och la honom. Sitter nu här och skriver lite. Ska kanske leta upp ett spel eller kanske blir det en film? Ikväll kanske jag orkar vara uppe lite för jag sov ju som sagt en stund i eftermiddags. Igår trodde jag ju att jag skulle gå och lägga mig relativt tidigt, men sonens planer satte lite käppar i det hjulet så klockan var över halv tolv innan jag och kudden tog en date. Fast det är i och för sig inte ovanligt och inte så sent för min del, ganska vanligt faktiskt. Jag har ju alltid en viss tendens att komma på saker jag bara MÅSTE göra innan jag går och lägger mig och så springer klockan iväg! Saker som jag lika gärna kunnat vänta med till morgondagen!

I morgon blir det som sagt en tur till Giraffen. Måste byta bh:n jag inhandlade förra veckan. Jag köpte samma storlek som de jag tidigare köpt där men den var för liten så jag får snällt prova ut en ny. Sen tänkte jag hoppa in en sväng på Team Sportia för de brukar ha bra barncykelhjälmar till bra pris. Och kanske en sväng in på Siba för att inhandla en manikyr/pedikyr-"maskin".... Vi får se...

Hej min älskling!
Idag har det varit riktigt varmt ute. Och inne! Jag hoppas du har det härligt uppe på ditt fina moln med alla dina ängel-vänner. Jag skulle ju så gärna vilja ha dig hos mig i stället, men nu när jag vet att det inte går så får jag vara tacksam för att det finns så många andra fina änglar som hjälper mig att ta hand om dig nu när jag själv inte kan göra det. Nu rinner mammas tårar igen för jag saknar dig så otroligt mycket. Idag tänkte jag på hur overkligt allt är. Ena stunden känns det helt overkligt att du inte längre finns hos mig. Näst stund känns det helt overkligt att du har funnits hos mig. Och det är den sista känslan jag är livrädd för. Jag förstår inte hur jag kan känna att det är overkligt att du har funnits hos mig!  Åh, herregud vad jag saknar dig, min älskade son. Och jag älskar dig så mycket det går, ända till månen och tillbaka igen. Nu och för alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar