onsdag 23 mars 2011

Febrig kille idag!

Idag har Kristoffer fått vara hemma från dagis. När vi skulle klä på honom i morse tyckte vi att han var varm, och mycket riktigt hade han feber! Nära på 40 grader! Så det var bara att ringa dagis och säga att han kommer vara hemma idag och i morgon. Fredag är han ju hemma hur eller hur. Han var med oss ute en stund på förmiddagen när vi byggde lite på planket. När Lucas behövde såga så gick vi till lekplatsen en liten stund. Sen har han bara legat på soffan resten av dagen, tittat lite på film och sovit. Och så har han gråtit lite mer även idag för att han saknar lilla Jonathan... Min stackars fina kille! Tidigare har jag inte oroat mig så mycket för feber. Alla mina tre killar kan få väldigt hög feber. Dels när de är sjuka, men även annars. De kan få toppar på 41 grader och ett par timmar senare kan de vara feberfria igen. Men nu är Kristoffer även ganska snorig. Det beror nog dels på att han är lite förkyld, men även en hel del på att han är lite småledsen ganska ofta. Han saknar ju sin lillebror! Men angående oro och feber. Tidigare har jag ju då inte oroat mig så mycket för feber. Men nu hux flux börjar jag tänka på om det är något virus eller annat farligt som är på G. Någon köttätande hemsk bakterie eller annan skit som kommer göra Kristoffer jätte-sjuk! Man tänker verkligen helt annorlunda efter att en hemsk olycka inträffat kan jag säga! Jag har aldrig tillhört den skara mammor som konstant oroar sig för ditten och datten. Det kan nog de flesta som känner mig intyga. Självklart har jag varit orolig för alla mina barn vid olika tillfällen. Men en del ser oro och farligheter precis överallt, men det har jag inte gjort. Jag har nämligen lite svårt att förstå hur man hinner med att njuta av sina barn då... Men som sagt, detta innebär inte att jag inte brytt mig om mina barn. Jag har alltid varit väldigt hård på allt som har med säkerhet att göra. Det tullar jag inte på! Men nu plötsligt känns det som om jag oroar mig för allt!

Själv har jag inte gjort så mycket idag. Hjälpte till lite med plankbygget och stod och pratade med grannen ett bra tag. Fick ringa till Alexanders skola så att de kunde påminna honom om kuratorstiden. Glömde påminna honom i morse! Jag har varit väldigt trött idag och är fortfarande för den delen! Jag gick och lade mig igår utan tablett. Det gick bättre än förra gången, helt klart. Men man kan lugnt säga att det blev lite si och så med sömnen. Jag har bara två tabletter kvar nu och det kan vara lite för få för att klara "avvänjningen", så i morgon blir det en tur till vårdcentralen och se om jag kan få ett paket till. Hoppas det, annars kan det bli lite knivigt. Om inte annat så känns det ju klart lättare att lägga sig utan när jag vet att det finns tabletter i nödfall. Annars är risken stor att jag framkallar en panikattack bara för att jag inte har några tabletter som nödfall! Jag har tillbringat nån timme i sängen framför tv:n och kollat lite på program jag har spelat in tidigare i veckan men inte hunnit med att se. Fick ett sms av Anna som undrade om vi kände för lite besök i eftermiddag/kväll så hon kommer efter jobbet.

Igår glömde jag ju helt bort att skriva att jag nu har bestämt vilka perenna blommor vi ska plantera på Jonathans grav. Det kommer att bli en gul, fin daglilja och en gul låg marktäckande växt som även är vintergrön. Båda blommar från vår till höst om man har lite tur. Liljan brukar heller inte rådjur tycka om, men garantier finns aldrig. Tror och hoppas att de heller ej gillar gul fetknopp... Men det är bara att testa och se! Jag ville gärna ha gult för gult, grunt och orange har blivit lite av Jonathans färger!

"Stella de oro"

Gul fetknopp

Jag hoppas att det kommer att bli fint! Planen är att liljan ska stå i högre bakkant. Den blir inte mer än ca 30 cm hög så den kommer inte täcka gravstenen! Och marktäckaren är tänkt att den ska vara emellan korgarna med stenar. Förhoppningsvis är det inte en snabbväxande variant som brer ut sig för mycket! Det stod i alla fall inte något om det på just denna marktäckaren, men det stod det på en hel del andra. Men annars så får man ju bara ta bort det som blir för mycket! Det kommer även att finnas plats för säsongsblommor och vaser. Vi kommer att vänta med att gräva ner korgarna för stenarna tills gravstenen är på plats. Blir lättare att känna av hur det blir bäst då. Så jag har beställt blommorna för leverans till första halvan av maj, för då hoppas jag att stenen kommer på plats! Men så fort rabatten är klar kommer jag att plantera lite påskliljor och sätta din de söta kycklingarna!

Nu kom Alexander hem från skolan. Kuratorn hade visst varit sjuk så han kunde inte träffa henne idag! Så nu sitter han på sitt rum och äter semlan som blev kvar från igår. Måste dock tjata lite på honom om att plugga, han har historiaprov i morgon. Visst, de räknar inte med att han ska vrålplugga och få super-resultat på detta prov. Men jag känner ändå att det är bäst för hans egen skull att han tränar på ganska bra i alla fall. Blir inte roligt om han kommer allt för mycket efter. Bara för att han kan ta det lugnt just nu med skolan, att de inte har några direkta krav på honom, innebär ju inte att det alltid kommer att vara så! Han måste ju ta ifatt det han missar, men det har han nog lite svårt att själv inse just nu...

Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det idag min allra äldsta vän kommer hem från sin långsemester. Fast jag vet inte om de kommer hem "hem" eller hem som till Sverige idag. Men jag har en liten känsla av att jag kommer få ett samtal från henne när hon väl är hemma och kommit i ordning igen. Och så skulle jag tro att jag får ett litet besök av henne så fort hon hinner! Längtar efter att få träffa henne och prata med henne. Vi har under många år haft den typen av relation att det kan gå månader utan att vi varken pratar i telefonen eller träffas. Men det gör inget. Det är ganska skönt att ha vänner där det inte är en massa krav på att umgås hela tiden. Och jag vet att hon har fullt upp med jobb och familj och så. Men det som är så skönt är att vi alltid vet att vi finns för varandra om det skulle vara något. Då är det bara att ringa! Och det är så skönt. Men nu har jag saknat henne riktigt mycket...

Idag skriver jag tidigare än jag har gjort nån gång tidigare! Men jag kommer som sagt få besök sen och så är det lite på tv att titta på ikväll. Och så behöver jag komma i säng i vettig tid, och det gör jag inte om jag ska sätta mig och skriva efter att tv-programmen jag ska se är slut! Om jag nu kommer orka se allt...Men det märker vi! Fast det är inte heller helt omöjligt att det kommer ett inlägg till senare... det beror på hur jag mår under kvällen, om jag behöver "skriva av mig" mer eller om det går bra ändå. För det är ju det som är syftet med att jag sitter här och skriver. Terapi!

Älskade ängel!
Idag har lille storebror fått vara hemma från dagis. Han har feber och är lite snorig. Även idag har han varit ledsen för att han saknar dig så mycket. Alexanders kurator var sjuk idag så han kunde inte träffa honom. Jag ska ta och fråga honom om han behöver, eller vill, prata med mig lite istället. Tror inte att han har sett de fina korten från din begravning än, kanske ska kolla om han vill göra det idag. Men han måste plugga också, så att han inte blir allt för lat! Och så har han fotbollsträning...fullt schema som vanligt för din store storebror! Igår beställde jag blommorna som jag ska plantera på din grav. Det kommer att bli så fint! Ikväll kommer Anna hit och hälsar på. Blir nog lite thé som vanligt... Inatt provade mamma att sova utan tablett igen, och det gick i alla fall lite bättre denna gången. Så det är kanske på rätt väg i alla fall när det gäller den biten. Allt annat känns som om det är en väldigt lång väg kvar på...Men du kommer aldrig någonsin att bli bortglömd! Du har för evigt en plats i mammas hjärta och i mitt minne! Jag älskar dig min underbart fina lille son!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar