söndag 19 juni 2011

Tråkdag!

Idag har jag verkligen inte gjort ett skit! Bara slappat och latat mig. Ja, plockat lite leksaker och städat upp i köket efter lunch och middag, men det räknas liksom inte. Legat nån timme på väremdynan då jag kände av ryggen idag. Läst. Suttit vid datorn och spelt. Gosat med Kristoffer.

Fast jag har faktisk gjort en sak i alla fall! Igår kväll messade en kär vän till mig och frågade om jag ville följa med henne till Jonathans grav idag för hon hade inte sett stenen än. Sist hon och jag var där var i påskas och då hade inte stenen kommit på plats och sen dess har hon arbetat på annan ort. Men idag åkte vi dit för det var ju självklart att jag ville följa med henne! Vi hade ganska tur när det gäller regnet i alla fall! Strax innan hon hämtade mig så vräkte det ner men när vi kom fram så slutade det. Det började stänka lite när vi var där, men det är ju så stora och fina ekar precis vid Jonathans grav så de fungerar lite som paraply! Hon hade med sig en fin liten krukväxt som vi satte, en vit ros. Den passade fint in bland övriga växter och saker. Hon frågade mig hur det var nu, om det kändes lite lättare/bättre nu. Det är en fråga som är väldigt svår att svara på. Jag tänker nog mest på hur jag mår just nu. Precis för stunden. Inte så mycket i helhet. Men nog känns det lite lättare och bättre nu, det får jag nog säga. Men sen ibland så händer det något som gör att man trillar ner i avgrunden igen. Ibland känns det som om att jag trillar ännu längre ner nu, men att jag ändå tar mig upp igen lite lättare, lite snabbare nu än tidigare. Men det är så olika från dag till dag. Som nu när vi betalat in avgiften till vandrarhemmet i Vimmerby till Bullerby-cup. När vi bokade i höstas så behövde ju vi ett rum på nedre botten för att lätt kunna köra in med syskonvagnen och att det fanns sängplats så att det räckte. Nu behöver vi ju inte längre det rummet egentligen, men det är ju så dags nu. Så då kändes det. rent ekonomiskt spelar det inte så stor roll, för det är inte så stora skillnader i pris på de olika rummen. Nu får vi samma rum som vi hade när vi sov där för två år sedan och då hade jag lilla Jonathan i magen...

Som ni förstår blir det inte mycket skrivet idag om vad jag har gjort, för jag har ju inte gjort nåt! Men det har varit mycket tankar som spökat idag. Vet inte riktigt varför det varit det just idag. Idag skrev jag in i Alexanders "Mitt första år"-bok när han fick sina första glasögon. Då såg jag även Jonathans bok och insåg hur mycket det är vi inte kommer att kunna skriva in i den. Och det är den enda av böckerna som täckte olika saker i fem år! Alexanders och Kristoffers är "bara" ett år. Men jag fortsätter ju skriva in olika milstolpar och händelser i alla fall i dom.

Jag har börjat sova väldigt oroligt igen. Tror mig dock veta varför. Men det är jobbigt, känns som om jag går omkring i konstant dvala! Och inatt behöver jag verkligen all sömn jag kan få för i morgon förmiddag ska jag till tandläkaren och om det tycker jag ju INTE! Men jag hoppas att jag vaknar upp utan migrän så att jag kan ta mig dit. Och så hoppas jag att mina nya glasögon är klara i morgon! Är dom det så ska jag ju givetvis in och hämta ut dom också! Och så måste vi handla. Massor av grönsaker om jag ska kunna börja mitt lite hälsosammare liv. Känns lite spännande faktiskt! Hoppas det kommer gå bra. Men jag sätter inte ribban så himla högt nu från start för då vet jag att jag inte kommer klara det. Tanken är inte heller att jag ska hålla en stenhård diet utan först och främst få bort massor av onödigt socker för mitt sockerintag är stort... Om jag tycker att det funkar och att det känns rätt för mig så ökar jag mina krav efterhand! Bättre det än att gå för hårt ut från början och balla ur innan man ens kommit in i det! Men jag ska helt klart göra ett allvarligt försök, för jag har ju onekligen ett antal extra kilon som jag gärna skulle vilja bli av med. Men till saken hör ju att jag är så extremt bekväm (läs lat) av mig! Jag fullkomligt HATAR allt vad träning heter! Promenader går an, men jag kan ju inte gå så himla fort för mina knäppa ben! Och så älskar jag ju läsk, framför allt cola och pepsi... Så det blir tufft även om jag inte sätter ribban så väldigt högt! Men läsk och godis ska jag försöka ta bort i princip helt och hållet. Kanske unnar mig ett glas läsk till helgerna, men inte mer. Och det är helt klart ett steg i rätt riktning! Tidigare drack jag ju en liter eller mer om dagen, men sen Jonathan dog har jag druckit en till två liter per helg och bara det är ju ett steg i rätt riktning! Men jag tar en dag i sänder och känner efter och tar det som det passar mig!

Nu ska jag gå och ta mig en kopp thé till. Förra koppen jag tog hade jag inte något socker i! Det ni! Tycker jag är duktigt. Jag brukar annars ha en sockerbit i. Det är i och för sig inte så mycket för våra muggar är väldigt stora men det är trots allt socker och det är ju just det jag ska jobba med att få bort! Fast jag måste ju säga att det smakar klart godare med socker, men förhoppningsvis vänjer jag mig! Annars får jag väl försöka med en halv bit eller så i stället. Som sagt, jag gör det så att det passar mig! Det dumma är bara att första tiden utan socker kan man bland annat få ont i huvudet och det är ju inte så roligt! Men det ska ju gå över så det är väl bara att bita ihop. Jag är ju van vid att ha ont i skallen...

Hej min älskade ängel!
Idag har mamma och mammas finaste äldsta vän varit vid din grav för hon ville se din fina sten. Hon tyckte att vi gjort så fint för dig! Hon hade köpt en fin liten vit ros i kruka som vi satte hos dig och så tände jag ett nytt ljus också. Idag har mammas tankar varit hos dig väldigt mycket. Ja, mina tankar är ju nästan alltid hos dig men idag ännu mer och på annat sätt kanske...jag vet inte, svårt att förklara för lilla dig när jag inte själv kan bli riktigt klok på det hela. På fredag kommer jag och sätter nya fina blommor hos dig, midsommarblommor! Så till dess får du ha det så bra uppe på ditt moln min älskade ängel! Jag undrar dock om ni ska ha poolparty länge till, för det blir ju så regnigt här nere på jorden när vattnet skvalpar över poolkanterna! Men bara du har roligt, det är det viktigaste! Kom ihåg att mamma alltid kommer att älska dig och alltid kommer att sakna dig! Du finns för alltid i mammas hjärta...min älskade ängel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar