söndag 24 april 2011

Lek-dag!

Nu börjar jag nog våga hoppas att sömnen kommer hålla i sig för jag sov hyfsat i natt också! Värst är det nu om jag vaknar tidigt och försöker somna om. Då kommer alltid de hemska tankarna om hur Jonathan måste upplevt sina sista minuter i livet. Men så kommer det nog alltid att vara är jag rädd. Då slutar jag försöka somna om och går upp i stället, för dom tankarna är mer än jag klarar av. Fast det hjälper inte alltid att gå upp, tankarna är jäkligt efterhängsna...Men idag vaknade jag runt halv nio. Kristoffer vaknade inte förräns kvart i nio tror jag klockan var. Upp och gjorde oss i ordning. Tanken var att vi skulle gå hem till F för att träffa henne och L men vi ändrade planerna och åkte till Skälby med våra barn i stället. Och det var populärt. Ungarna lekte hela tiden utom när det var fika-dags. Och så var det ju en tur för att titta på djuren också och rida häst! Jag var lite orolig att jag skulle behöva gå med Kristoffer hela tiden på lekplatsen. Det har jag inga problem med i vanliga fall men idag ville jag ju kunna prata med L en del också. Men det gick jätte-bra. Han lekte med de flesta barnen på lekplatsen, både de han kände men ännu mer med de han inte kände alls! Så jag och L kunde prata en hel del. Ja, även med F givetvis, men vi har ju träffats mycket mer än L och jag har gjort och hon bor ju här i stan så henne kan jag ju prata med när jag vill! Men L är inte här så ofta så då gällde det att passa på! Men det var lite jobbigt att vara på Skälby idag. Det var mycket folk, inte för att det gjorde något i sig. Men det var en del tjocka bäbismagar och en hel del småungar. Och syskonvagnar. Tycker inte om att se sådana längre! Särskilt inte Babytravels, för en sån har jag stående övertäckt utanför dörren. Tanken är att jag ska sälja den så småningom, men har inte orkat ta tag i den än. Har kollat lite på Blocket vad andra har lagt ut sina för och det är fruktansvärt varierande! Men jag tror att jag kan få i princip lika mycket för den som jag köpte den för, den är ju i samma fina skick fortfarande! Men det kommer väl en dag när jag känner att jag orkar ta itu med det också. Tror dock att jag ska ta bort lammskinnen som ligger i den och sätta Kristoffers i den vagnen jag använder till honom när vi behöver vagn till honom. Är ju skönt på sommaren med skinnet, blir inte lika varmt då. Men tillbaka till dagens besök på Skälby. Vi kunde inte haft bättre tur med vädret! Underbart varmt och soligt. Rena sommarvädret! Men åh vad jag skulle velat ha min fina lilla Jonathan med mig där idag. Han skulle älskat att få gunga i nån av de fina gungorna de har där! Men det är också en sak vi aldrig hann med eller kommer kunna göra med honom, och det är det som gör allt så svårt. Alla dessa sker vi aldrig kommer få göra med honom, de sakerna finns överallt i vardagen och väller över en när man minst anar det. Ibland går det ganska bra men ibland bryter jag i hop i olika stor utsträckning. Och olika saker jag tidigare kunde behöva som inte längre behövs. Vi pratade om att cykla och jag sa att jag knappt cyklat alls på över ett år. Jag hade ju inte någon cykelvagn så det gick ju inte med båda barnen. Men nu kan jag ju göra det. Ja ha så nån, har du köpt en cykelvagn nu? Nä, nu behöver jag ju inte nån längre... Det är sådana saker som är lite jobbiga också. Jag förstår verkligen att hon inte menade något illa med det, det vet jag! Men ibland så stannar liksom tankarna för oss alla och då kan det bli lite tokiga kommentarer eller frågor ibland som inte alltid är helt genomtänkta. Men det är bara att försöka svara så gott man kan, för jag vill ju inte att de ska behöva känna sig dumma för att de kanske inte riktigt tänkte sig för innan de svarade! För som sagt, jag vet verkligen att det inte var menat att såra mig! Fast det sårar ju mig vare sig den andra menar det eller inte. Men även det är ju en sak jag måste vänja mig vid, för jag kommer aldrig att komma undan det heller.

Väl hemma igen så ville Kristoffer blåsa såpbubblor. Det var ett par barn som hade det på Skälby så jag lovade honom att han skulle få göra det när vi kom hem. Och har man lovat Mr K något så glömmer han det aldrig! Han har ett fruktansvärt minne i de fallen, till skillnad från hans mamma som då glömmer det mesta. Men sagt och gjort. Han fick sina såpbubblor. Dock så råkade han ju hälla ut ca två burkar så det var väl bra att jag har hur mycket som helst hemma! Men kul hade han och var så stolt över hur många bubblor han kunde blåsa på en och samma gång! Gullungen! Lucas var ute och grejade med bilen så han hade koll på Kristoffer så jag gick in och plockade lite. Sen var det dags för dammsugning och så har jag kört och hängt ett par maskiner tvätt. Men det finns fortfarande kläder att tvätta, det tar aldrig slut!

Middagen idag bestod av ankbröst, stekt nypotatis, kokt sparris, rödvinssås och stekt svamp och lök. Riktigt gott! Min sambo är väldigt duktig på att laga mat! Efter middagen så röjde jag av i köket och sen gick Kristoffer och jag och duschade. Det går lite lättare om vi duschar tillsammans för då slipper man sitta vakt. För det är just att sitta och kolla honom som är det värsta momentet, den värsta sysslan jag kan tänka mig. Men duschar vi tillsammans känns det inte riktigt lika tungt. Sen är det ju tungt bara att gå in i badrummet men jag har ju inte så mycket att välja på om jag inte ska lukta illa! Men det har inte blivit mycket badande för Mr K sista veckorna, men han accepterar det bättre och bättre. Men jag känner mig så taskig för han tycker det är roligt att bada och säger varje gång att han vill det, men jag orkar bara inte med det. ibland får han göra det, men sällan någon längre stund. Och det är ju inte precis lättare för Lucas att sitta där, men vi brukar turas om lite. Efter duschen så blev det insmörjning av barn, på med blöja och pyjamas. Sen fick han vara uppe en liten stund till innan det var dags för vällingen. Och sedan sängen. Strax innan åtta satt han i sängen och läste lite innan han släckte lampan och kröp ner under täcket och somnade sött. Han har ju varit igång hela dagen med massa av lek och inte somnat på soffan som han annars ofta gör på eftermiddagen. Så hade jag bara hunnit så hade jag nog kunnat lägga honom minst en timme tidigare! Tröttfisen! Sen satte jag mig och tittade på Broters and Sisters och hängde tvätten i reklampauserna. Och nu sitter jag här, skriver, dricker thé och äter fruxo så att det snart börjar växa fruxo ur öronen på mig. Men det är så gott! Och det är ju påsk så då får man ju äta lite extra mycket godis! För jag har ju faktiskt blivit klart bättre på det annars, äter ju inte alls lika mycket godis längre. Och dricker inte heller lika mycket läsk, långt därifrån!

I morgon blir det också en intensiv dag. Vid 9-9.30 blir jag hämtad av min barndomskamrat A för en tur till kyrkogården. Hon kunde ju inte vara med på begravningen och vet inte vart has grav är så hon ville gärna att jag skulle följa med och det gör jag ju så gärna! Sen kommer en annan gammal vän, J, och hennes familj hit. Vi fick kontakt förra våren på Facebook efter att inte har träffats på sjutton år! Men det var bara att ta vid där vi slutade kändes det som, kändes inte alls som sjutton år! Men hon kommer i alla fall hit i morgon med sin man och två fina killar! Vid 13.30 ska vi till Bera IP och titta när Alexander spelar match. Seriepremiär! Och får vi lika fint väder i morgon som vi har haft idag blir det ju kalas! På eftermiddagen blir det nog ytterligare en tur till Jonathans grav för J vill också gå dit. Men jag har ju inga problem med att gå dit två gånger samma dag. Fast helt smärtfritt är det ju inte. Vissa gånger går mycket lättare än andra. I fredags var en sån gång det inte gick lätt. Tårarna började rinna på mig redan i bilen dit och jag hade väldigt svårt att gå därifrån. Men det var ju dubbel pina i fredags. Dels var det fredag men det var ju även starten på den första storhelgen utan min älskade lilla kille. Och det är tur att vi har ganska fullt schema denna helgen, annars hade det inte gått så bra för min del. För det är så jobbigt! Men J och hennes familj kommer att vara här även på tisdag förmiddag sen åker de tillbaka till fel sida Sverige igen. På tisdag ska jag även in till stan och hämta mina sulor som ska vara klara då! Spännande! Ska bli kul att se om jag över huvudtaget kommer kunna gå! Men nu ska jag strax ta och hänga en maskin tvätt till, dricka lite mer thé och sen blir det nog sängen ganska tidigt. Tror jag kommer somna ganska fort idag för jag har ju fått så mycket frisk luft idag. Det blir inte så mycket av den varan nu för tiden, men jag ska försöka bättra mig. Om inte annat så för Kristoffers skull, han älskar att vara ute och leka. Men för min del kan det bli lite jobbigt. Är jag inne kan jag ju begränsa vad som gör att jag blir påmind om Jonathan. Är jag ute vet man ju aldrig vad som kommer in ens väg. Men jag måste ju snart klara av ett lite mer normalt liv också, som sagt, om inte annat så för Kristoffers del. Han är ju barn och måste få leka som ett sådant också. Men det är inte lätt. Ska vi iväg någonstans är det mycket att tänka på, vad vi behöver ha med oss och såna saker. Och det är just den typen av tankeverksamhet som inte fungerar så bra just nu. Tror att det kan vara lite så att jag är ju så van vid att packa saker för både Jonathan och Kristoffer så nu när det bara är till Kristoffer så känns det så tydligt att Jonathan inte längre finns här med oss. Påminnelser...överallt...alltid...Och det trasar sönder mig ännu mer om det nu är möjligt. Jag trodde inte att dagen varit så jobbig, men nu när jag sitter och skriver här och reflekterar över dagen som gått så inser jag att det nog var klart jobbigare än jag insett. Men det har i alla fall varit en fin dag, även om den känslomässigt var jobbig!

Finaste lilla Jonathan!
Idag var mamma och lille storebror på Skälby och lekte. Jag tänkte på dig så många gånger, på hur mycket du skulle tyckt om att gunga på de fina gungorna de har där! Och på hur mycket du skulle tyckt om att titta på alla djuren, kanske du också skulle velat rida på hästen? Tror nog du skulle tyckt om det, du var ju inte så rädd av dig som Kristoffer kan vara! Det kändes skönt för mamma att få prata med sina gamla grannar och bara slappa. Men det var väldigt jobbigt att se alla tjocka bäbismagar, smågarn och syskonvagnar. Åh min älskade finaste lilla Jonathan! Jag älskar dig så mycket det går - ända till månen! Och jag saknar dig nåt så otroligt mycket! För evigt och för alltid, min älskade son.

1 kommentar:

  1. Hej jag beklagar sorgen,
    Jag tänker på dig & din familj.

    Många varma kramar veronica

    SvaraRadera