söndag 26 juni 2011

Tillbaka igen efter midsommarhelgen!

Så, nu är ordningen återställd, jag är tillbaka efter ett par dagars frånvaro. Jag har ju firat midsommar som alla andra och då hade jag inte någon ork med att blogga så dagens inlägg får väl helt enkelt bli en helg-summering!

Vi har ju då firat midsommar i Timmernabben tillsammans med mina föräldrar. Vi lånade brorsans husvagn. Det har varit en väldigt lugn, skön och avslappnande helg och det var nog rätt för oss i år. Vädret kunde dock varit lite roligare, men det gick bra ändå. Lite regn och åska, men vad gör det när man har ett härligt förtält att sitta i!

Vi åkte upp i torsdags eftermiddag och det första vi gjorde då var att sätta upp förtältet. Det gick förvånansvärt smidigt med tanke på att varken vi eller mamma och pappa gjort detta på en himla massa år! Mina föräldrar har inte förtält till sin vagn, de har ett soltak med sida på istället. Klart smidigare! Men som sagt, det gick riktigt bra! När detta var klart stod fika på menyn och senare under kvällen var det givetvis grillning som gällde! Annars hände det inte så väldigt mycket. Timmernabbens camping är ju en väldigt lugn camping. Mest lite äldre säsongscampare, men det var som sagt helt rätt för oss denna midsommar. Vi har ju inte nån större lust att fira och hålla på så mycket, det känns lite olustigt. Men samtidigt har vi två andra underbara killar att tänka på så nåt ville vi i alla fall göra för dom. Och det verkar som om de har haft kul, även om Alexander saknat sin dator!

Midsommarafton åt vi frukost efter att vi hämtat de nybakade frallorna i receptionen. Sen åkte mamma och jag en tur in till stan. Dels ville jag kolla till katten som var själv här hemma men sen var det ju även fredag och då ville jag ju till kyrkogården och tända ett ljus vid Jonathans grav. Efter det blev det en snabbtur på ICA och sen tillbaka till Nabben igen. Vi stannade till vid rökeriet på vägen och inhandlade lite rökt fisk som vi tänkte ha på lördagskvällen. Men rökeriet hade stängt då så vi var tvungna att inhandla det på fredagen, men det gick ju lika så bra det! När vi kom tillbaka hade Lucas fnattat potatisen och sen fixade vi resten till lunchen. Sill och potatis, givetvis! När vi diskat undan efter det var det dags att gå till det ställe där de skulle ha midsommarstången. Det var lite dans runt stången, lotterier och chokladhjul. Och glass till barnen. Sen gick vi "hem" igen och käkade jordgubbar med mjölk och grädde. Gottit! Det fanns ett par lekplatser och en studsmatta på campingen så där tillbringade ungarna en stor del av tiden. Framåt kvällen var det åter dags för grillning och sen tog vi fram lite chips och gottade i oss! Vi gick upp till dansbanan och tittade lite, men det var inte så mycket folk där. Men vi gick mest upp för att kolla läget, Alexander tyckte det var skittråkigt! Så vi gick tillbaka igen och satte oss i förtältet och pratade lite.

På lördagen gjorde vi en liten utflykt efter frukosten. Vi körde ut på Oknö och tittade lite, det är väldigt vackert där ute! En liten tur in till Mönsterås blev det också. Och på vägen från Timmernabben till Mönsterås finns en gammal klosterruin och där var det bröllop när vi körde förbi! Synd för brudparet att regnet kom just då... På tillbakavägen stannade vi till vid Gabriells Keramik och kikade lite. Många fina saker finns det där! Jag köpte en fin skål som min bror och svägerska skulle få som tack för lånet av vagnen. Köpte även en söt liten igelkott som jag ska sätta hos Jonathan. Väl tillbaka igen så var det lunchdags och sen gick vi en tur i omgivningarna. Sen lite fika och framåt kvällen åt vi den rökta fisken som var himmelskt god! Det är så sällan vi äter rökt fisk och gör vi det blir det oftast lax. Denna gången köpte vi flundror och makrill, men flundran var klart godast! När jag var liten la vi ut garn tillsammans med grannfamiljen som har barn i samma ålder som jag och min bror. Sen tog vi upp garnen dagen efter och resten av den dagen tillbringade föräldrarna med att rensa fisk, framför allt flundra. Vi barn lekte och hade hur kul som helst! Sen röktes det flundra och då åt man den ju direkt från röken och det var ju så himla gott! Det är något jag verkligen saknar!

Söndagen, idag då med andra ord, åt vi färska frallor till frukost, precis som de andra dagarna. Under tiden vi åt dök min moster med man upp och hälsade på en liten stund. Sen började packning av våra saker, städning av vagn och rivning av förtält. Lucas fixade ju i onsdags lite med bilen och lysena så vi hoppades att det skulle funka bättre nu så att vi kunde dra hem vagnen själva, så att pappa skulle slippa köra två vändor även denna dagen. Och det funkade faktiskt! Så när vi var packade och klara begav vi oss söder ut! Till Vassmolösa, för att vara mer exakt. Vi skulle ju lämna tillbaka vagnen till min bror. Eller som Kristoffer sa "Vi ska lämna tillbaka husvagnen till Tord, den andra gubben..." Sötunge! Vet dock inte vem han menar som är den första gubben... Fast det är å andra sidan inte säkert att han själv vet! Det gick bra hem, inte så mycket trafik. Väl i Vassmolösa ställs vagnen på plats och de får tack-presenten. Sen åkte vi vidare till Kolboda och käkade lunch med mamma och pappa. Sen åkte vi hem! Och väl hemma igen så var det ju bara till att lassa in allt vi hade haft med oss. Och när jag kom in i sovrummet så hade ju givetvis katten spytt i sängen, på vårat täcke! Så jag gick ut i tvättstugan för att kolla om det fanns ledig tvättid och det gjorde det. Så nu har jag tvättat täcke och påslakan. Och när jag ändå håller på så tvättar jag upp helgens sängkläder också så att jag får undan det med en gång. Här hemma tvättar jag kläder istället! Just nu håller Lucas på att fixa lite middag och sen blir det duschen för mig och Mr K. Hänga tvätt ska jag ju givetvis också göra ett antal gånger under kvällen... Annars blir det nog en lugn och slapp kväll. Även att vi har haft en lugn och skön helg så är man ändå rätt trött och sliten. Det ska bli underbart att sova i sin egen säng inatt! Fast det har gått över förväntan att sova i vagnen, har inte fått ont i ryggen knappt alls. Bara lite...

Men det har känts lustigt utan Jonathan. Många, många gånger tänkte jag på hur det skulle varit om han varit med. Då hade han fått ligga fram hos Lucas och mig och sovit. Vi hade fått ha hans matstol med oss. Jag hade fått ha honom på armen när vi dansat runt stången. Och så vidare, och så vidare... Så den delen har varit riktigt jobbig. Vi hann ju bara med en midsommar tillsammans med min älskade Jonathan, men då var han ju så liten och bara sov mest hela tiden. Denna midsommar hade han säkerligen sprungit omkring och lekt med sina bröder som en liten tok! Åh, vad jag saknar honom!

Älskade lilla fisen!
Nu är vi hemma igen efter midsommarfirande. Jag har saknat dig ännu lite mer denna helgen. I fredags var mormor och jag vid din grav och tände ett ljus för dig, precis som jag alltid gör en fredag. Och det kommer jag nog fortsätta med länge än. Du hade fått nya fina blommor och en söt liten gris med vingar på av Anna. Och jag har köpt en söt lite igelkott till dig som jag nog tar med mig nästa vecka och sätter vid din grav. Det har varit en ganska jobbig helg för mamma. Jag har ju inte haft ett enda kort med mig på dig! Hade inte en tanke på det när vi packade. Men nu känner jag verkligen hur beroende jag är av att få se ditt söta ansikte regelbundet. Nu har jag inte sett det på flera dagar och det har varit jobbigt. Men nu är vi ju hemma igen och allt blir som vanligt. Jag kan skriva här till dig igen, varje dag! Mamma saknar dig. Mamma älskar dig. För alltid. För evigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar