torsdag 14 april 2011

Trädgårdsarbete utfört

Inatt sov jag riktigt uruselt! Jag hade hoppats på en natt med lite bättre sömn i den nya sängen, men så blev det inte. Efter två timmar av vridande och vändande så gick jag till slut upp och tog en halv insomningstablett. Kändes lite surt för det är nästan en hel vecka sedan jag sist behövde ta av dom. Men jag hoppas att det bara är ett tillfälligt bakslag. Men även med tabletten så sov jag fruktansvärt oroligt. Men det var kanske inte så lustigt. Det var ju en väldigt turbulent dag för mina känslor igår. Dels alla barnen jag såg, dels ambulanskillen. Men även lite positiva saker som vännerna som vill ge sin som Jonathans fina namn. Men även alla tankar om anhöriga och vänner jag skrev om i går på morgonen. Så det var nog inte så lustigt att tankarna inte ville sluta snurra. Men jag vet säkert att det inte berodde på den nya sängen, det var kanonskön! Tidigare efter en sån natt så hade jag ont i hela kroppen, men det hade jag inte i morse! Tack fina sängen!

Men jag tog lite sovmorgon så Lucas fick gå upp med barnen och lämna Kristoffer på dagis. Jag lyckades faktiskt sova två relativt sammanhängande timmar mellan halv åtta och halv tio. Men sen gick jag upp. Visste dock inte riktigt vad jag skulle hitta på idag. Kanske ut i trädgården? Men lusten ville inte riktigt infinna sig. Så jag satte mig och glodde på den extremt dåliga serien Våra bästa år.  Sen bytte jag om och gick ut. Jag slet upp den gamla trä-kanten som vi har haft på gavel-rabatten. Sen grävde jag och satte dit de nya fina kantstenarna. När den rabatten var klar så klippte jag ner min lavendel. Gjorde inte det förra året så det var dags igen nu så att de blir riktigt tjocka och fina! Sen slet jag även upp den rabattens trä-kant. Jag tänkte att jag börjar sätta kantstenarna där också, räcker de inte så gör jag så långt de räcker. Men de räckte precis! När vi flyttade hit satte jag trä-kanter på alla rabatter på framsidan. Ni vet, såna "pinnar" som är ihopsatta med ståltråd. Då tyckte jag det blev jättefint. Men den skiten ruttnade och blev väldigt ful på bara ett par år så aldrig mer det! I höstas grävde jag helt upp en rabatt och fyllde igen med fina stenar istället. Den rabatten fick inte mycket sol så det blev bara en massa mossa och väldigt hård och svårarbetad jord. Nu är det mycket finare! Slängde även ut lite gödsel i en och en halv rabatt, sen tog det slut. Så i morgon behöver jag köpa mer och även två säckar täckbark att lägga i rabatten med lavendel.

När jag var klar ute så gick jag in och städade upp lite i köket. Kristoffer hade somnat på soffan när han kom hem från dagis. Men nu är han vaken igen, min fina kille! Alexander hade en kompis med sig hem idag efter skolan så de sitter i hans rum vid datorn. Helt otippat... Ikväll har har parkour-träning och innan dess måste han göra sin engelska-läxa. Gubben kommer helt oväntat sitta och glo på hockey ikväll. Vinner Färjestad ikväll så är det klart och gubben glad! Så vi hoppas väl på vinst! Själv ska jag titta lite på Criminal Minds, men i övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. På söndag ska Kristoffer på kalas på Leo´s så jag måste komma på något att köpa till en tjej som fyller fem. Jag har ingen aning om vad hon brukar leka med, känner ju inte henne alls! Det är en tjej på hans dagis. Men lite pennor och pysselsaker brukar ju alltid gå hem och sånt går ju ofta åt en del så det får nog bli det. Innebär att jag måste in till stan i morgon eller på lördag. Egentligen skulle Kristoffer och jag följa med till Emmaboda på söndag, men nu går ju inte det för jag vill att han ska få gå på kalaset. Alexander har fotbollscup. Men Lucas får åka själv med honom. Och på sätt och vis är det skönt att inte behöva åka. Vi var där förra året och det var den först cup som Jonathan var med på. Men efter det var det en del andra cuper och en hel del matcher. Men detta var första gången vi var iväg på en heldagsutflykt med honom, så det känns ju lite speciellt. Så av den anledningen är det skönt att inte behöva åka. Sen är det ju självklart tråkigt att inte kunna se Alexander spela. Det är inte många matcher eller cuper jag missat, men ibland får man inte ihop det helt enkelt. Jag ska kolla med snälla Anna om hon vill följa med till Leo´s på söndag. Jag vågar inte riktigt ge mig på det projektet själv. Man vet ju aldrig hur mycket småungar som är där. Eller hur många man känner eller om man träffar någon man inte träffat efter Jonathans död. Så jag känner att det kan finnas vissa risker att det kan bli jobbigt och då skulle det vara skönt att ha lite stöd med sig. Kan inte hon så kommer min älskade mamma in. Men jag vet att de har en hel det att fixa med själva denna helgen. Men vi får se, jag ska i alla fall ringa Anna ikväll och kolla läget!

Snart är det dags för middag och sen måste jag duscha Kristoffer. Tidigare gjorde vi det oftast på fredagarna, men det försöker vi undvika så mycket det går nu för tiden. Det är skitjobbigt att duscha och bada honom vilken dag i veckan som helst, men fredagarna är klart värst! Sen följer den vanliga kvällsproceduren. Men ikväll kan han nog få varar uppe lite längre än vanligt. Han har ju sovit en stund nu i eftermiddag och så ska han ju inte upp till dagis i morgon.

Hejsan min lilla goseplutt!
Idag har mamma varit ute i trädgården och fixat till rabatterna. De har fått nya fina kantstenar. Det är den sorten vi ska ha till din fina rabatt också om vi ska ha några, men det tror jag vi ska ha! Vi får köpa en grå och en svart och ta med när gravstenen kommer på plats och se vilken som blir finast. Sen får vi köpa fler! Farfar sa igår att han skulle gå till din grav en dag nu och sätta en blomma till dig. Hoppas han tycker du fått det fint, det tycker i alla fall jag! Men finare ska det bli. Nu behöver vi inte vänta så länge till, kanske bara ett par veckor. Sen kan jag göra i ordning "på riktigt". Nu är det ju bara tillfälligt, tills stenen kommer. Men de trodde att den skulle komma i början på maj. Just det! Nu höll jag på att glömma att jag skulle maila trevliga damen på kyrkogårdsförvaltningen! Jag skulle ju påminna henne om att jag gärna vill ha en bänk på ett visst ställe. Och hon trodde inte att det skulle vara några problem, så vi får hoppas det. Om de kan sätta bänken där så kan jag sitta och titta på din fina grav sen. Sitta där och prata lite med dig, berätta för dig om min dag och lite annat smått och gott. Precis som jag brukar göra här! Jag älskar dig. Jag saknar dig. Du är för alltid min lilla goseplutt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar