lördag 19 mars 2011

Slut på ännu en dag!

Idag har det varit en ganska bra dag. Kristoffer vaknade vid sex-tiden men somnade om i vår säng och sov till åtta. Sen gick han upp och tittade på barnprogrammen så vi behövde inte gå upp förens klockan tio! Himla härligt, kände att jag verkligen behövde sova ut ordentligt! Mamma och pappa kom hit mitt på dagen. Pappa skulle hjälpa oss att sätta upp en hylla i Alexanders rum. Det är en fet, hård betongvägg och vår borrmaskin är lite för klen för det. Men pappas maskin är superbra så antingen brukar vi låna bara maskinen, eller även honom när det ska borras i dessa väggar! Hyllan är nu på plats och alla Alexanders manga-pocketböcker står på hyllan, sorterade i rätt ordning!

Alexander och Lucas var inbjudna till en kille som spelade fotboll i hans lag tidigare, och hans pappa för lite fika. Det visade sig att pappan hade varit och hyrt två segway till killarna och det var verkligen succé! Alexander var så nöjd och tyckte att det varit riktigt roligt!  Lucas testade han också och tyckte och även han tyckte det var kul! Så en sån vill de nu ha, de kostar ju "bara" runt 70 000 kronor... Ja, ja, drömma går ju!

Kristoffer ringde efter Anna idag så hon kom hit och för omväxlings skull så behövde hon faktiskt inte leka så mycket idag! Vi tog en kopp kaffe (ja ni läste rätt, kaffe, inte thé...) och sen tog vi med oss Kristoffer och åkte till Blomsterlandet för att kika lite och få inspiration till Jonathans rabatt. Jag hade funderingar på att köpa lökkorgar och gräva ner och fylla med sten på ett ställe eller två. Men jag hittade ännu bättre saker! De hade korgar man använder till dammar, det är ju fullt av hål i dom också så att vattnet rinner bort. Dessa korgar fanns i flera storlekar så jag köpte tre stycken. En njurformad och två runda, en lite större och en lite mindre. Tror jag ska använda alla tre, men helt hundra blir jag inte förens rabatten är grävd så att jag kan testa. Skulle även köpa stenar att fylla korgarna med. Svart/vit sjösten hade jag tänkt mig. Kan bli bra till den svarta gravstenen men samtidigt lite liv i och med att den är blandad med både svart, vitt och grått. Men den var slut på Blomsterlandet så då åkte vi till Bauhaus i stället. Där inhandlades ovan nämnda sten och så fick jag även tag på "metallpinnar". Jag har ju köpt tre söta små kycklingar som jag ska borra hål i röven på och sätta fast på pinnar så att de står still. Lite påskpynt! Köpte även en ny tumstock och såna små vita plastskyltar man använder när man sår för att skriva vad man sått för något. Vi bestämde oss nämligen för att åka förbi kyrkogården på hemvägen och kolla hur det skulle bli med korgarna och då behövde vi ju kunna mäta och markera ut storleken på rabatten! Tror det kan bli bra, nu återstår "bara" att klura lite på vilka växter man ska ha där. Något som är fint året runt och så lite marktäckare, ev taklökar, att sätta mellan partierna med stenar. Och det kommer även att bli yta kvar för någon säsongsväxt och plats för en vas eller två. Nu längtar jag tills de ska börja fixa rabatten så att mina tankar kan bli verklighet! Känns lite "roligare" att gå dit när det är lite mer i ordning. När vi var där såg jag även att en liten fin röd träbil kört fram till Jonathans kors och parkerat! Tack snälla vännen, den kommer att få flytta med till rabatten! Fast jag kan inte garantera att alla saker som läggs där kommer att kunna få vara med sen. Det beror ju lite på hur mycket grejer som hittar dit, men jag kommer göra mitt bästa för att allt ska kunna vara med. Eventuellt kommer jag att alternera lite. Som exempel den röda bilen, den kanske får stå där någon månad, sen tar jag hem den och sätter dit något annat. Sen efter nån månad kan jag ju ställa tillbaka den igen! Får ha en särskild låda med saker till graven och alternera lite fram och tillbaka! Det finns ju viss risk att jag själv kommer att hitta massvis med saker jag vill ha där men jag vill samtidigt inte att det ska bli för mycket heller! Och som jag sagt till en del vänner. Vem som vill är hjärtligt välkommen att tända ljus i lyktan om den inte redan används och att sätta blommor i en vas i rabatten, men inte gräva ner plantor. Det vill jag göra själv!

Efter det åkte vi hem igen. Lastade av stenen i garaget och tog med resten hem. Och när vi kommer hem ser jag att någon satans jävel tömt en hel askkopp i min rabatt. Den utanför staketet, men det verkade som om de slagit askkoppen mot staketet för att tömma den helt för det låg även fimpar innanför. Då blir man ju så jäkla glad! Usch vad förbannad jag blev! Var bara att ta fram påse och spade och gräva upp skiten. Hur sjutton beter sig folk egentligen! Tydligen som idioter, det är ju helt uppenbart! Jo, jag köpte påskliljor också på Blomsterlandet. Minipåskliljor. 3 för 30 kr så jag köpte 6 för 60 kr. Börjar bli dags att byta ut ljungen jag har i krukorna vid entrén! Lucas höll som bäst på med middagen när vi kom hem så det tog inte så lång tid innan vi kunde sätta oss och äta lite gott. Sen blev det soffan. Först lite filmtittande med Kristoffer innan det var läggdags för honom. Han hade inte sovit idag på dagen så strax innan åtta gick det alldeles utmärkt att stoppa honom i sängen! Lika trött och go som vanligt, min goa kille! Återvände till soffan och tittade på "Är du smartare än en femteklassare". Nu drack vi däremot thé! Anna var fortfarande kvar, så det var hon, jag, Lucas och Alexander som tittade. Tycker det var ganska kul. Om inte annat är det ju roligt att se hur dum man själv blivit med åren... Fast jag tycker inte det var så svåra frågor ikväll. När det var slut slog vi över till Körslaget och såg sista timmen av det. Tror inte jag kommer följa det så mycket denna säsongen. Ett par av körledarna vet jag inte ens vilka de är och en del av de jag vet tycker jag inte om. Så då känns det inte så meningsfullt! Efter det tänkte jag stänga av tv:n, men då skulle gubben spela lite GH. Anna gick hem efter körslaget så då sökte jag upp lugnet i sovrummet för att skriva. Och här sitter jag nu!

Morgondagen går nog i lugnhetens tecken. Anna och jag kanske tar ett litet studiebesök på Plantagen. Bara för att vara på den säkra sidan, så att jag inte missar något i min rabatt-planering! Ni har säkerligen börjat tröttna på allt mitt prat om rabatten nu och tycker säkert att det börjar bli en fix idé. Ja, kanske det. Men jag vill verkligen att det ska bli fint. Att jag ska kunna känna ett lugn när jag går dit. Det är ju det enda jag kan göra för Jonathan nu. Annars hade ju planerna varit att göra i ordning Kristoffers rum så att det skulle funka för dom att dela det, men det behövs ju inte längre göras...

Hejsan min minifis!
Idag har mamma varit och mätt lite där din rabatt ska vara. Kristoffer hittade en hel hög med rådjursbajs precis jämte! "Mamma, där ligger BAJS", sa han! Först trodde vi (Anna var också med) inte honom utan trodde bara det var geggig jord. Men han hade så rätt så, det var en hel hög med bajs! Vi mätte fram och tillbaka flera gånger och satte ut korgar som vi ska fylla med sten och kollade hur det blir. Jag tror vi kommit fram till hur vi vill ha det, men jag måste nog fundera lite till och åka tillbaka och kolla lite igen. Sen behövs det ju blommor! Och det blir inte helt lätt. Det är ganska mycket skugga på din plats och så har vi ju de förbenade rådjuren...och korparna...och kaninerna...och det finns säkert ännu fler djur som tycker om att mumsa på blommor! Vid en grav låg den en hel bukett tulpaner utriven och med avätna blommor. Till och med vasen var omkullvält! Tokiga djur! Men jag kan förstå dom, helt gratis och lättillgänglig mat! Det känns lite skönt för mamma att planera rabatten, att få göra det fint för dig! Dina vän N och L och deras mamma T (om jag fattade rätt)har varit där med en liten röd fin träbil till dig. Och ljusen jag tände igår lös fortfarande så fint! Nu ska mamma gå och lägga sig och sova, men jag kommer tillbaka och pratar mer med dig i morgon! Jag älskar dig mitt hjärta och jag saknar dig i massor. Puss på dig min lilla sockertopp...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar