torsdag 3 mars 2011

Fler saker klara!

Idag har också varit en ganska bra dag, med tanke på omständigheterna. Vaknade av att den otäcka klockan ringde klockan 7. Dags att gå upp för att få modell stor klar för skolan. I samma veva vaknade modell mellan och sen var det slut på lugnet! Vällingen ska gärna serveras omgående, men idag hann han sätta sig i soffan först i alla fall! Jag han dock med en dusch innan det var dags att klä på Kristoffer kläder och gå och lämna honom på dagis. Sen var det en halvtimme kvar till bussen in till stan skulle gå så då gick jag hem igen och gjorde ett inlägg i bloggen. Föregående inlägg om att vara stark.

På bussen in till stan passade jag på att ringa till begravningsbyrån och kolla så att hon hade tid för mig idag. Det hade hon så jag skulle gå dit mellan 11 och halv 12. Sånär jag kom in till stan så startade jag på Baronen. Bytte handskarna som var lite trasiga. Köpte sprayfärg till "träordstavlan" vi fick igår. Gick även in på guldfynd och köpte en jättfin liten silverängel som jag satte fast på siffran tre i mitt halsband. Jag har nämligen ett halsband med stora siffror på. På framsidan av siffrorna står barnens namn och på baksidan när de är födda. En etta, en tvåa och en trea. Väldigt fint!


Efter att jag klarat av Baronen gick jag upp på stan. Till H&M för att köpa nya tjocka strumpbyxor. Gick även till bokhandeln och köpte en bok "Dödenboken". Fick tipset igår av min gamla barndomsgranne att den kanske kunde funka. Och den tyckte jag om. Den förklarade bra att alla kan dör. Djur, växter, människor. Bäbisar och gamla. Man kan få åka ambulans. Sen visade en bild när själen lämnade kroppen och åkte iväg på en rymdraket! Och Kristoffer är väldigt inne på just rymdraketer just nu, så det passade bra. Då förklarade jag att det som låg kvar på marken är bara skalet av människan. För han blev väldigt bekymrad när jag sa att vi skulle gräva ner Jonathan..."Nä, inte gäva ne Jonthan", sa han idag. Men nu gick det bättre, tack vare bilden i boken! Det är ju bara skalet av Jonathan vi gräver ner. Det som är inuti har redan åkt med raketen till himlen och blivit ängel! Min gullunge!

Efter bokhandeln var det dags att gå till begravningsbyrån. Vi fick ju två olika ritningar på gravstenen och nu ska vi sätta ihop den till en. Och detta kändes lite lättare att göra där och inte över telefonen. Sagt och gjort. Nu är det klart! Så om ett par dagar får vi en ny ritning och tycker vi om den så skriver vi bara under och skickar tillbaka den. Sen skickar hon den vidare för godkännande på kyrkogårdsförvaltningen. Och efter det kan beställningen göras och stenen börja tillverkas! Med lite, eller kanske väldigt mycket, tur är den kanske klar och på plats till påsk. Vågar dock inte hoppas för mycket på det, men man behöver ju inte vänta på stenen för att gå dit med blommor och tända lite ljus!

Sen blev det en tur till Kallskänken för att inhandla en sallad att äta när jag kommer hem! Väl hemkommen åt jag upp min sallad, fast inte hela. Magen ville inte vara med idag heller...Sen satte jag igång med fotografierna. Det var dags att sätta in alla i albumen och skriva texter till de kort jag ville ha text till! Men jag hann inte så himla långt för klockan två var det dags att hämta hem Kristoffer från dagis. Men så fort vi kom hem så fortsatte jag med korten. Det tog faktiskt inte så lång tid, allt låg ju i ordning! Medan jag höll på med korten kom Lucas och Alexander hem. De hade haft en "egeneftermiddag" på stan med inköp av skor och fika. De hittade ett par svarta, och lite vitt, Pumaskor så de kommer funka fint till begravningen.

Strax därefter kom Anna, lektanten ni vet. På väg hem från dagis talade jag om för Kristoffer att hon skulle komma, men att hon skulle träffa mig också. Inte bara honom. "jo, Anna bara träffa mej!" Sen kom han fram till att hon skulle träffa honom först! Och nu sitter de på golvet i hans rum och läser bok och jag sitter också på golvet i hans rum och skriver lite. Tänkte att det var lika bra att börja skriva redan nu, för jag får nytt besök efter kl åtta ikväll. Min gamla granne. Inte barndomsgrannen utan vuxengrannen. Hon kommer hit när hennes gubbe kommer hem från sin träning. Från början var det tänkt att hon "bara" skulle ringa mig när barnen somnat, men hennes gubbe kom på den smarta idén att hon kunde åka hit och kolla på Grey´s med mig. Saken är ju bara den att Grey´s inte går idag...men tanken var ju god! Förr i tiden satt hon alltid här nere (de bodde en våning upp) och tittade på DH på tisdagar och Grey´s på onsdagar med mig. Sen flyttade de och då blev det inte lika lätt längre. Och nu jobbar hon kväll både tisdagar och onsdagar så nu skiter det sig ändå! Men i alla fall så kommer hon hit ikväll och jag har mina aningar om att det kanske kan bli lite sent att sätta mig och blogga när hon gått hem. Därför tänkte jag göra det nu. Men jag kanske inte publicerar det nu utan väntar till senare ikväll. Tänkte jag skulle koppla in kameran till datorn och föra över kortet jag tog på mitt halsband så att ni får se hur fint det blev med ängeln. Ni som har mig som vän på FB har ju redan fått se det!

Nu kommer snart Alexander hem (han är hos en kompis) för att äta lite middag. Sen ska han iväg på parkour-träning igen. Så nu tränar han "bara" fem dagar i veckan. Fotboll på onsdagar, fredagar och söndagar. Parkour på tisdagar och torsdagar. Lucas har fullt upp att leka chaufför. Jag saknar ju körkort så jag slipper. Men till viss del är det ju lite samåkning med andra killar som gäller, men ofta blir det att köra själva. Men nu får jag nog sluta skriva för tillfället och gå ut i köket och duka. Maten är strax klar!

Middagen uppäten och köket iordningställt. Har även hunnit köra en maskin tvätt. Kristoffer ligger sött och sover och nu sitter Anna och jag i soffan, glor på "Halv åtta hos mig" och väntar på att vårt thé ska bli klart. Vi väntar även på min gamla granne som ska komma, men vi tjuvstartar med théet. Blir ändå till att sätta på en kanna till sen, räcker ju inte med 1.8 liter för tre personer en hel kväll! Fattar väl vem som helst! Tur att jag köper storpack thé och så fick jag ju thé igår. Det är en av dom sorterna vi dricker ikväll! Gott! Men vi väntar med fikabrödet tills hon kommer ifall hon också är sugen på lite vetelängd! Fast det kanske inte ingår i hennes diet...men hon brukar kunna göra undantag! Men visst gjorde hon ett undantag för nu sitter vi och fikar! Samtidigt så bekräftade en vän min förfrågan på FB och hon hade inte hört talas om olyckan så hon blev helt förtvivlad. Hon ringde mig så vi satt och pratade en liten stund. Det är så svårt att prata nu med någon som precis fått veta vad som hänt när jag har levt med detta i tre veckor. Jag har ju på något sätt "vant mig" och för henne har det precis hänt! Det blir en svår situation men jag tror vi klarade av den ganska bra. Kändes skönt att prata med henne! Det är inte så många som "vågat" ringa till mig. Många skriver till mig att de finns där för mig när jag vill prata så att då kan jag ringa. Men det är inte så lätt för mig heller att ringa!

Nu har vi suttit här ett bra tag  och pimplat massvis med thé. Anna ska strax gå hem, fast det har hon sagt i över en timme nu så vi får väl se när hon väl tar sig härifrån! ;-) Men jag tänkte att jag publicerar nu så att hon får sin kvällsläsning! Tack för allt ditt stöd, Anna. Och tack för att du stpr ut med orkanen Kristoffer i så stora doser! Tacksam för all lekhjälp och sällskap du bjudit på de senaste veckorna. Fast du tjänar ju i och för sig lite på det också! Gratis middag och gratis matlåda till i morgon! Kram på dig!

Om ni tycker att det är lite svårt att få grepp om tider i dagens inlägg så beror det på att jag skrivit vid flera tillfällen under eftermiddagen och kvällen! Men nu är det klart för idag! Go kväll på er!

Idag har mamma varit och beställt en jättefin gravsten till din lilla grav. Den kommer bli sååå fin. Jag längtar till den är på plats så att du kan kika ner från molnen och titta på den. Det är en ängel på den, precis som du är! Och jag kommer att plantera fina blommor i den lilla rabatten och tända lite ljus för dig, mitt älskade lilla barn. Någon leksak kommer med största säkerhet också att hitta dit!

5 kommentarer:

  1. Finner inga ord, lider med er..har nu läst hela din blogg*gråter* Så fint du gjort med ditt halsband en ängel på 3.an / Kram Anna din förra granne.

    SvaraRadera
  2. Tack! Försöker dock komma på om jag haft många grannar som heter Anna...känner mig genat väldigt dum.. Men den jag först kommer att tänka på bodde på samma gata som mig i Kolboda. Snett över gatan i huset som plötsligt fick en våning till! Är det du eller har jag glömt bort någon Anna och därmed behöver känna mig ännu dummare!?

    SvaraRadera
  3. Jag är nog en du inte vill minnas;-) bodde granne med dig nyss på 100..Vi fick våra små med en dags mellanrum. Kram

    SvaraRadera
  4. Åh förlåt Anna! Min skalle funkar inte som den ska just nu, men självklart jag kommer ihåg dig!

    SvaraRadera
  5. Inget att säga förlåt för. Man kan inte i sin vildaste fantasi föreställa sig vad ni går igenom, livet är bra orättvist o grymt. Massor med kramar till er.

    SvaraRadera