onsdag 4 maj 2011

Trädjakt

Idag har jag i alla fall känt mig lite bättre till mods. Kanske inte så mycket, men är det bara lite och åt rätt håll så är jag nöjd! Idag kanske det känts lite bättre för att jag har haft lite mer att göra än senaste dagarna, jag vet inte. Men natten var piss och elende. Sov ruskigt dåligt och när jag väl sov var sömnen väldigt orolig. Så när det var dags att få upp Kristoffer för att göra honom i ordning för dagis så fick Lucas snällt gå upp, jag hade ingen ork alls. Men vid halv tio kände jag att jag var så illa tvungen att kliva upp vare sig jag ville det eller inte! Jag hade då sovit drygt en timme i alla fall. Men vi hade en del planerat idag så om vi skulle hinna så var det dags att komma igång. Sagt och gjort, jag gick upp och gjorde mig i ordning. Drack lite frukost och läste tidningen. Sen åkte vi till Coop för att handla. Bjöjor och lördagsgodis var det tänkt. Eventuellt ska Lucas jobba torsdag och fredag, då kan det vara skönt att ha lördagsgodiset fixat. Men inte slutade det väl med det! Full vagn och massor av pengar, precis som vanligt. Varför kan inte mat föröka sig i kylskåpet? Det är så tråkigt att behöva handla ny hela tiden. Och dyrt! Efter Coop stod Bauhaus på tur. Fler korgar att gräva ner i rabatten och lägga sten i så mer sten inhandlades också. Sen begav vi oss till Blomsterlandet och där köpte vi en hängsälg, eller rättare sagt två, och fem penséer. Den ena hängsälgen var tänkt att vi skulle ha på baksidan i rabatten mellan killarnas sovrumsfönster. Litet träd till minne av liten Jonathan. Och runt det ska jag gräva ner korgarna med svart-vit sjösten (likadan som vi ska ha vid graven) och så penséerna emellan. Den andra hängsälgen var en pytteliten sort som Lucas tyckte att vi kunde sätta på graven. Och det är inte särskilt många önskemål han har haft kring denna rabatt så självklart ska vi göra det! Och det känns lite fint, en liten hos honom och en lite större här hemma hos resten av familjen.

Men när vi kom hem visade det sig att den stora hängsälgen var för hög. Jag hade mina misstankar redan i affären, men visste inte riktigt. Det hade ju varit smart att mäta innan! Den vi köpte var ca 130 cm hög och vi kan inte ha högre än 110 cm. Eller kan och kan. Vi vill inte ha högre än så. Men denna sätter vi på ett annat ställe i stället så det gör inget. På framsidan kommer den stå så då får vi en på båda sidor om huset! Nu har jag dock mätt och kommit fram till att mellan 80-100 cm blir bäst, men att vi kan gå upp till 110 cm. Så jag har nu ringt runt till lite olika plantskolor och fått lite prisförslag så imorgon blir det en ny tur att leta träd.

Sen gick jag för att hämta Kristoffer på dagis. De var ute och lekte och han ville inte alls gå hem! En liten stund sa jag att han kunde få leka till, för jag var inte riktigt klädd för att vara ute nån längre stund i denna kyla! För idag har det varit kallt! Riktigt ruggigt och råkallt, men det ska visst bli lite varmare om nån dag nu säger de som tror sig veta... Det återstår att se! Men på fredag eller lördag får det gärna vara lite varmare för då ska jag tillbringa stor del vid graven och göra i ordning rabatten. Helst på fredag, men jobbar gubben får det bli på lördag. Har ju svårt att ta mig dit med alla grejer själv då jag saknar körkort. Vi måste ju även mäta lite och åka och köpa kantstenar också. Och nu måste jag ju kanske tänka om lite när det gäller vart jag ska ha vad i rabatten, vi har ju köpt det lilla fina trädet idag som också måste få plats men som inte fanns med i tankarna tidigare! Men det är ju bara att prova sig fram, blir det inte bra eller om man ångrar sig längre fram är det ju bara att göra om det!

Idag kommer Anna till oss på sitt vanliga onsdagsbesök. (Fast efter jag publicerat detta inlägg så visade det sig att hon inte kommer så då gick jag in och skrev denna parentes) Dessa besök brukar bestå av lite middag och lite lek med Kristoffer och sen sitter hon och jag i soffan och tittar på Arga Snickaren och Grey´s. Sen brukar hon åka hem och jag brukar titta på Off the map om jag inte är för trött och går och lägger mig. Så jag kan tänka mig att kvällen kommer att följa samma mönster som vanligt! En kanna thé att dricka undertiden vi tittar på tv brukar också ingå.

Alexander frågade mig igår om han fick följa med ett par kompisar (och deras pappor) på ett nytt konvent med framför allt japansk kultur. Liknande det han var på i helgen, fast detta skulle då vara klart större! UppCon11 heter det. Det största i Sverige och det skulle vara om en månad i Uppsala. Jag sa till honom att vi får ringa vännernas föräldrar och kolla med dom hur de planerat det hela med hotell och resa och vad det kommer att kosta. Sen vill han ju ha en Cosplay till dess också vilket är helt förståeligt. Men idag kom han hem och sa att det inte blir något av, de hade inte fått tag på några biljetter! Typiskt! De hade ju så kul i helgen och jag tror att de skulle få ännu roligare på detta stora, men det är ju inget att göra något åt. Får vara ute i bättre tid nästa år om intresset fortfarande finns kvar då. Men en Cosplay vill han ju ha ädå!

Igår fick vi hem de skriftliga omdömena från Alexanders lärare och jag blev förvånad! Jag trodde att det skulle gått sämre för honom nu under vårterminen än vad det gjort. Han har ju haft dålig ork både med läxor men även på lektionerna lite i perioder nu, men det är ju inte så lustigt! Och lärarna säger inget om det heller, de förstår ju situationen. Men de kommer förbereda lärarna han ska ha nästa år för han kommer kanske behöva lite extra stödundervisning. Framför allt i engelskan och kanske matten. Men det är ju skönt att det alternativet finns, för vi har ju inte haft mycket ork att hjälpa honom nu. Och det har känts väldigt bra och tryggt för oss att de sänkt kraven på honom mycket efter olyckan så att vi inte behövde känna nån panik där. De talade om för oss direkt att de inte hade några direkta krav på Alexander och att han skulle få hjälp att komma ifatt det han missar lite senare. Känns även bra att han har de lärare han har! De har varit helt underbara mot både honom och hela vår familj. Vi har haft bra mailkontakt och ibland har dom skickat ett mail "bara" för att kolla läget med oss andra i familjen också. Väldigt gulliga, synd bara att han måste byta lärare till hösten! Igår hade Alexander även tid hos kuratorn igen och jag tror det hjälpte honom ganska mycket, även om han inte själv inser det! Men han kom hem som en klart gladare kille igår än vad han varit på många dagar annars. Men nu för tiden tycker han det är helt ok att gå till kuratorn, till och med lite skönt att prata med henne!

Idag blev det ett tidigt inlägg! Men sen vet jag att det inte blir så mycket tid över och jag tror heller inte det kommer hända så mycket av intresse under kvällen. Skulle det göra det så blir det helt enkelt ett inlägg till! Jag sitter ju oftast och skriver undertiden Arga Snickaren är på onsdagarna, men då missar jag det mesta i programmet för jag är ju så koncentrerad på att skriva! Så ikväll tänkte jag titta utan att skriva undertiden!

Hej min pussgurka!
Idag har mamma och pappa handlat ett fint och väldigt litet träd till din grav. Vi har köpt ett likadant träd, fast större, att ha här hemma och då tyckte pappa att vi skulle ha ett litet hos dig också. Och det är ju inte många åsikter din pappa har haft angående graven innan, så nu får han självklart som han vill! Han har ju annars överlåtit det hela till mig, allt för fridens skull...Mamma kan ju liksom vara lite lätt envis ibland om hon inte får som hon vill... Precis som alla mina tre underbara killar! Den ena värre en den andra! I morgon kommer vi hela familjen att gå till din grav, de ska ju sätta upp stenen i morgon! Jag längtar till att få se den samtidigt som jag vet att det kommer kännas helt fasansfullt att se ditt underbart fina namn skrivet på en gravsten... Mamma älskar dig och mamma saknar dig. Av hela sitt hjärta och hela sin själ. Du kommer för alltid vara min underbara lilla pussgurka.


Lilla Jonathan, ca 40 minuter gammal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar