onsdag 30 mars 2011

Shopping-utflykt!

Idag vaknade jag tröttare än jag var när jag somnade. Tog ingen tablett igår innan jag la mig. Får nog köra på en halv tablett ett tag innan jag testar igen utan. För utan sover jag så oroligt och drömmer konstant. Hjärnan får aldrig vila och jag blir toktrött! Så idag var det Lucas som fick gå upp med Kristoffer. Alexander har varit hemma idag också men nu är det inte mycket feber kvar. Fast i morgon och på fredag ska han vara hemma ändå, de har studiedagar.

Mamma kom och hämtade mig kvart i tio och så åkte vi över till Öland. Jag ville till My´s Blommor. Jag har hört att hon ska ha bra och relativt billiga blommor. Har även hört att hon skulle ha ganska mycket trädgårsprynadssaker. Men tji fick jag! Billig tycker jag absolut inte att hon var! De småblommiga påskliljorna skulle hon ha 30 spänn för och det fick jag tre stycken för på Blomsterlandet förra veckan! De "vanliga" påskliljorna visste hon inte vad de kostade. "Det vet jag inte utan att kolla fraktsedlarna först" sa hon. Men hon hade tydligen inte en tanke på att kolla. Och jag tycker väl inte att jag skulle behöva be henne att göra det, för det var ju ganska tydligt att jag ville veta vad de kostade. Annars hade jag inte frågat! Trädgårdsprynader fanns inte mycket tycker jag. Tror det var fem olika saker ungefär. Penséerna var rangliga och såg inte allt för roliga ut, och jag får klart finare på Blomsterlandet för samma pris! Jag skulle även ha en bukett blommor. Det enda som fanns att erbjuda var ett par rosor och två halvt överblommade buketter tulpaner! Så snacka om att besvikelsen var stor! Dock så fick jag tag i medel man ska spraya på växter för att hålla rådjuren borta. Fast de hade samma på Blomsterlandet också.

Men vi åkte vidare på vår lilla turné och åkte till ÖoB istället. Hittade lite blandade saker som man brukar göra på detta ställe! Sen tog vi en liten tur lite söderut, mamma ville se om vi såg några tranor. Men det gjorde vi inte. Inte om man inte räknar med två stycken i smide som satt på ett staket... Turen gick vidare och vi stannade vid Ölands Köpstad för lite lunchintag. Ingen superhöjdare dock, men rätt ok i alla fall. Efter lunchen åkte vi åter till fastlandet och stannade till på Blomsterlandet. Där fick jag tag i en ny fin orkidé och ett par gröna växter till vardagsrummet. Köpte även mer täckbark och kogödsel till rabatterna. I höstas insåg jag att vi inte gödslat rabatterna sen vi flyttade hit för åtta år sedan. Fast vi gjorde inte det då heller, så jag har inte en aning när mina stackars rabatter fick lite godsaker sist! Men nu ska det bli av! En bukett fina tulpaner köpte jag ju också!

Vi kom hem lagom tills Lucas skulle hämta Kristoffer på dagis så han fick träffa mormor lite också. Efter att hon åkt så ringde farfar och kollade om han kunde komma en stund idag, han hade köpt en bok till Kristoffer som han ville lämna. Och igår när han var här så sov ju båda ungarna hela tiden. Men idag blev det lite lek för ingen sov. Under tiden han var här så kom även Anna.

Under eftermiddagen kollad jag min mail och såg då att 30 minuter efter att jag och mamma åkte i förmiddags så hade jag fått mail från kyrkogårdsförvaltningen. De skulle gräva rabatten idag! Synd att jag inte fick det lite tidigare så att jag kunde köpa påskliljor när jag var iväg! Men detta löste vi i alla fall! Anna och jag stack iväg i eftermiddags till Blomsterlandet och köpte en stor fin kruka påskliljor. Sen åkte vi till Jonathans grav och satte ner den och ett par av sakerna vi köpt och fått. Det blev jättefint! Men i morgon ska jag inhandla ett par penséer också. Jag har ikväll blandat till medlet som ska sprayas på växterna för att förhoppningsvis hålla rådjuren borta, så jag tar med det och sprayar med en gång i morgon! Fast det var ett par grav-rabatter intill som hade satt penséer och de var fortfarande intakta. Fast jag vet ju inte när de satte dem, det kanske var idag så att kräken inte hunnit käka upp dom än! Men jag chansar i alla fall, penséerna är ju så billiga så det är ju inte hela världen om det inte funkar. Och det är ju så jag kommer att få göra med alla blommor, testa och se!


Jonathans fina rabatt!

Väl hemma igen var det bara att ta hand om Kristoffer som hade slocknat på soffan. Så det var bara att byta till pyjamas, ge honom välling och stoppa honom i säng! Väldigt tidigt med andra ord. Vi kom hem strax innan sex och då hade han redan sovit nästan en timme! Så vi får se när han vaknar i morgon...

Nu sitter Anna och jag i soffan och tittar på Arga Snickaren. Ja, jag sitter ju då och skriver här samtidigt... Sen blir det Grey´s, fast det är inte säkert att Anna orkar stanna kvar och titta på det ikväll! Sen blir det nog till att spela in Off the map för jag orkar nog inte vara upp och titta på det ikväll. Eller så kryper jag ner i sängen och tittar på det...hm...det märker vi! Ikväll  har jag åter tagit thé-bryggaren  i bruk, jag har ju inte druckit thé på flera dagar!

Hallå min goseplutt!
Idag har din rabatt blivit färdig. Så idag har jag planterat en stor fin kruka påskliljor till dig. Jag har även satt dit ett par av de fina sakerna vi har till rabatten. I morgon kommer jag att sätta dit lite fler blommor, för det ser lite kalt ut som det är nu. Jag ska försöka komma ihåg att ringa gravstenstillverkaren i morgon och höra om de vet när stenen blir klar och om de meddelar när den är på plats. Men det kommer nog ta ett par veckor till skulle jag tro. Men det känns skönt att rabatten är grävd nu så att jag kan fortsätta planera hur fin den ska bli! Vi kommer nog att sätta kantstenar runt om tror jag... vi får se. Men fint kommer det bli hur som helst! Jag vill göra allt för att det ska vara en fin plats till ditt minne. Det är ju det enda jag kan göra för dig nu...min älskade lilla unge...jag saknar dig och älskar dig precis lika mycket idag som jag gjorde igår och det kommer jag även göra i morgon. Och för alltid och evigt, min älskade ängel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar