fredag 6 maj 2011

Fredag nummer 12...

Idag har jag varit på kyrkogården och gjort i ordning Jonathans fina rabatt, så det kommer bli många bilder i dagens inlägg!

Efter att vi vaknat, klivit upp och gjort oss i ordning packade vi in alla sakerna som jag behövde till rabatt-fixandet i bilen och sen körde vi till ByggMax där vi köpte grå-svarta kantstenar. Sen åkte vi till kyrkogården. Lucas och Kristoffer var inte med hela tiden utan en stund i början och sen när allt var klart hämtade de upp mig igen. Tur att man får köra in bilen på kyrkogården, annars hade det blivit många vändor att gå! Men det var bara att köra in och lassa ur! Jag fick ju börja med att plocka bort allt som stod så vaserna satte jag i en av de gemensamma rabatterna undertiden och penséerna la jag också där. Sen började jag mäta ut för hur kantstenarna skulle sättas, grävde ner och gjorde om tills allt blev rätt och fint. Det är klart lättare att sätta kantstenar runt en rabatt som ligger längs med ett hus. Då kan man ju mäta från huset och ut och spänna snören för att få en rak linje. Men nu hade jag ju inget att utgå ifrån, så jag fick mäta ut mitten i bakkant vid stenen och mitten i framkant så gott det gick. Det blev lite trixande innan jag blev nöjd, men det hade jag räknat med. När detta var klart så grävde jag ner korgarna som jag skulle ha stenarna i. Och efter detta planterades gul fetknopp mellan korgarna (de ser dock inte mycket ut för världen just nu, men de kommer ju växa till sig) och liljorna (som inte syns alls än). Sen fyllde jag korgarna med sten och sen var det "bara" till att flytta tillbaka alla saker igen. En del blommor i vaserna slängde jag och en del satte jag ihop med andra. I stället för att förklara allt som har satts dit så kommer jag skriva under alla bilderna vad det är för något!

Nu är rabatten färdig!
Jonathans lilla hängsälg som matchar den stora vi har hemma!
Under sitter den fina grodan som vänner satt dit.
De vänstra hjärtana är från min bror och hans fru
och de högra är från oss själva.
Den röda trä-bilen är från vänner.

J:et i trä och den lilla smurfen (som tyvärr syns dåligt)
är från vänners begravningsarrangemang.
Jag älskar ju katter, så det var självklart att Jonathan skulle få en!
Här ser vi även det lilla fågelbadet!
Stenarna Jonathans bröder lagt dit.
Stenarna jag och Lucas lagt dit.
Den lilla nallen ligger uppe på stenen och vakar över Jonathan.
Jag tror jag fått med alla saker. Det sitter ett par "pinnprydnader" Ni vet såna man sätter i blomarrangemang. De sitter ovanför stället jag planterat liljan så att i alla fall jag (och de som läser här!) vet vart liljan är så att man inte sätter ner en vas i den! Men de tog jag inte kort på fast på bilden med katten och fågelbadet så ser man den ena av dem. Den liknar en blå fjäril. Men jag tror att jag ska sätta dit en liten skylt som jag skriver lilja på för jag vet ju inte alls hur lång tid det tar innan den tittar upp och blir synlig! När det gäller stenarna med text som vi lagt dit så fick jag tipsen att lacka dom så att de håller sig bättre. Givetvis glömdes ju detta bort innan vi la dit dom igår! Men jag tog helt enkelt med mig pensel och lack och fixade det idag istället! Medan jag höll på och fixa fick jag i ena ögonvrån se en man och en hund komma gående. Sen såg jag ju att det var min bror och hans gulliga vovve! Det kändes skönt att träffa honom och lite sällskap är ju heller aldrig fel. Fast han kunde inte stanna nån längre stund, han hade stannat till mellan två jobb för att han visste att jag skulle vara där och greja. Tack för det! Men nu var jag nästan klar så jag ringde Lucas så att han och Kristoffer kunde komma och hämta mig. Medan jag väntar på dom så räfsar jag lite runt omkring och slänger allt skräp. Tog även flera kort på det hela! Och så kom jag faktiskt ihåg att tända ljuset! Sen messade jag ett kort till mina föräldrar för de är ju bortresta denna veckan. Men på onsdag kommer mamma in till mig och då ska vi gå dit så att hon vår se stenen och rabatten i verkligheten också!

Det tog ungefär så lång tid att fixa allt vid graven som jag räknat med, ca 2,5 timmar. Så jag var klar vid halv två ungefär. Efter jag blivit hämtad så åker vi en sväng till Coop för att handla lite och sen blir det en tur runt McDonalds för matinköp. Alexander ska till kompis i eftermiddag/kväll och vi andra hade inte ätit lunch så det passade bra med tidig middag så äter vi bara nåt enkelt i kväll. Efter vi ätit så gick jag ut och fyllde på med mer stenar runt den hängsälgen vi planterat på baksidan i Jonathans minne. Det blev också väldigt fint! Just nu sitter Alexander och hjälper Kristoffer att bygga ihop ett spöke (det är Bionicle, men Kristoffer kallar dom spöken). Strax ska Lucas köra honom till sin kompis.

Jonathans minnesträd i rabatten här hemma.
Än så länge har jag haft så mycket att göra att jag knappt reagerat på att det faktiskt är fredag. Och ni vet ju alla vad jag tycker om fredagar... Men denna fredag måste jag duscha, känner mig liksom lätt skitig efter att grävt rabatt! Sen återstår att se hur kvällen utvecklar sig, men än så länge är det ganska lugnt. Ska ta och skicka ett mail till svärfar/farfar när jag publicerat inlägget så kan han gå in här och se bilderna för jag tror inte han är hemma. Sen får man väl ta och aktivera Mr K lite, fast han kommer antagligen bli ganska lättlagd ikväll för det har varit massor av bus på honom idag! Jagat ekorre och fjärilar på kyrkogården och det blir man ju trött av! Gubben ska glo på ishockey så jag får väl sätta mig i sängen och titta på Så ska det låta. Annars är det väl ungefär lika mycket på tv som andra fredagar... inte ett skit med andra ord.

Min älskade lilla ängel!
Idag har mamma gjort det så fint hos dig. Rabatten är nu klar! Men jag tror att du redan vet det för jag tyckte det kändes som om du satt och tittade ner på mig idag när jag grejade. Det kändes väldigt tryggt! Jag hoppas att du blir nöjd med din rabatt. En del växter ser ju inte så mycket ut just nu men de kommer att växa och bli fina! Sen har jag satt dit alla saker jag har till dig nu, men det kommer med stor säkerhet att bli mer efter hand. Blir det för mycket så får jag ju ta hem nåt när jag sätter dit nåt nytt! Mamma saknar dig så otroligt mycket och älskar sin lilla ängel. Jag önskar bara att du var här hos mig, jag saknar våra gosstunder så mycket!


1 kommentar:

  1. Så fint det blev vid graven. Jonathan var säkert med dig när du satt där och grejade.

    SvaraRadera