tisdag 5 april 2011

Bäbisträff och fotanalys

Även denna natt sov jag relativt bra och med "bara" en halv tablett. Så nu ska jag snart våga ta klivet ut i det okända och testa helt utan! Men inte riktigt än... Vaknade halv sju och kunde inte somna om så jag gick upp. Alexander skulle ju ändå upp strax därpå och göra sig i ordning för skolan. Kristoffer vaknade runt halv åtta. Sen gjorde jag honom i ordning för dagis och gick och lämnade honom. Efter det gick jag hem en liten stund och fixade med lite småsaker. När det var klart ringde jag till F och kollade om hon och V var hemma så att jag kunde gå dit. Och det var de så det gjorde jag!

Igår kväll kom jag dock på att det kanske inte var allra bästa dagen att hälsa på dom på. I morgon fyller nämligen lille V ett år. Det innebär att han idag är exakt så gammal som Jonathan var den kvällen han dog. Men det var lika bra att gå i alla fall tänkte jag. Sagt och gjort. Det gick bättre än förväntat! Visst, han sov stor del av tiden, men i alla fall. Det kändes inte så svårt denna gången som det gjort tidigare gånger. Självklart är det fortfarande jättetufft att se honom. I allt han gör blir jag ju påmind om att Jonathan inte kommer att göra de sakerna. Vi satt och fikade och pratade lite om allt och inget, precis som vanligt. Och precis som vanligt stannade jag tills det var dags att gå och hämta Kristoffer från dagis.

När vi kommit hem ringde farfar/svärfar och kollade om vi skulle vara hemma i eftermiddag. Jag sa att jag inte skulle det men troligtvis Lucas och barnen. Så han skulle ringa Lucas lite senare och kolla med honom. Jag tänkte dock att det var lika så bra att dra runt dammsugaren ett varv ifall han skulle dyka upp. Sen kom Lucas hem och jag slängde på mig ytterkläder och rusade mot bussen. Jag hade tid för fotanalys kvart i fyra. Men nu hann jag med en tidigare buss så att jag kunde avklara lite ärenden innan. Jag behövde köpa ett par överdragsbyxor till Kristoffer, var lite väl varmt med overallen idag! Jag fick tag på ett par på Åhléns som jag tyckte var prisvärda. Tidigare har jag alltid tyckt att de har varit ganska dyra på Åhléns, men senare tid har de faktiskt haft en del praktiska kläder till bra priser! Och så fick jag användning för presentkortet Jonathan fick där i julklapp....Fick även tag på ett par mysbyxor till honom på rean. Sen blev det en tur till HM och även där hittade jag lite rea till Kristoffer, ett par jeans och ett par andra sköna byxor. Till Alexander blev det en softshelljacka, självklart svart, men den var givetvis för liten så den får vi se om vi kan hitta större på Modehuset i morgon. I stan fanns den inte större.

Nu var dock tiden inne för min fotanalys så jag begav mig till rätt adress för detta uppdrag. Väldigt trevlig kille som gjorde analysen! Fruktansvärt lik Stefan Holm! Det sägs ju att alla har en dubbelgångare nångonstans i världen och de två är definitivt varandras kopior! Men med mina stackars fötter var det dock till och med sämre ställt än jag trodde... Jag har extremt hög hålfot. Detta har gjort att jag aldrig kunnat springa riktigt utan att stuka fötterna. Känns som om jag gick halva skoltiden på kryckor! Då var det ingen som insåg problemet trots att vi sökte hjälp åtskilliga gånger, så jag fick helt enkelt låta bli att springa. Vilket innebar att jag inte kunde fortsätta varken med fotboll eller handboll som ung. Men åter till analysen. Höger fot är klart värst. Den är bara pytte-pytte-lite från att vara total motsats till plattfot! Kommer inte ihåg vad det kallades, men skitkul! Hälen skulle visst ha en vinkel på sju grader. Och det hade högerfoten. Men sju grader åt fel håll! Detta innebär att han inte kunde göra som man egentligen "ska" göra när de scannar av foten. Vanligtvis ska man sitta ner och ha foten i avslappnat läge. Men jag fick stå upp och lägga tyngd på foten i stället. På det viset får jag ett ilägg som kommer tvinga foten i bättre position. Men vi kommer att få ta det i flera steg. När jag gått in denna sulan så ska han fortsätta bygga upp den en millimeter i taget. Det går inte att göra allt på en gång för då kommer det göra svinont och bli jättejobbigt att vänja fot och kropp! Men inte nog med detta. Jag behöver även ha skor på mig inomhus. Ska alltid ha skor på mig! Ja, utom när jag sitter i soffan eller sover då! Så jag fick även köpa ett par sandaler. Tills vidare kan jag ha dom med originalsulan men på sikt behöver jag byta ut även den mot en specialtillverkad just för mina fötter. Och så köpte jag då även ett par bra och stadiga promenadskor. Det är inte lätt för mig att hitta skor som jag kan ha. Dels måste de vara väldigt stadiga och stabila så att jag inte trampar utåt. Men sen måste de också vara tillräckligt höga över foten då min fot blir så hög med denna höga hålfot! Så det är inte helt lätt! Men han hade ett par som var sköna och till och med helt ok utseendemässigt. Och så kostade de inte mer än jag räknat med heller! Men allt som allt var det inget billigt besök! Analys: 300 kr, sula: 1 550 kr, skor: 1 100 kr sandal: 850 kr vilket ger en nätt liten totalsumma på 3 900 kronor! De pengarna kunde man dock ha roligare för, men om jag inte tar itu med det nu kommer jag att få väldiga problem längre fram. Problem som inte kommer att kunna åtgärdas och som är väldigt smärtsamma. Bristningar i senor under foten och så vidare. Inget kul alls. Men en positiv sak är i alla fall att nästa ilägg jag behöver köpa "bara" kommer kosta 1 250 kronor! Man får mängdrabatt! Iläggen får jag dock inte förens den 26 april, men skorna skulle jag börja gå in nu med mina gamla inlägg. På det viset behöver jag inte gå in både ilägg och skor på en gång!

Sen åkte jag hem igen och väl hemma så hade vi farfar/svärfar på besök. Han satt i köket med Alexander och hjälpte honom med lite läxor. Kristoffer hade visst sovit lite så han var på ganska surt humör! Men nu har vi ätit middag och plockat i ordning och han sitter i soffan och tittar lite på film. Lucas ska strax köra Alexander till parkour-träningen. För min del kommer kvällen tidvis spenderas i tv-soffan. DH klockan nio får man inte missa! Men i övrigt är det inte mycket att hurra för på burken. Kanske ska se om jag hittar nån bra film och glo lite på? Eller kanske inte? Jag får se, först ska Mr K fixas i ordning för sängen!

Hejsan goseplutten min!
Idag träffade jag din kompis V. Idag är han exakt lika gammal som du var när du dog. Han fyller med andra ord ett år i morgon. Det var jobbigt men det gick ändå ganska bra. Svårt att förklara hur det kändes min lilla älskling. Men det är så svårt att se andra barn göra sånt som jag aldrig kommer få se dig göra! Nu har jag precis provat flera byxor på din lille storebror och det tyckte han lika illa om som vanligt! Men alla byxorna blev bra och passade honom. Han fick bland annat ett par nya överdragsbyxor för han var så varm idag i overallen! Men idag på morgonen var det kallt ute, fast på eftermiddagen var det mycket varmare och skönare! Idag sa Kristoffer att han vill åka till kyrkogården, till din grav. Så jag hoppas vi hinner med det i morgon. Nu ska jag gå och göra välling. Det tycker Kristoffer fortfarande om, men du var aldrig riktigt förtjust idet. Du tyckte klart bättre om gröten! Puss på dig min älskade lille goseplutt, vi hörs igen i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar