torsdag 5 maj 2011

Gravstenen på plats!

Idag har jag återigen haft lite fullt schema och det verkar som om det är då jag mår som bäst. Började med att vakna och faktiskt inte vara stentrött! Var inte ens jobbigt att gå upp! Fixade i ordning Mr K för dagis och mig själv för liten shoppingrunda. Lämnade Mr K på dagis och sen väntade vi mest på att klockan skulle bli tio. Första anhalten var Blomsterlandet och de öppnar vid tio. Väl framme så tittade vi på stora krukor. Igår fick jag reda på av en vän att jag kunde få en kruka av henne, och det passade ju utmärkt för de större krukorna är ju sällan billiga! Den krukan var 60 cm i diameter och i terrakotta-färgad plast. Jättabra! Men sen kom jag på att den nog var för stor så jag gick ut och mätte. Mycket riktigt! Den skulle inte få plats där vi hade tänkt oss ha den. Men idag hittade jag en på Blomsterlandet som var 44 cm i diameter, vilket var precis lagom. Större hade inte gått! Denna var i grå-svart plast men ser lite ut som keramik. 139 kronor! Billigt och bra! Det är ju hängsälgen som vi köpte igår som var för hög för baksidan som vi ska ha i krukan. Inhandlade en säck planteringsjord. Köpte även fyra penséer och fyra stycken mindre murgrönor att sätta runt stammen . Med lite tur klarar murgrönan vintern för krukan står ganska skyddad där den står. Köpte också fina buketter med gerbera, en vinröd och en orange och även lite gröna kvistar. De ska stå i vasen på köksbordet.

Sen åkte vi över bron och hamnade på Öland! Till Ölands Plantskola gick turen och där fick vi tag i en hängsälg i rätt höjd så den fick följa med oss hem! På hemvägen stannade vi till på ICA i Ölands Köpstad för att inhandla lite salladsingredienser. Vi fick ganska mycket kyckling över igår då vårt planerade besök uteblev och så var inte heller Alexander sugen på lagad mat när han kom hem från träningen. Men det passade ju bra med lite sallad till lunch idag!

Efter det åkte vi hem och plockade ur sakerna ur bilen. Sen gick vi in och fixade våra sallader. Min bestod av blandade salladsblad, morötter, gurka, olika bönor, fetaost och kyckling. Med lite cesardressing på och ett väldigt gott bröd till, köpt på ICA, med pumpafrön i! När maten var uppäten så gick jag ut i trädgården och satte igång. Jag började med att borra ett par hål i den stora krukan så att vattnet kan rinna ut om man råkar hälla på för mycket! Sen var det bara att ösa på med massor av jord. Nästan en hel säck gick åt! Sen i med trädet och jag var så duktig att jag mätte så att det kom i mitten av krukan! I med murgrönor och penséer och sen satte jag i tre små solcellslampor i olika höjd. De lampor stod tidigare på marken där krukan nu kommer att stå.

Krukan på framsidan med bl a hängsälg i.
Sen gick jag till baksidan och fortsatte. Först behövdes det rensas ogräs och ta bort överblommade tulpaner. Efter det hällde jag på lite gödning och blandade runt. Jag fick även flytta ett par smultronplantor. Sen var det bara till att gräva! Ett hål till den mindre hängsälgen och så ska jag ju ha två ovala korgar som jag ska fylla med stenar. När grävningen var klar åkte trädet ner i hålet och sen fick jag mäta så att korgarna kom på samma avstånd från stammen. Sen var det bara att gräva igen. Efter det satte jag fem penséer runt stamman. Jag som aldrig brukar ha penséer annars har nu flera stycken! Stenen hällde jag i korgarna, men tyvärr räckte de inte. Men jag kommer med största säkerhet få stenar över i morgon efter jag har gjort i ordning graven. Det är ju likadana stenar jag ska ha där! Men detta innebär att det inte blir något kort på denna plantering idag, det får kanske komma i morgon när stenarna är påfyllda. Satte även dit ett fint litet liggande lamm i vit keramik och två lite söt-roliga fåglar.

När allt detta var klart så gick jag in och tog igen mig en liten stund framför datorn. Sen var det dags för hela familjen att åka till kyrkogården. Jonathans gravsten skulle ju monteras idag! Spännande! Men fy vad jobbigt det var att åka dit! När vi klivit ur bilen och var kanske halvvägs till graven så såg jag den glimma genom buskarna. Den såg så stor och fin ut. Det är en stor sten vi har valt, för jag ville ha en riktigt stor gravsten till min älskade lille son. Det var/är han verkligen värd! Men himmel vad det högg till i hjärtat när man läste hans fina namn och datum för födsel och död. Vi valde ju att skriva ut hela datumen då stenen var så pass stor. En del har ju bara årtalen, och en del bara namnet och en del har hela datumet som vi har. Jag flyttade tillbaka sakerna som stod i rabatten lite. Jag var ju där igår och flyttade fram allt längst fram så att de skulle komma åt att montera stenen lite lättare (Kommer ej ihåg om jag skrev det igår.) Men nu såg det lite lustigt ut så jag flyttade bara tillbaka det lite hjälpligt. I morgon måste jag ju ändå ta bort ALLT för då ska jag ju göra i ordning "på riktigt". Fram till nu har det ju mest varit lite provisoriskt. Men i morgon ska jag först köpa kantstenar och sen ta med alla saker dit och sätta igång! Det kommer nog bli fint!

Min älskade sons gravsten...
Vi la dit en fin sten var, stenar som jag köpt tidigare. De kom dock ej med på kortet för vi hade inte lagt dit dem när det togs. Så nu vill jag bara att morgondagen ska komma fort så att jag får åka tillbaka och göra färdigt! Ska då även tända det traditionella fredagsljuset. Har redan lagt fram det bland alla andra saker som ska med så att jag inte glömmer det. Har ju liksom hänt ett par gånger tidigare...

När vi var klara på kyrkogården så åkte vi hem och fixade lite middag och nu sitter jag här. Alexander är på PK-träning och Kristoffer leker och tittar på tv om vartannat. Själv ska jag strax gå och städa upp i köket efter middagen, orkade inte det direkt efter. Och för den delen så hade inte Lucas tömt diskmaskinen, vilket är hans jobb, men nu har han gjort det! Sen blir det kvällsritualen med Kristoffer och sen sätter jag nog på en kanna thé som omväxling... Och sen blir det nog lite häng i tv-soffan skulle jag tro. Ska dock försöka ta mig i säng någorlunda tidigt idag. Tidigt för att vara mig i alla fall, men vi får se vad som händer. Såna planer har jag ju haft många gånger, men det blir ju inte alltid som man planerar! Men ju fortare jag lägger mig ikväll, ju fortare blir det ju morgondag! Om jag kan somna vill säga, annars blir det jävligt segt! Men, nu ut i köket och röja!

Min älskade son!
Idag har din sten satts på plats och mamma, pappa, Alexander och Kristoffer har varit och tittat på den. Den blev så himla fin! Finare finns inte, precis som du min fina lilla ängel! I morgon kommer jag och gör det ännu finare hos dig. Vi la en sten var med olika texter på. Kristoffer - Saknar dig. Alexander - Älskade bror. Pappa - Jag älskar dig. Mamma - Min ängel. Men i morgon kommer det ännu mera saker på plats. En väldigt fin liten katt bland annat! Sen får jag se hur mycket jag sätter dit, får ju inte bli för mycket! Jag får helt enkelt alternera sakerna lite, för vi har ju en del saker nu och mer kommer det med största säkerhet att bli! Du kommer för alltid vara min älskade son, som jag älskar och saknar så otroligt mycket!   

4 kommentarer:

  1. ÅÅÅ vilken fin sten ni har valt ut...ville bara säga det!! FANTASTISKT FIN /ES

    SvaraRadera
  2. Jättefin gravsten. Kändes faktiskt lite "tungt", även för mig som läsare av din blogg, att se den (om du förstår hur jag menar?)

    SvaraRadera
  3. Förresten, en sak till. Vilken fin sak att göra att hela familjen var med vid graven och lade ner en "budskapssten". Er lilla ängel kände sig säkert överöst av er kärlek uppe i himlen =)

    SvaraRadera
  4. Så vackert ni gjort för honom! Jag och mina barn har också upplevt så mycken sorg - skickar styrkekramar till er!

    SvaraRadera