fredag 8 april 2011

Påskfint på fredagen nummer åtta...

Även inatt var sömnen kraftigt begränsad. Så blir kvällen så jobbig som jag räknar med så får jag nog ta en hel tablett inatt. Och anledningen till att kvällen kommer bli jobbig är att det är fredag igen. Fredag nummer åtta. Åtta veckor utan min finaste lilla Jonathan!

När jag klivit upp ur sängen i morse så slängde jag in en maskin tvätt, drack lite frukost, klädde på mig och fixade lite. Kristoffer fick även han lite kläder! Fast han anser i och för sig att pyjamas är kläder man kan ha på sig dygnet runt! Han blir skitförbannad ibland när jag ska ta av pyjamasen och ge honom vanliga kläder! Tror att det finns viss risk att jag har en förkylning på G. Har börjat hosta en del och har lite ont i halsen. Men det lär jag märka om nån dag! Sen satt jag och fixade lite här på min blogg. La till lite nya gadgets och flyttade runt lite. Blev ganska nöjd! Satte även in en bild på mig själv i profilen! Fixade även så att jag kan blogga via mobilen. Tidigare har jag inte orkat med det hela riktigt. Har bara gjort det absolut nödvändigaste för att det inte skulle se allt för jävligt ut. Men idag kände jag att jag hade både tiden och orken till detta!

Sen kom en vän och hämtade mig och Kristoffer. Vi skulle till kyrkogården för att göra det fint hos Jonathan. Satte dit lite påskliljor och påskris med ett par fjädrar i. Tre söta kycklingar satte jag också dit. Tycker att det blev fint! Men jag längtar till att gravstenen ska komma på plats så att jag kan göra det i ordning som vi vill ha det, innan den kommer är det inte så stor mening. Då får det bli lite provisoriskt så länge, men fint blev det i alla fall

Påskpyntat hos Jonathan!

De tre fina kycklingarna!

Jag hade tagit med mig vatten till vasen och till att vattna lite på blommorna. De har inte satt på vattnet ännu. Är nog risk för frost så att vattenledningarna kan frysa sönder fortfarande. Men det var ett par där som inte visste att vattnet var avstängt, men jag hade vatten med mig så det räckte till dom också. Då blev de glada! Och jag fick göra något snällt för någon annan! Det känns ganska skönt att man kan hjälpas åt lite så ibland!

Väl hemma igen blev det lite intagande av lunch. Kristoffer har byggt med lego och lekt som en tokstolle! Full rulle hela dagen lång! Jag fick mail från Alexanders ena lärare. De hade varit i kyrkan idag. De brukar alltid gå dit runt påsk och så berättar prästen lite om Jesus och påsken. Men i år hade det tydligen varit lite annorlunda. Prästen hade pratat väldigt mycket om döden och frågat eleverna om de visste olika sätt man kunde dö på. Det blev så mycket och hade känts så olustigt att till och med läraren reagerat. Hon hade pratat med prästen efteråt så att han inte skulle utsätta ännu en klass för samma sak. Alla eleverna hade tyckt det var jobbigt, men värst var det för Alexander! Stackars min älskling! Men läraren mailade som sagt mig för att berätta detta så att jag kunde ha lite extra koll på honom. Det tycker jag var väldigt snällt och gulligt av henne! Känns skönt och tryggt att han har lärare som bryr sig om honom, och om oss hela familjen för den delen!

Eftermiddagen har gått lite i lugnet tecken. Suttit här en del, lekt lite med Kristoffer, hängt en maskin tvätt och kört igång en ny maskin. Som sagt, tvätten tar aldrig slut hur mycket man än tvättar! Tror den förökar sig när den ligger i högar och i tvättkorgen... Har funderat lite på vad jag ska göra denna fredagskväll. Finns ju inte ett skit att glo på ikväll på tv:n! Hoppas jag blir på humör för en film eller så. För annars kommer jag nog få nippran och flippar ur helt. Jag har ju väldigt svårt för fredagskvällar även när jag är sysselsatt, så hur jag skulle klara av en sysslolös vågar jag knappt tänka på!

Hämtade posten för en liten stund sedan. Skatteåterbäring tycker vi om! 3 500 kronor! Sen fick vi brev från Alexanders skola. Det blir ju nya klasser för dom när de börjar sexan. Tre klasser från Kalmarsundsskolan och en klass från Rockneby ska nu bli endast två klasser! Så det blir lite omställning för ungarna. Från att ha varit i en klass med endast 17 elever blir de nu 25 stycken. 8 tjejer och 17 killar. Men könsfördelningen har alltid sett så ut. Det föds visst ganska många fler killar än tjejer så det är inte mycket de kan göra åt den saken! Ett år var den en smart mamma till en flicka som tyckte att det var alldeles för några tjejer i hennes dotters klass. Då sa skolan som det var, att pojkarna är många fler än tjejerna. Då tyckte smarta mamman att de skulle sätta alla tjejerna i samma klass så att de hade lite fler tjejkompisar i klassen. Att det då skulle bli ett par klasser helt utan tjejer ansåg hon inte var varken lustigt eller ett problem...undrar verkligen hur en del tänker!

Nu sitter Kristoffer i soffan och tittar på Pokémon och jag ska snart gå och fixa middagen. Ja, ni läste rätt! Jag ska laga middagen idag! Lucas jobbar och så tänkte jag testa finaste F:s supergoda kycklingsoppa! Så då kändes det som en bra dag att göra det idag. Återstår bara att se om min blir lika god som hennes! Hoppas det! Så nu sätter jag punkt för denna gången. Men med tanke på att det är fredag och att det är många, långa timmar kvar av denna otäcka dag så finns det viss risk att jag återkommer senare...

Finaste lilla Jonathan!
Idag har mamma och din lille storebror varit hos dig och gjort det lite påskfint! Hoppas du tycker det blev fint. Själv tycker jag att det blev väldigt fint! Du fick tre fina kycklingar och lite fjädrar i ett påskris. Jag ville inte sätta så knalligt färgade fjädrar eller kycklingar hos dig, för då är jag rädd att det kommer se för "clownigt" ut. Idag stod det en artikel i tidningen om att kyrkogården har problem med djuren som äter upp så mycket fina blommor. Men dina blommor står fortfarande kvar så fina, så fina! Så det var ett himla bra inköp, den där sprayen! Nu ska mamma gå och laga middag för pappa jobbar. Men antagligen kommer jag att återkomma till dig senare under kvällen. Det är ju fredag idag. Den åttonde fredagen sedan du försvann och lämnade oss kvar här. Utan dig. Och mamma tycker inte om fredagar längre. Fredagar gör ont i mammas hjärta. Men om jag inte kommer tillbaka ikväll så beror det på att jag tagit ett litet piller och gått och lagt mig tidigt för att slippa ett par av dessa hemska fredagstimmar. Jag älskar dig precis lika mycket idag som jag gjorde för åtta veckor sedan. Men denna hemska saknad som jag för åtta veckor sedan aldrig behövt uppleva, är så fruktansvärd! Den är värre än något jag någonsin varit med om! Mamma älskar dig och mamma saknar dig, min finaste lilla Jonathan. För alltid. För evigt.

1 kommentar:

  1. Dessa tunga,jobbiga fredagar för er... =(
    Lite känsla tycker man en präst borde ha för vad som kan vara passande att prata om, och på vilket sätt, med många barn närvarande. Typiskt att han skulle välja det just nu också.
    Så fint du gjort vid graven för er lilla ängel. Och himla söta kycklingar.

    SvaraRadera