måndag 23 maj 2011

Hjärta som slår. Hjärta som inte slog.

Vaknade under natten av att jag fått en rejäl muskelknut bak vid höger skulderblad! Har kört med delfinen, vattenmassagestrålen och smärtlindrande salva, men det har inte hjälpt mycket. Men jag vet av tidigare erfarenheter att det kan sitta i ett bra tag! Fast jag har ju tensen jag kan sätta dit också, får se hur det känns i morgon. Men detta gjorde ju då att jag inte sov så megabra inatt och framför allt inte under tidig morgon. Så jag är lite sleten idag och har huvudvärk. Huvudvärken kommer ju som ett brev på posten när jag får muskelknutar i ryggen, hänger liksom lite ihop! Det var lite typiskt att jag skulle få det just idag bara, för jag hade planerat lite städning men det var ju inte att tänka på. Så det får helt enkelt se ut som ett smärre bombnedslag lite till. Skulle tro att det gjorde sitt till att jag satt ute i blåsten och blev stel under Alexanders fotbollsmatch igår.

Men lite har vi fått gjort idag i alla fall. Vi åkte till Hansa City för att kolla runt lite på en sån där stor plastkista man har stolsdynorna till utemöblerna i. Vi visste att de hade på Jysk men vi ville kolla något mer ställe först. De hade exakt samma på Plantagen fast för 150 kronor mer så det blev den på Jysk. Vi kollade även på Bauhaus men där hade de inga men däremot fick vi tag på en fin parasollfot i polerad granit. Vi köpte även ett nytt parasoll på Jysk, glömde det... Nästa stopp blev på MediaMarkt för att inhandla en ny potatisskalarmaskin. Den förra gick åt fanders förra veckan, det bara small till om den och så gick säkringen också. Och nu börjar ju nypotatisarnas säsong snart så då vill vi ju ha en!

Väl hemma igen så käkade Lucas och jag lite lunch, men Kristoffer hann somna på den lilla sträckan från Hansa och hem så han fick sova vidare ett tag till på soffan. Sen gick vi ut för att montera ihop dynlådan men det gick tyvärr inte så bra! Dels ville inte gavlarna riktigt låsa ihop sig som de skulle och sen visade det sig att en pigg i bottenplattan var trasig! Irriterande! Men vi fick ihop parasollfoten utan större bekymmer i alla fall! Alexander kom hem från skolan vid halv fyra och då fick han äta lite mellanmål och sen bar det av tillbaka till Hansa igen. Tanken från allra första början var att vi inte skulle åka förrän Alexander kom hem från skolan och fixa allt då, men i förmiddags insåg vi att det skulle bli för stressigt med tanke på att Alexander hade träning på kvällen. Så därför delade vi upp det på två omgångar, och det var ju tur det för då hade vi ändå vägarna däråt så att vi kunde byta dynlådan! Det var inga problem, bara lämna den trasiga och ta hem en ny. Sen var det Modehusets tur. Alexander behövde ju nya fake-Converse men vi behövde faktiskt inte köpa några. När jag visade upp skorna för tjejen på Sko Dej så tyckte även hon att de inte ska hinna bli så slitna på bara ett par veckor så vi fick ett par nya!  Fast vi valde att ta pengarna i stället för de hade inga han ville ha inne. Så då gick vi till Skopunkten och där hittade han ett par gråa som han tyckte om och så hittade vi även ett par skitcoola, illgröna, till Kristoffer! Och de har ju halva priset på andra paret så Kristoffers kostade hela 50 spänn! Han som inte bruka vilja prova skor, provade hur bra som helst! Sen var blev det en tur in till HM för att lämna tillbaka shortsen jag köpte förra helgen till Alexander men som ej fick godkänt. Han hittade istället en svart huvtröja som vi köpte och så provade han ett par jeansshorts men de fanns ej i rätt storlek så han och jag får åka in till stan nån dag och kolla vidare! Och medan Alexander provar så säger Kristoffer att han är kissenödig så Lucas går iväg till toaletten med honom. Jag trodde inte att han skulle kissa när han väl kom dit för han tycker inte om att sitta på toan utan sin extraring vi har hemma. Han är rädd att ramla i, även om vi håller i honom. Men han kissade! Så himla duktigt gjort av min fina kille! Jag blev superstolt över honom! Men sen var vi klara och åkte hem!

Men allt hade ändå tagit längre tid än beräknat så Alexander hann inte äta middag innan träningen utan fick ta ett par smörgåsar istället. Han kan ju inte äta middag precis innan, funkar ju inte så bra att springa då! Men han är ju van att äta efteråt för de andra träningarna han har är mellan fem och halv sju och innan dess hinner vi inte fixa mat ändå! Men måndagarna brukar han äta innan för då är träningen senare. Men inte idag då, men han klagar inte! Innan han cyklade iväg till träningen så hjälpte Lucas honom att höja sadeln på cykeln. Kan vara bra att få det gjort nu för i morgon ska de cykla till simhallen med klassen och ha fri lek hela tiden! När sadeln var höjd så cyklade han i alla fall iväg till träningen. Vi andra åt middag och sen satte Lucas ihop den andra dynlådan och nu gick det klart bättre! Så nu är jag av med dynorna från vardagsrumsgolvet... Jag satte mig här och Kristoffer satte sig i min säng och tittade på Lejonkungen 2. Men efter en stund så var det dags för ny blöja, pyjamas, välling och läggdags. Så nu ligger han i sängen och sover gott! Alexander kom hem från träningen lagom när jag la Kristoffer så han sitter och äter, eller rättare sagt, han har precis ätit färdigt! Så nu väntar duschen på honom och jag får ta en paus i skrivandet för nu är klockan nio och jag ska titta på CSI! Tillbaka igen om en timme!

Idag har jag även ringt och beställt en klipptid till Alexander. Vår snälla och braiga frisör kommer tillbaka till Sverige och börjar jobba 7:e juni så han fick en tid dagen efter. Ska bli roligt att träffa henne igen, det var ju ett bra tag sen nu! I förmiddags satt jag och funderade ett bra tag på om jag skulle ringa min vän F och kolla om de villa ha lite lekbesök. Men jag hade svårt att komma underfund med om jag verkligen orkade med det idag eller inte. Fast samtidigt kände jag att jag ville göra något för Kristoffers skull så jag skickade ett sms. Tänkte att svarar hon så gör hon! Och det gjorde hon men de hade fullt upp så det blev inget av det hela i alla fall! Inte för att jag blev så ledsen för det egentligen, men då hade jag ju i alla fall försökt ta tag i dagen! Skickade även iväg ett sms till min vän M för att kolla om hon ville komma hit i kväll på en kopp thé men hon mådde lite risigt så det blev inget med det heller!

Igår döpte våra vänner sin lilla kille, han som föddes veckan innan Jonathan dog. Den lille killen heter numera även han Jonathan, fast som andranamn, för att hedra minnet av vår älskade skatt. Hon hade skrivit på FB i dag att allt hade gått bra och att det var ett lyckat dop! Skönt! Den 6:e juni är det Jonathans dopdag. Vi tyckte att man kunde ordna en riktig anledning till att fira  Sveriges nationaldag, så vi döpte Jonathan då. Men vi fick ju inte ens uppleva hans första dopdag...

Älskade Jonathan!
Ikväll när Kristoffer satt i mitt knä gjorde jag som jag alltid gör, jag la handen över hans hjärta och kände hur fint det slog. Men varje gång jag gör det så tänker jag bara på när jag hade lagt dig på diskbänken och försökte höra och känna ditt lilla hjärta. Men det gick inte, för det hade antagligen redan slutat slå... Men vi fortsatte hjärt- och lungräddning tills ambulansen kom. Varje gång Kristoffer sitter i mitt knä och äter sin välling känner jag på hans hjärta, och det är ju två gånger om dagen. Detta innebär också att jag två gånger om dagen tänker på att ditt lilla hjärta inte slog och så blir jag ledsen. Det rinner ofta en tår eller två nerför mina kinder. Oftast märker Kristoffer inte det, men ibland blir jag så ledsen att jag inte kan dölja det för honom. Då säger han att han också saknar dig. Han behöver inte ens fråga varför jag är ledsen, han vet det i alla fall. Nästan alltid när mamma är ledsen nu för tiden är det för att jag saknar dig, min älskade fina lilla Jonathan. Mamma älskar dig så mycket det går, ända till månen och tillbaka igen!

1 kommentar:

  1. Usch, vad fasansfullt. Inte ska en mamma behöva känna att hennes lilla älsklings hjärta inte slår. Jag gråter också när jag läser detta...

    SvaraRadera