fredag 3 juni 2011

Fredag nummer sexton...

Igår kväll när jag tittade på tv runt halv tio-tiden somnade jag till flera gånger. Så fort programmet var slut vid tio blev det tandborstning och sänggång och sen sov jag som en gris hela natten! Ingen Kristoffer som vaknade inatt, vilket var himla skönt! Upp vid åtta, fixa välling och sen drack jag själv frukost och läste tidningen. Fixade och donade lite. Vid tio tog Alexander, Kristoffer och jag bussen till kyrkogården för att tända det traditionella fredagsljuset. Funderar på att ta bort penséerna snart och sätta något annat. Lyckliga Lotta eller Flitiga Lisa kanske? Får klura lite på det. Buketterna som stå åker nog bort på måndag och ersätts av en ny. Fast inte de fina svägerskan satte förra lördagen, de kommer nog stå fint länge än. Men på måndag ska vi dit för då skulle det varit Jonathans dopdag så då vill jag sätta en fin bukett. Och på lördag nästa vecka är det åter den 11:e. Då har det gått fyra månader sen min älskade son blev en ängel. Då kanske jag byter ut penséerna! Vi får se vad som händer och fötter. Det var skönt att ha Alexander med idag. Vi stod och kramade varandra, pratade och grät lite tillsammans. Det är ju så sällan han visar några känslor utöver ilska, och det får vi se exempel på måååånga gånger varje dag! Men idag blev det lite tårar. Och Kristoffer accepterade faktiskt att han fick vänta en liten stund på att få kramas! Annars brukar han slå och putta på Alexander så att han får plats hos mig, men inte idag! Självklart glodde vi efter fiskarna i dammen som vanligt och vi fick faktiskt se dom både när vi gick dit och när vi gick därifrån!

När vi var klara på kyrkogården så gick vi till Giraffen. Dels behövde jag köpa en ny vattenslang och ett par kopplingar. Men vi gick även in på InterSport och köpte några grejer till Alexander som han har istället för fotbollstejp. Och sen blev det en liten tur in på Coop. Och avslutningsvis ett besök på McDonalds för lite lunch innan bussen tog oss hem igen. Och den bussresan var lite annorlunda! Vid en hållplats nästan hemma så stannade polisen bussen och genomsökte den! Det tyckte Kristoffer var spännande! Men tydligen hittade de inte den de sökte för de gick av igen. Men precis när vi ska köra iväg kom en polisbil och stängde bussen så att den inte kunde köra ut men då skulle de bara prata med chauffören. Så nu undrar men ju vad som hänt i våran lilla stad idag!

Väl hemma igen tog jag fram alla pinaler jag behövde för nu gick jag ut i trädgården för att plantera det jag köpte i onsdags. Det gick snabbt och smidigt och slangen jag köpte idag fixades också till och lades på plats. Så nu kommer förhoppningsvis självbevattningen fungera bättre! Kristoffer var med mig ute och "hjälpte" till. Kruxet är väl bara att han och jag inte är riktigt överens om hur man hjälper till... Men han tröttnade efter ett tag och tog lite leksaker med sig och gick till lekplatsen istället så då fick jag lite lugn och ro igen! Men han är för gullig min fina kille! När jag var klar med planteringarna och krukorna satta på plats vattnade jag lite. Sen gick vi faktiskt in för jag såg att Kristoffer började bli ganska trött och det är ju inte att undra på så varmt som vi haft idag. Enligt två olika vädersidor jag tittade på idag så skulle vi ha mellan 12-13 grader idag... Stämmer kanske inte riktigt? Vi hade ju liksom 18 grader i skuggan redan strax efter åtta i morse! Och sen har det ju inte precis blivit kallare! Väl inne så lägger sig Kristoffer på min säng för att titta på tv men det dröjer inte särskilt länge innan han somnar! Tröttfisen! Jag lägger mig jämte honom och läser lite. Sovrummet är ju det svalaste rummet hemma hos oss så jag trivs bäst där på sommaren. Min skalle och värme är inte alltid särskilt kompatibla! Ganska sällan om jag ska vara ärlig! Denna veckan har det ju varit riktigt pissigt så det har gått åt ett par tabletter...eller ganska många...

När Lucas kom hem så satte han igång grillen och sen fick vi god mat! Ungarna har hoppat studsmatta, spelat fotboll och spelat bandy hela kvällen och faktiskt varit ganska mycket sams. Tidigare under dagen blev jag lite lätt irriterad på Kristoffer. Han ville ha en påse bilar i affären så det köpte vi. Han äter i princip inget godis, han tycker inte det är gott. Men bilar testade han för nån vecka sen och kan äta lite av. Så när vi kom hem fick han ett par stycken i en skål. Men efter ett tag kom han ut med hela skålen full. Han har tömt hela påsen och det var ju min påse också. Vi skulle dela den var tanken. Men sen kom ungen på att han inte tyckte om dom längre så då häller han ut dom i en skål som står i vasken och är full av vatten! Så inga bilar till mamma ikväll... Men jag har lite annat gotte att ta till så det är lugnt!

I morgon kommer nog förmiddagen att ägnas åt lite tvätt och städ om jag inte helt tappar lusten och orken. Efter lunch blir det åter en tur till Revsudden. De kan behöva lite mer hjälp där ute och så får ju killarna träffa sina kusiner igen. Fast för Alexander blir det inte igen för han var ju inte med igår! Man kanske skulle ta och packa ner ungarnas badkläder då, mina egna kan stanna hemma!

Idag kom vi antagligen på en bra lösning till vårt lilla problem med solen på baksidan. Vi förstår inte riktigt varför de som bodde här tidigare valde att sätta markisen som de gjorde, jag skulle satt den längre åt ena hållet! Så det innebär att vi har ett ställe mellan markisen och planket som erbjuder full sol och det kan bli lite jobbigt när vi ska äta för då måste man sitta där. Men vi har sett på Clas Ohlsons att de har halva parasoll! Kalas! Sätter man bara det mot planket så täcker det! Tråkiga är bara att det kostar 300 spänn och så måste man köpa en speciell fot som också är halv och den ligger på 200 spänn! Visst, inga större pengar egentligen för en fot och parasoll, men det är ju bara en halv av varje... Men det får nog vänta lite, i alla fall en vecka eller så, för nu har vi redan köpt en hel del till trädgården.

Myggjävlar! Vet inte hur många jag dödat ikväll! Och fler lär det bli... myggor tycks älska mig, de elaka fanstygen! Men det är definitivt inte ömsesidigt!

Hej min älskade son!
Idag är det åter fredag och nu är det sexton veckor sedan du blev en ängel. Mamma och dina bröder var vid din grav idag och tände ett ljus för dig. Store storebror och mamma stod och kramade om varandra och grät lite. Det kändes bra, fast väldigt jobbigt. Det gör ju så ont i våra hjärtan. Och idag var det väldigt svårt att gå därifrån. Alexander kommer att få visa din fina grav för sina klasskompisar snart för de ska stanna till där efter att de har varit på en cykelutflykt till slottet. Det betyder väldigt mycket för honom att få visa din vackra sten och den fina rabatten, för du betydde ju så himla mycket för honom. Han älskade, och älskar dig fortfarande, väldigt mycket! Och även han saknar dig, precis som mamma. Och självklart pappa och Kristoffer. Och alla andra som kände dig. Du var verkligen ett väldigt vackert, snällt och högt älskat barn min underbara son! Och du kommer alltid att vara min älskade son, nu och för alltid! Jag älskar dig, så mycket det går, ända till månen! Och tillbaka igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar