måndag 25 april 2011

Blev inte riktigt som planerat!

Idag vaknade jag vid sju-tiden. Försökte somna om men de otäcka tankarna som brukar komma då kom även denna gång. Så det blev till att gå upp istället. Fixade i ordning mig lite och drack lite frukost. Klockan nio kom min äldsta barndomskamrat med sina två söta barn och hämtade mig. Vi skulle ju till Jonathans grav idag. Hon hade köpte en jättefin bukett blommor och så plockade hennes dotter en fin bukett med vitsippor som vi också satte i en vas hos honom. Jag tände ett nytt ljus och så tittade vi efter fiskar och hittade faktiskt en med fina färger idag. Ska bli intressant och se hur många det är i dammen, det ska visst vara många. Men hittills har vi bara sett tre stycken. Den vi såg i dag med fina färger, en grå-silvrig och en väldigt död firre. Efter vi var klara där så körde hon hem mig igen och så åkte de till Skälby. Vi skulle ju få besök annars så hade de ju kunnat hänga med in och leka med Kristoffer!

Väl inne så ser jag att jag fått ett meddelande på FB. Det var från J. De kunde inte komma! De hade åkt på nån dum magsjuka. Så då förstår man ju att de inte kände för att sätta sig i bilen och åka hela vägen till rätt sida Sverige! Plus att jag inte heller skulle vilja få hit bacillerna ifall det smittar! Men det var ju så tråkigt, både J och jag har verkligen längtat efter att träffas denna helgen! Men de kommer nog om tre veckor i stället så då hoppas vi på bättre tur! Men detta gjorde då att jag började fundera på vad sjutton vi skulle göra istället. Jag hade ju sett fram emot att ha en ganska fulltecknad påsk, för då skulle det inte finnas lika mycket tid för tankar. Men jag ringde upp barndomskamraten och hörde om hon och ungarna vill komma hit och leka lite och det ville dom! De dök upp vid halv tolv-tiden med lite mat från BK. Sen lekte de riktigt bra, särskilt killarna! Och jag och A fick chansen att prata lite också. Vi träffas ju inte heller så ofta, men vi vet att vi alltid finns där för varandra om det behövs. Såna vänner är guld värda och jag är så glad att jag har henne i mitt liv! Men snart var det dags för oss att åka och titta på när Alexander spelade match så då åkte hon hem med barnen.

Vi åkte till Berga IP, det var ju seriepremiär idag! 11-1 vann killarna med mot Emmaboda, och det är ju kalas att få en sådan start på serien! Bättre kunde det knappast bli! Och så var det ju helt underbart väder idag också så det var så skönt att vara ute! Kristoffer hittade ett par andra barn att springa runt med och kasta och sparka fotboll med fast även vi fick sparka och kasta lite med honom som vanligt. Killarna spelade riktigt bra större delen av matchen. Alexander spelade back idag. När han började spela för ett antal år sedan var han målvakt. Men han tröttnade på det och tyckte det var tråkigt. Och det är ju inte så lustigt, då vann de alltid alla matcher stort en vann de med 21-0. Och då fick ju inte precis målisen något att göra. Sen började han spela back men förra säsongen plockade de upp honom till mittfältet och det tycker han är ännu roligare! Och det passar nog honom ganska bra för han är ju så snabb och outtröttlig! Men idag saknade de backar så då fick han vara det istället och han är bra även som back! Duktig kille jag har!

När vi gick från matchen så kommer jag på att vi har ju ganska mycket mat förberett i och med att vi skulle fått besök och vi har ju inte en chans att äta upp allt själva. Frysa in igen funkar ju inte så bra när det varit fryst en gång. Då måste det ju tillagas först och jag tror inte att grillat är så gott att frysa in! Så då ringde vi in "reserverna" i form av våra gamla grannar och de kunde komma! Så runt halv sex-tiden kom de med sina två barn och sen var det full rulle till lite i nio då de tog sina trötta barn och åkte hem igen.Men medan de var här hann vi med att äta massor god mat. Lucas hade gjort en väldigt god marinad till kycklingen och till revbenen. Revbenen lagade han till i ugnen igår kväll ett par timmar och grillade sedan en stund idag. Himmel så goda de var! Köttet trillade av benen och smälte i munnen! Till detta hade vi bakad potatis med gräddfil och rödlök och så en liten grönsallat. Gott! Efter det blev det lite thé till oss damer och kaffe till herrarna. Ungarna lekt bra mest hela tiden. Det var lite på slutet som det blev lite gråtande och bråkande. Men det var ju inte så lustigt, det var ju tre väldigt trötta barn som lekte då! Så när de åkte hem var Kristoffer helt slut. Han fick sin pyjamas och sin välling och sen var det sängen som gällde och det tog inte lång tid innan han somnade kan jag säga! Själv satte jag mig i soffan och glodde på CSI och nu sitter jag här. Har under dagen även hunnit med att köra två maskiner tvätt och hängt upp. Jag sa ju igår att det aldrig tar slut! Och idag har Kristoffer fixat snygga gräsfläckar på ett par jeans och ett par shorts så jag får nog köra en ny maskin i morgon igen! Underbart, då vet jag att jag har något att göra...Jäkla tvätt säger jag bara! Och medan jag väntade på att middagen skulle bli klar så var jag duktig och försökte dra upp all förbannad syren som började växa i gräsmattan förra sommaren. Tydligen skjuter de markskott i tre år efter att man klippt ner dom ända ner, vilket vi gjorde förra våren. Men jag har fått bort en hel del av dom nu och så får jag fortsätta en annan dag. Men de sitter som berget!

Idag har det varit en ganska jobbig dag för mina känslor. Har tänkt mycket på Jonathan. Det gör jag ju alltid men idag har det varit lite jobbigare tankar. Svårt att förklara på vilket sätt de varit jobbiga, de har bara varit det helt enkelt. Jag tittar på korten på honom och undrar: Har jag verkligen haft honom hos mig? Men det är ju klart jag har. Hade jag inte haft det så hade jag ju inte suttit här med ett hjärta som är helt söndertrasat idag. Men ibland känns det så avlägset. Och ibland känns det som om det var igår Jonathan satt i mitt knä och gosade med sitt lilla ansikte i mitt ansikte. Det går så mycket upp och ner nu, mest ner känns det som. Idag var ju första gången vi skulle åka och titta på Alexanders match utan lilla fisen med oss och det känns så jobbigt. Man var ju van vid att turas om att ha honom på marken om man ville se något av matchen. Annars kunde man sitta i en stol med honom i knät eller på en filt på marken. Men då såg man inte så mycket av matchen så det blev oftast att vi hade honom i famnen. Eller om han var på rätt humör så kunde han sitta i vagnen, men sällan en hel match igenom.

Och så ikväll när vännerna var här. Deras dotter lekte med Jonathans saker. Det är första barnet som inte varit i Kristoffers ålder som lekt med hans saker. Hon är yngre. Ett halvår äldre än vad Jonathan var. Och det kändes ska ni veta, men det gick ändå över förväntan. Men aj så ont det gjorde! Det är första gången de var här sen Jonathan dog. Första besöket vi har haft med så små barn sedan Jonathan dog. Tidigare besökare som har haft barn med sig så har barnen varit i Kristoffers ålder eller äldre och de barnen går klart bättre. Men det är ju ett steg jag var tvungen att ta nån gång och idag kändes det som ett bra tillfälle att testa. Kunde ju inte mer än gå åt helvete, men det gjorde det inte. Men nu ikväll när tv:n är slut och jag sitter här och tankarna kommer i turbofart så känns det att det varit mycket idag för mina stackars känslor. Fick bli en lugnande liten tablett och när jag skrivit klart här blir det sängen. Kanske orkar jag läsa en liten stund. I morgon blir det en tur in till stan. Mina sulor ska vara klara för hämtning och så ska jag fixa födelsedagspresent till en tjej på Mr K:s dagis som ska ha kalas på Leo´s på lördag (har jag för mig att det var). Hon önskade sig nya sandleksaker så det ska nog inte bli några problem att hitta! Ska även se om jag kan få tag på ett visst typ av galler till grillen för att kolen ska ligga kvar bättre. Har sett i annons på Clas Ohlsons så jag ska gå dit och se om de verkar lämpliga till detta ändamål även i verkligheten. Sen måste jag ta med Alexander till lite skoaffärer nån dag. Han provade sina "foppa-tofflor" och flip-flop-sandaler igår och de var ju givetvis för små båda två! Ikväll bjuder jag på stavfelen för jag orkar inte kontrolläsa, nu ska jag gå och lägga mig!

Älskade Jonathan!
Idag har det varit lite jobbigt för mammas känslor så jag orkar nog inte skriva något särskilt till dig idag. Får bli mer i morgon. Älskade lilla Jonathan, mamma älskar dig och saknar dig så mycket det går - ända till månen. Igår, idag, imorgon, för alltid, för evigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar