lördag 7 maj 2011

Tvätt, tvätt och ännu mera tvätt!

Idag fick hela familjen lite sovmorgon. Jag vaknade vid tjugo över åtta av att min mobil fick ett sms. Och ett till. Och ett till... Trodde först den hängt sig! Men det var sms från min bror, ett från hans fru, ett från hans dotter nr 1, ett från dotter nr 2, ett från dotter nr 3, ett från sonen, ett från hunden och ett från katten! I alla stod det samma sak "Grattis på namnsdagen!". Ja, det är riktigt. Idag är det Carina som har namnsdag. Jag har inte riktigt vant mig vid det för tidigare var det den 25 november men för ett par år sedan ändrades det. Men där slutade i alla fall min sovmorgon och resten av familjen vaknade strax därefter. Inte för att jag vill klaga för jag blev väldigt glad över att de kommit ihåg min namnsdag! Nu har jag dock börjat bli väldigt orolig om Kristoffer sover längre än vanligt, vilket han då gjorde idag. Jag får hålla i mig själv för att inte gå in i hans rum och kolla att allt är ok. Fast ibland hjälper det inte, så då går jag in och kollar i alla fall. Tidigare kände jag ingen oro om han sov lite längre, men efter Jonathans olycka så behövs det inte mycket för att jag ska känna oro! Men efter att han vaknat så låg vi och gosade en stund i sängen innan vi gick upp. Det gör vi nästan alla morgnar och det är så mysigt!

Väl uppstigen så började jag fundera lite på vad man nu ska hitta på. Graven blev ju klar igår. Träden här hemma är planterade. Inga nya projekt på G har jag heller. Nu återstår "bara" det vardagliga, som städning och liknande. Och just städningen har jag ännu lite svårt för många gånger. Det var ju det jag höll på med sista kvällen. Jag hade ju stängt av dammsugaren bara ett par minuter innan olyckan! Men snart måste jag nog försöka hitta orken att göra en riktig genomkörare i alla rummen. Nu blir det mest att plocka undan och dammsuga. Men jag skulle behöva göra det lite grundligare, men det finns ingen ork alls till det nu. Men idag fick jag ändå en del gjort. Jag satte igång tvättmaskinen och sen har jag hunnit med att köra fem maskiner med kläder så nu hänger det blöta kläder lite överallt! Sen fick jag för mig att jag skulle ta och bädda rent sängarna så att jag kan tvätta sängkläder i morgon och hänga ut på tork för det ska visst vara fint väder i morgon också. Men det var en säng jag inte tog bort sängkläderna i. Jonathans. Jag har inte kommit så långt än, jag klarar inte av det än. Men efter att jag bäddat rent alla sängarna så insåg jag ju att det var jävligt korkat att bädda rent om jag inte också dammsög! Så sagt och gjort, golven blev dammsugna.

När vi köpte nya sängar så köpte vi även nya sängkläder på IKEA. Men jag kan bara inte begripa varför de inte kan ha hål i hörnen på sina påslakan som de flesta andra har! Det går väl ann till vanliga enkeltäcken, men vi har ett dubbeltäcke och det går bara inte utan hål! Så innan jag bäddade med det så sprättade jag upp hörnen, men då orkade jag inte sy utan tänkte att det kan jag göra innan jag ska tvätta dom. Så det har jag fixat idag. Sytt så att sömmarna inte löper upp! Och när jag ändå hade symaskinen framme så hjälpte jag Alexander (med andra ord så var det jag som sydde!) att sy färdigt en tröja han började på i syslöjden men inte hann få färdig. Den har legat ett par månader nu, för tiden, orken och lusten har aldrig infunnit sig samtidigt som jag kommit på att det skulle göras. Men idag kändes det lika så bra att få det gjort och Alexander blev glad! Men det var inte helt lätt kan jag säga! När jag gick i skolan så kontrollerade min fröken sömmarna så att det blev riktigt gjort, annars fick man snällt göra om! Men Alexanders lärare kan inte tittat så noga för han hade missat på flera ställen, och det är ju inte så lustigt för han har aldrig sytt en tröja tidigare! Men jag fick ihop det och han blev nöjd och det är ju huvudsaken! Efter att jag plockat undan symaskinen kom jag dock på att jag även skulle sytt fast dragkedjan ordentligt i Kristoffers badrock, men det får nu vänta till ett annat tillfälle för jag orkar inte plocka fram allt igen!

Jag har även tillbringat ganska mycket tid på sängen läsandes en bok. Eller tre om det ska vara riktigt. Först läste jag ut den jag hade igång och sen läste jag en bok till och sen började jag på en ny! Men nu sitter Mr K på sängen och tittar på Pokémon så då blir det inte så avslappnande för mig att ligga där och läsa! Men han ska strax få sin välling och sen gå och lägga sig. Och jag har nyss kört igång maskin nummer sex med tvätten. Kan nog hinna med en sjunde också. Tänkte att jag tvättar lite av sängkläderna ikväll så de är redo att hängas ut direkt på morgonen i morgon. Allt måste ju hinna torka innan grillen tänds på eftermiddagen, för jag föredrar sängkläder som luktar sköljmedel och frisk luft framför grillos!

Idag började diskussionen om hur vida vi ska ha en pool i sommar. Tidigare år har man inte fått ha det enligt beslut av styrelsen men förra sensommaren ändrades det. Och då sa vi till Alexander att nästa sommar får han en, han har ju tjatat om detta i flera år! Men denna sommaren kan jag verkligen inte påstå att jag vill ha en pool! Men både Lucas och Alexander vill ha det. Men jag tror att jag bara kommer att känna en konstant oro för Kristoffer med en pool på tomten. Spelar ingen roll om det är skydd över eller inte! Men jag kanske ändrar mig längre fram, vi får se. Men som nuläget är så är det ett klart nej!

Hej min lilla fisegris!
Idag har jag funderat mycket på vad jag ska hitta på nu när din fina rabatt är klar och träden här hemma är på plats. Nu har jag inte något kvar att göra, inte ens något att planera! Men jag kommer kanske på något snart igen, annars får jag nog nippran! Jag tror att jag ska ta en sväng och titta till din fina rabatt i morgon. Behöver nog vattnas lite extra nu i början, framför allt det fina lilla trädet! Och nu tror jag att jag kommer tycka det är skönt att bara sitta på bänken och titta och tänka lite extra på dig! Jag saknar dig och jag älskar dig, min underbara lilla fisegris! Nu och för alltid!

1 kommentar:

  1. Förstår dej angående poolen, jag har också längtat efter en pool, just för att vi aldrig har bott så vi har kunnat ha en men nu kan vi, men jag är också tveksam till det oavsett skydd på den eller ej med tanke på barnen, framför allt nu. Och jag förstår dig mer än väl att du säger nej. Kram

    SvaraRadera