fredag 18 mars 2011

Fredag nummer fem..

Och så var det fredag igen...Den femte fredagen utan min lilla Jonathan. Fredagar tycker jag inte så mycket om längre. Jag får nog byta fredagsmys mot lördagsmys tror jag. Efter duschen i eftermiddags upptäckte jag att jag hade tagit på mig samma exakt samma kläder som jag hade den fredagen mitt liv slogs i spillror...

Men för att ta dagen i rätt ordning så börjar vi med morgonen. Klockan ringde klockan sju och då var jag verkligen inte sugen på att gå upp! Men jag hade inte mycket till val, Alexander skulle till skolan och vi skulle till BUP med Kristoffer. Så det var bara till att svänga benen över kanten och kliva upp! Och är det inte typiskt! Hela denna veckan har Kristoffer vaknat vid sextiden, men idag fick vi väcka honom runt åtta! Lite frukost i form av shake till mig och välling till Kristoffer sen bar det iväg. Vi ville vara ute i ganska god tid, vi var inte helt hundra på vart det låg och rumt Malmen kan det vara väldigt knepigt att hitta parkeringsplats. Men vi hittade en plats ganska nära och hittade till rätt ställe utan problem. Väl där satt vi i väntrummet en liten stund och Kristoffer hittade två stora dinosaurier som han lekte med. Sedan kom det två damer och hämtade oss. Vi satte oss ner och nästan det första den ena av dem sa var att Kristoffer bearbetar det nästan hela tiden genom sin lek. Det hade hon hört redan ute i väntrummet. De tyckte att han hade väldigt livlig fantasi. De tyckte inte att det fanns något att oroa sig för i nuläget, men det kan komma om flera år. De berättade lite om hur vi skulle kunna hjälpa honom lite med "lek-bearbetningen" och vilka tecken vi skulle vara observanta på. De ansåg inte att det var så lustigt att han är lite sen med att sluta med blöjan för han är så tidig och långt utvecklad med väldigt mycket annat. Men kan inte vara tidig med allt, sa de! De var väldigt imponerade av hans enorma ordförråd! Och att han hade bra och lätt kontakt med sin ilska...Det känns skönt att vi fått träffa nån som kan det här med barn och sorg, att vi kan känna att vi gjort vad vi kan för Kristoffer. Sen känns det också skönt att vi har etablerat en kontakt med BUP. Om det är något vi undrar över är det bara att ringa och om vi vill komma tillbaka så är det också bara att vi hör av oss.

Efter besöket på BUP så blev det en tur till MAXI. Vi behövde ju köpa lördagsgodis! Inte bara det för den delen, blev en hel del annat också! Sen åkte vi hem och åt lunch. Väl hemma kunde vi konstatera att routern som fixar internet till alla datorerna gått sönder!!! Åh, vad irriterande! Vi kunde även konstatera att vi givetvis inte handlat allt vi behövde. Så det blev en ny tur för handling. Coop stod först på listan. Sen systembolaget. Efter det NetOnNet och sist men absolut inte minst så stannade vi till vid kyrkogården för att tända ett ljus vid Jonathans grav. Sen åkte vi hem i slasket. Jo jag köpte även en kamera till Alexander. Jonathan hade en fond med inte så mycket pengar på men vi tänkte att Alexander och Kristoffer skulle få dela på dom. Och Alexander har länge pratat om en kamera så då kände vi att det var väl en bra sak att inhandla för dom pengarna! Den var inte så himla dyr, men ändå bra zoom och pixelantal! Men han ville inte längre ha en kamera...Tji fick vi! Men jag behåller den själv i stället... Jaja så kan det gå!

Eftermiddagen har även bjudit på en del tvätt. Och så har jag bäddat rent i alla sängarna. Alexander har varit hemma hela kvällen, de ställde in fotbollsträningen på grund av vädret. Skönt, annars hade jag fått hem en dyngsur unge! Tog mig även en tur till runt kyrkogården när det hade blivit mörkt. Ville se hur fint det var i mörkret när lyktan lös. Och det var fint! Det var en hel del lyktor tända denna fredagskväll. När jag närmade mig graven så satt det två harar och käkade för fulla muggar på det lilla av blommorna som finns kvar! Men de hoppade snabbt iväg när jag närmade mig! Passade även på att mäta lite där rabatten ska vara så att jag kan fortsätta mina funderingar kring detta! Men det blir nog så att jag måste prova mig fram lite på plats så det får nog bli nästa vecka. Sen måste det vara bestämt för i början av april ska de börja fixa med rabatten! Passade även på att tända ett ljus till när jag ändå var där!

Sen blev det till att åka hem igen och fixa i ordning Kristoffer för natten, han var så trött min lille fis! Sen satte jag på en kanna med thé och satte mig i soffan. Så ska det låta blev det först och sen slog jag över till Let´s Dance. Just nu är det Parlamentet. Théet har jag knappt druckit alls, hör och häpna! Och chokladen som ligger framför mig har jag bara tagit två bitar av. Märks att det är fredagskväll. Är liksom inte riktigt sugen på något. Katten verkar känna av att jag inte mår bra och inte är mig själv riktigt ikväll, för hon har krypt ihop i en liten hög jämte mig i soffan. Tryckt sig riktigt tätt intill och ligger och sover gott. Det känns mysigt. Klappar lite på henne ibland och får lite gnisslande ljud till svar. Hon brukar oftast ligga i andra änden i lugn och ro.

Nu ska jag gå och hänga upp en maskin tvätt till, sen blir det till att återvända till soffan igen. Kanske hälla upp en ny kopp thé och se om jag är mer sugen om en stund.

Hej min lilla gosefis!
Idag har mamma varit vid din grav två gånger! Först en gång på eftermiddagen för att tände ett ljus, men sen ville jag tillbaka på kvällen när det var mörkt och se hur det såg ut då. När jag kom dit på kvällen så satt det två harar och mumsade friskt på dina fina blommor! Eller det lilla som fanns kvar av dem i alla fall, men de hoppade snabbt iväg när jag närmade mig! Jag tände även ett nytt ljus så nu har du två ljus som lyser fint!

Vi har också varit och "kollat upp" din lille storebror för att se om han verkar må bra eller inte. Det är ju inte så lätt att fråga honom hur han mår eller om han tänker mycket på det som hände. Men de vi träffade tyckte inte att vi behövde vara orolig, han verkar må så bra som han under omständigheterna kan göra. Och det känns skönt och tryggt. Men jag vet att han saknar dig och han pratar ofta om dig när han tittar på fotografier av dig!

Jag har väldigt svårt att förstå att det redan gått hela fem veckor sedan du lämnade mig för ett nytt liv hos änglarna. Jag saknar dig så mycket att jag tror hela jag ska gå sönder. Fredagskvällarna är de värsta som finns nu. Ikväll lyckades jag till och med få på mig samma kläder som jag hade kvällen du dog. Tröjan som jag snabbt bytte när ambulansen kom för den var ju dyngsur dels av att du var blöt från badet men även från allt vatten blandat med kräk som kom ur dig när jag försökte återuppliva dig min älskade fina gosiga unge! Jag vill att du kommer tillbaka till mig! Tycker att änglarna har fått låna dig tillräckligt länge nu! Men jag vet att det inte funkar så, änglarna lånar inte, de behåller för all framtid... Men även om du är hos änglarna nu så älskar jag dig precis lika mycket som om du vore här hos mig i min famn, och det kommer aldrig förändras! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar