tisdag 14 juni 2011

Optikerbesök!

Typiskt att det skulle regna idag! Alexander och hans klass åkte ju till Ljungnäs i morse och kommer hem igen i morgon. De ska vara ute mest hela tiden, paddla kanot och annat kul och då hade det ju varit roligt med uppehåll! Men ungar brukar onekligen inte bry sig särskilt mycket om de blir blöta eller ej, det är mer vi vuxna som är kinkiga! Det är klasserna 6-års - 5:an i ett arbetslag som är där idag, men det är bara femmorna som får sova över fast det är valfritt. Men av vad jag förstod på Alexander så skulle väl alla utom kanske två killar sova över där. De två killarna vill inte åka dit över huvudtaget, definitivt inte sova över. Anledningen? Jo, de kan inte sitta hemma vid sina datorer och spela då... Då kanske man som förälder borde inse att det gått lite för långt? Alexander sitter mycket vid datorn men han skulle aldrig strunta i denna utflykt eller övernattning bara för att vara hemma vid datorn! När de hade rörelseläxan i skolan för ett par veckor sedan (jag skrev om den då) så fick ju Alexander bra mycket mer poäng än det minska de helst skulle få. Det minsta var 180poäng och jag tror Alexander vi runt 300 och då var det en ganska lugn vecka. Men det är en eller två killar i klassen som bara fick ihop 40 poäng och det är de poängen de fick för att cykla/gå till och från skolan. De sitter ALLTID vid datorn och spelar! Träffa inga vänner, rör inte på sig alls. Alexander sitter som sagt även han mycket vid datorn, men han rör sig MINST 15 timmar per vecka! Oftast ligger det på runt 20 och då kan vi anse att det inte är någon fara om han sitter mycket vid datorn övrig tid. Träffar kompisar gör han också i verkliga livet! Men jag tycker det är så tråkigt att barn av idag inte vill följa med på utflykter eller liknande bara för att de hellre vill sitta hemma vid datorn. Och ännu värre, att man som förälder kan tillåta detta! Men alla är ju olika, detta var bara min synpunkt på det hela!

Vid tio åkte jag in till stan, jag hade tid för synundersökning. Jag har haft de glasögonen jag har nu i ca 7-8 år så det kändes som om det var dags nu! Synfelet i sig hade inte ändrat sig så mycket, men en del ändringar var det. Men däremot var ju mina glas så slitna nu så de förvärrar ju synen! Så nu är nya beställda. Och tro´t eller ej, men det blev lila/rosa bågar... Lila på utsidan och rosa på insidan. Vet inte vad det tagit åt mig, jag har ju aldrig varit speciellt förtjust i rosa. En tröja eller så har jag haft tidigare, men inte mycket mer. Nu har jag på kort tid köpt en rosa jacka, ett par rosa byxor och nu glasögon! Och värst av allt, ett nattlinne med Hello Kitty på! Men, men, så är det... 3 500 kronor fattigare är jag nu också! Och som om inte det var nog, det visade sig att jag inte kunde ha mina solglasögon till dessa. Eller kunde och kunde, det hade kanske gått men inte så bra i alla fall. Jag har ju såna solglasögon man tar på sig utanpå de vanliga. Inte "flippar" som man fäster på glasögonen utan ett par "vanliga" solglas som man alltså har utanpå. Och jag är supernöjd med dom, de är helt kanon! Nackdelen är dock att de kostar 500 kronor! Men hon slängde med dom på köpet! Det var ju tisdag sa hon... Schysst!

Efter optikerbesöket begav jag mig till Baronen för att köpa ett litet halsband till kissen och en leksak. Har vi inte fått hämta den innan Kristoffers födelsedag så ska jag fråga om de kan skicka ett nytt kort på den och så får han det, leksaken och halsbandet i ett paket när han fyller år! Gick även in på The Body Shop och löste medlemskap där. Då får man nämligen ett erbjudande om att man får handla tre produkter men bara betala för två. Men man kan inte utnyttja det erbjudandet samma dag som man blir medlem, tidigast nästa dag. Så då blev jag medlem idag så kan jag köpa det jag ska nästa vecka när jag ändå ska in för att hämta mina nya glasögon! Och så gick jag till InterSport och köpte en fotboll till Kristoffer, det blir en lagom present på fredag! Sen hämtade Lucas mig för vi skulle åka och klaga lite på Alexanders nya fotbollsskor. De har ju redan börjat släppa framme i tån på den ena skon. Och visst, som han i affären sa, att det släpper lite får man räkna med på fotbollsskor, men inte så mycket och så fort! Så vi fick ett par nya. Och det var ju för väl det för Alexander trivdes bra i dom! Sen åkte vi och köpte med oss lite lunchmat hem och åkte hem och åt. Jag kände att jag behövde få riktig mat i mig till lunch idag för detta väder vi har idag och min skalle är inte bästa kombinationen! Det har ju varit så fruktansvärt kladdig och tryckande luft! Och jag känner inte för att trycka i mig migränmedicin och smärtstillande hela tiden! Och jag vet ju att det hjälper till med riktig mat, men ibland spelar det ingen roll det heller. Olika från gång till gång!

Ikväll kommer det ju vara som att vi vore barnfria, sambon och jag. Alexander är ju inte hemma och Kristoffer lär somna tidigt för han har inte sovit något under eftermiddagen. Och när han somnat brukar han aldrig vakna under kvällen, vaknar han gör han det senare delen av natten. Han har varit ute på lekplatsen en stund och när han kom in sa han att "Nu måste jag tvätta händerna, jag har varit i sandlådan". Eller kattlådan som jag kallar den. Vissa boende här låter katterna skita där hur mycket som helst utan att ens försöka göra något åt det! Det är så äckligt, hela lekplatsen stinker kattskit! Men det är ju inget att göra åt, jag kan ju gärna inte förbjuda honom att leka där. Det är ju likadant på de flesta lekplatser. Fast det är nog snäppet värre här för här bokstavligen dräller det av katter... Men så länge han tvättar händerna ordentligt efteråt så ska det ju förhoppningsvis inte vara några problem! Hoppas jag...

Jag skrev ju för ett tag sen om att jag tyckte ungarna borde få nya tider till tandläkaren snart. Igåg fick Alexander ett brev med en kallelse. Tisdag nästa vecka. Och idag ringde de angående Kristoffer. De hade fått ett återbud, så vi ska vara där med honom i morgon klockan 9.10. Skönt att få undan det. Nu är det bara jag själv som måste få tummen loss och ringa om en tid...Vet ju att jag har ett hål och det gör lite lätt ont emellanåt så det är väl lika så bra att fixa det innan det blir värre! Men har man tandläkarskräck så har man. Jag förtränger hela tiden att jag måste dit... och när jag väl har en tid så är det inte helt ovanligt att jag spänner mig så i flera dagar för att gå dit så när väl dagen i fråga kommer så får jag migrän! Och då får jag avbeställa, och så börjar det om igen... Jobbigt!

Som jag konstaterade förra veckan så har ju många av mina favvoserier slutat gå nu. DH bland annat. Men ikväll går i alla fall Dr House så det är ju något att titta på! Annars har jag ett par avsnitt av Lost kvar. Eller så kanske gubben och jag sätter oss i soffan och tittar på en film tillsammans? Ja, vi får se! Risken finns väl att vi somnar i varsin hörna av soffan, det är ju ett ganska vanligt fenomen när man väl är barnfri! Fast nu är vi ju inte barnfria, Kristoffer kommer ju ligga och sova...

Sötisfisen min!
Idag har mamma äntligen varit i stan och gjort synundersökning och beställt nya glasögon! Och det var ju inte en dag för tidigt. Men det är så tråkigt dyrt! Idag har mamma annars mått ganska bra, förutom huvudet då för vädret är jobbigt. Men mina känslor har varit ganska ok idag. Jag har inte bestämt mig för om jag kommer till din grav i morgon eller inte. Fredag vet jag ju att jag ska dit, men jag kanske vill en sväng i morgon också. Jag måste verkligen köpa nytt däck och ny slang till mitt bakdäck så att jag kan cykla till kyrkogården ibland. Kanske ska ta och fixa det i morgon! Tror bestämt att jag bestämmer mig för det! Och som alla andra dagar så älskar mamma dig väldigt mycket och saknar dig också väldigt mycket! Min älskade lilla sötisfis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar